AnonymDiskusjon Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Jeg har mistet stipendet grunnet forsinkelse i studieprogresjon. I ingeniørutdanningen jeg holder på med mangler jeg 50 studiepoeng. Jeg regner med å fullføre på normert tid (har 1 år igjen). Men jeg har tatt fag før jeg begynte på ingeniørutdanningen og ikke fullført disse. Dermed ligger jeg totalt 80 studiepoeng etter og kommer over grensen på totalt 60 studiepoeng.Dette var dumt av meg og jeg hadde helt glemt det siden det er en del år siden.Er det noe poeng i å klage? Jeg har hatt et dårlig semester på ingeniørutdanningen, dette semesteret var det spesielle eksamener og de fleste i kullet tar opp igjen fagene fra dette semesteret. Det siste semesteret gikk bra, det mener jeg viser at jeg verken har gitt opp eller har tenkt å slutte. Jeg har heller ikke hatt noe fullstendig havari på studie, det er krevende og det er stort oppmøte på konte-eksamener. Hvilke faktorer tar saksbehandler hensyn til når det vurderes unntak fra 60-studiepoeng-regelen? Anonymous poster hash: 9ccb6...740 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Slik du beskriver det har du ikke noe grunnlag for å klage. Du er mer enn 60 studiepoeng bak forventet progresjon, og har dermed ikke rett til studiestøtte. Jeg kan ikke finne noe grunnlag for å gjøre unntak, verken i forskriften eller på lånekassens nettsider. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Eneste jeg kommer på er om strykkarakterer skyldtes sykdom... Men denslags søknader skal dokumenteres, og en bør helst søke fortest mulig. Om du skulle ende opp uten noe inntekt dette semesteret, vil jeg råde deg til å snakke med Nav. Som arbeidssøker og student ble jeg fortalt at jeg kunne motta dagpenger under utdanning. Om du ikke har tjent deg opp til å få dagpenger, tror jeg det er mulig med annen støtte. Nav skriver følgende, på siden om støtte til utdanning:"Sosialhjelp, eller økonomisk stønad, kan være aktuelt dersom du ikke har noen andre muligheter til å forsørge deg selv. Ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor."https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Ungdom/Utdanning+og+skole/kan-jeg-f%C3%A5-st%C3%B8tte-til-utdanning Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Det følger av tildelingsforskriften § 9-3 at det i visse tilfelle kan gis støtte ut over forsinkelser over 60 studiepoeng: § 9-3.Støtte ved forsinkelse ut over grensen i § 9-2 Ved forsinkelse ut over 60 studiepoeng eller tilsvarende, eller i mer enn ett år, kan Lånekassen i særlige tilfeller gi støtte. Dette gjelder blant annet søker som er forsinket på grunn av sykdom, på grunn av at han eller hun har fått barn i utdanningsperioden, eller på grunn av funksjonshemming. Med funksjonshemming menes at søkeren har nedsatt funksjonsevne, og er funksjonshemmet i studiesituasjonen fordi læringsmiljøet eller studiesituasjonen ved lærestedet ikke er tilpasset søkerens nedsatte funksjonsevne. Forholdet må dokumenteres. Se også § 44-2. Det må med andre ord være et "særlig tilfelle", der typetilfellene som brukes som eksempel er sykdom, funksjonshemming, eller fødsel. Fellestrekkene ved disse typetilfellene er at de er forhold søkeren i begrenset grad har herredømme over. Du kan med andre ord klage, men slik du beskriver situasjonen vil det være vanskelig for deg å argumentere for at din sak er et særlig tilfelle. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå