Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Transistor problematikk / puls forsterkar

Anbefalte innlegg

La meg prøva igjen å gjera det så klart som eg kan kva problemet er (og ikkje svar uten å ha lest tidligare innlegg, det er bortkasta). Problemet eg har har INGENTING med krets design å gjera Bruk kva krets du vil der transistoren fungere som ein signal forsterkar eller brytar. Problemet er med transistoren i seg sjøl. Det vil sei eg lure på om nokon har ein ide om kva som er feil / har skjedd med tanke på at "normalt" sett så er feilen på transistorar målbaar via ein kortsluttning mellom BE, BC eller CE. Men det måle eg i detta tilfellet ikkje. Problemet at UANSETT korleis eg koble kretsen - så vil IKKJE transistoran forsterka signalet eller "skru på spenninga". DVS Basis signal trigge ikkje signal gjennom CE. Så Kva har du skjedd med transistoren. Detta er tilfelle med forskjellige typar NPN effekt transistorar som kan koblast kjøleblock på.

Hei. Jeg trur du henger deg for mye opp i dette med å "måle kortsluttning". Bare for å gjøre det helt klart. Det finnes ingen transistorer med kortsluttning mellom BE, BC eller CE. Det er muligens derfor du finner feil på samtlige transistorer i samtlige kretser. Skal du måle en transistor så må du bruke en transistortester. Men ja, dersom måleinstrumentet ditt gir ut en tilstrekkelig høg spenning og du måler BE versa EB så vil du kunne oppleve at du får en større strømgjennomgang (lavere resistans) i den ene rettningen. Dette er imidlertid en ubrukelig målemetode for å teste transistorer da et annet instrument (med lavere målespenning), vil gi et helt annet resultat. Også med å velge et annet måleområde for resistor så vil du få et annet resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...