Bjerknez Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Jeg er sånn noenlunde bevandret når det kommer til PC, men på hardware siden har jeg ikke fulgt så godt med de siste årene, så jeg trenger litt veiledning til hvor jeg bør satse for at behovene mine blir dekket... Jeg har i dag en selvbygget (via netshop) stasjoner monster som snart drar på det sjette året, men jeg vil ha noe som tar mindre plass slik at jeg kan kvitte meg med denne. Planen er uansett og bruke laptopen ved å koble den til min 27" Dell skjerm med 2560x1440 oppløsning. Så oppløsningen bør vel kanskje ikke være noe dårligere enn dette på laptopen? Spiller gjør jeg aldri, men det hender jeg redigerer noen GoPro videoer fra tid til annen. Så rendering av video bør den takle uten problemer. Ellers så blir det stort sett kontorbruk og en del bruk av adobes programmer som Lightroom og Indesign etc. Redigerer en del RAW bilder i Lightroom. Så i 90% av tiden vil den stå på kontoret koblet til skjermen og bli brukt som en "stasjonær" pc. Skjermstørrelsen er ikke så viktig da jeg uansett kommer til å bruke den på kontoret via dell skjermen hjemme, men når jeg skal ha den med meg så er det et must at den ikke er for stor. Ser for meg 14" som maks. Den må være solid bygget og ha god batteritid. 16GB ram er vel kanskje et must? Utseendet er også viktig (for meg). Så stikkordene her er: - Den må takle videordeigering bra de gangene jeg driver med dette. (Ikke veldig ofte) - Den bør kanskje ha 16gb ram...? - SSD disk på minst 512GB. (Har eksterne disker hvor jeg lagrer ferdige videoer etc.) - skjermoppløsningen bør være såpass at jeg kan dra nytte av oppløsningen på min Dell skjerm ved å evt. Sette den i et adapter eller noe. (Tar gjerne i mot tips rundt dette) - Batteritiden er ikke ekstremt viktig, men jo lenger batteriet varer jo bedre... - Jeg orker ingen bråkebøtte. Vifter som høres ut som avsuget over ovnen på kjøkkenet er utelukket. kravene mine tilsier jo at dette kanskje ikke blir direkte rimelig, men jeg ser for meg rundt 15.000,- kanskje? Noen som kan sparke meg litt i riktig retning her? Å til slutt... Vil jeg spare mye på og evt. Velge en stasjonær pc med de samme kravene? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 (endret) Så i 90% av tiden vil den stå på kontoret koblet til skjermen og bli brukt som en "stasjonær" pc. Skjermstørrelsen er ikke så viktig da jeg uansett kommer til å bruke den på kontoret via dell skjermen hjemme, men når jeg skal ha den med meg så er det et must at den ikke er for stor. Ser for meg 14" som maks. Da er det ikke noe vits med laptop. Da batteriet blir ofte svekket hvis den lades kontonuelig. Skaff deg RX 480\GTX 1060 eventuelt i5 6600k\i7 6700k tror jeg du klarer deg fint en del år med dette. Eneste skal du konvertere filmformater vil sokkel 2011 være bedre egnet til det, også 4k video\8k. Da du fint kan øke ram\cpu kraft senere men du får også mere støy og prisen blir høyere. Men for det meste annet bør ligdene oppsett være mere en bra nok. Endret 10. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Rasjonelt Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Med dine krav så er en Lenovo 900 en mulighet. Går du litt opp i pris kan du få en Lenovo T460s som er mer rettet mot bedriftsmarkedet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. august 2016 Forfatter Del Skrevet 10. august 2016 Så det går fint an å bruke Lenovo 900 eller evt. HP Spectre til litt redigering og rendring av Youtube video? Samt redigering av RAW bilder i Lightrom etc.? Lenke til kommentar
Rasjonelt Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 De sier den håndterer RAW og Photshop greit. Det er alltids et spørsmål om mengde selvsagt. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. august 2016 Forfatter Del Skrevet 10. august 2016 Hmmm... høres ut som om jeg må sikte meg inn på en stasjonær ja. Men hva slags skjermkort trenger jeg som kan utnytte ressursene til Premiere pro fullt ut? Jeg trenger sikkert ikke det råeste, da vi kanskje snakker om maks ett par timer i uken som jeg driver med videoredigering (GoPro). Ikke noe avansert redigering, men jeg synes rendering tar litt tid i dag, selv om det funker. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. august 2016 Forfatter Del Skrevet 11. august 2016 Har tenkt litt og jeg tror nok det mest riktige for meg er å gå for en stasjonær pc ja... Har for enkelhets skyld sett litt på de gjeveste Gaming pc'ene på Elkjøp. Hva mener guruene her inne om denne? Altså til bruket som jeg har skissert lenger opp i tråden... http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDGB1PEQ034/cer-predator-g3-710-stasjonar-gaming-pc#tab-specs Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) er jo bare å ta ut batteri da hvis det er en issue.. laptop er greit det. men du får såklart mer krutt for pengene og kan oppgradere lett med en stasjonær - 8 GB ram er en fin ting å ligge på. 16 GB er såklart knall men ikke nødvendig med mindre du har tenkt å drive videoredigering. Det har jo du, og da er 16 GB et godt valg og holder for 1080p. Men er det 4K video vil du kanskje ha enda mer, det spørs hva du har "lagt" deg på, er du vestkantgutt og bor i en villa til 20 millioner har du sikkert 4K på alt (videokamera, TV etc), for vanlige dødelige så er 1080p det vi bruker og den standarden jeg ligger på. - SSD disk hadde jeg ikke lagt så grusomt mye penger i for å få en "stor" en. Det holder med 128 GB som jeg synes er en fin størrelse. Her legger du operativsystem og programmer, f.eks libre eller MS office, gimp eller photoshop etc hvor du vil ha litt krutt. Hvis du skal ha store spill, går det fint å installere det på en vanlig harddisk på 1-2 TB, da sparer du penger og det har ingenting å si for hastigheten på systemet. Men skal du f.eks kjøre windows og 4-5 forskjellige linuxdistroer, eller virtualbox med en drøss med OS, så er såklart en stor SSD å anbefale. Så det siste punktet: - Skjermoppløsning .. hva snakker vi om her og hvor mange tommer? Full HD, QHD, 4K? Er det et nyere high end ATI eller nvidia kort på en stasjonær skulle ikke det være noe problem. ATI med freesync skjerm gir mer for pengene enn nvidia med gsync skjerm, men skal du bare ha skjermkortet så er prisforskjellen liten, og da er vel nvidia GTX 1060 eller ATI RX 480 prismessig omtrent likt på rundt 2500-2800 kr, og det jeg ville lagt meg på. De skulle og fikse VR fint. Du sier du har en dell-skjerm, og da lurer jeg på hva det betyr. Har den freesync/gsync? Er skjermen stor, og hva er oppløsningen på den? Det spiller ingen rolle for skjermkortet, 1080p på disse skjermkortene skulle gi godt fraspark men de skal håndtere 4K og. Du har såklart bedre bilde med QHD eller 4K på en stor skjerm, på en liten skjerm (13-15" e.l som er vanlig på laptoper) så spørs det om du ser noe forskjell. På en 27" koblet til en stasjonær her, er full HD greit det og pixlene ser du så og si ikke, men du ser jo det er en skjerm. 4K har jeg ikke, men bildene på de 4K tv'ene jeg har sett i butikkene i den størrelsen ser jo så "virkelige" ut at du ser det er forskjell. Så er saken den at 4K eller QHD ikke er noe "bransjestandard" enda på langtnær og det vil ta flere år før det tar over, det er 1080p "alle" bruker nå. Snart kommer OLED skjermene og. OLED med sin kontrast og fargenivå i 4K inbiller jeg meg er grunn nok til å sitte på gjerdet en stund til før jeg oppgraderer skjermkort/skjerm. Endret 11. august 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. august 2016 Forfatter Del Skrevet 11. august 2016 Jeg har en Dell UltraSharp U2713 med 2560x1440 oppløsning. Vil Geforce 980TI holde til bruket jeg stipulerer, eller bør jeg klinke til med 1080? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Jeg har en Dell UltraSharp U2713 med 2560x1440 oppløsning. Vil Geforce 980TI holde til bruket jeg stipulerer, eller bør jeg klinke til med 1080? tja, spørs jo akkuratt hvor hekta du er på spill .. men siden skjermen er 1440p så holder vel 980TI, det er hvis du skal strekke deg til 4K at 1080 er tingen. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. august 2016 Forfatter Del Skrevet 11. august 2016 (endret) Jeg har en Dell UltraSharp U2713 med 2560x1440 oppløsning. Vil Geforce 980TI holde til bruket jeg stipulerer, eller bør jeg klinke til med 1080? tja, spørs jo akkuratt hvor hekta du er på spill .. men siden skjermen er 1440p så holder vel 980TI, det er hvis du skal strekke deg til 4K at 1080 er tingen. Jeg skriver vel i første post at jeg aldri spiller. Men kanskje jeg får litt lyst når jeg først kjøper en slik PC...? Uansett så blir det nok kortvarig. Det er videoredigering og rendering som dog er viktigere. Vi nskkar i værste fall om 1080p videoer fra GoPro kameraer opp mot en time på det meste. Men stort sett er det 2-4 timer HD video som blir klippet ned til bare noen minutter. men dte er som sagt viktig at denne prosessen går sømløst. 4K video/spill tror jeg ikke blir noe tema for min del... Bør jeg tenke på den betegnelsen som står bak CPU beskrivelsen? Noen står det 6700K bak mens andre har andre bokstaver etc. Endret 11. august 2016 av Bjerknez Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) Jeg har en Dell UltraSharp U2713 med 2560x1440 oppløsning. Vil Geforce 980TI holde til bruket jeg stipulerer, eller bør jeg klinke til med 1080? tja, spørs jo akkuratt hvor hekta du er på spill .. men siden skjermen er 1440p så holder vel 980TI, det er hvis du skal strekke deg til 4K at 1080 er tingen. Jeg skriver vel i første post at jeg aldri spiller. Men kanskje jeg får litt lyst når jeg først kjøper en slik PC...? Uansett så blir det nok kortvarig. Det er videoredigering og rendering som dog er viktigere. Vi nskkar i værste fall om 1080p videoer fra GoPro kameraer opp mot en time på det meste. Men stort sett er det 2-4 timer HD video som blir klippet ned til bare noen minutter. men dte er som sagt viktig at denne prosessen går sømløst. 4K video/spill tror jeg ikke blir noe tema for min del... da er nok 980TI mer enn nok og vel så det.. kanskje faktisk litt i overkant drøyt, men det passer jo greit til 1440p og hvis du har pengene og er nysjerrig på spilling, hvorfor ikke. Jeg har PS4 og er egentlig bare 1 spill jeg ikke klarer å leve uten, battlefield 4, pga immersion-opplevelsen, store brett, mye ødeleggelse, fin grafikk, masse (live) motspillere og høyt tempo. Andre spill jeg har spilt er kjedelig/tullete, med unntak av de andre i battlefieldserien. klarer ikke engang engasjere meg i fallout. jeg hadde kanskje nøyd meg med et ATI RX 480 eller GTX 1060 kort til halv pris, men det er bare meg. neste gang jeg oppgraderer blir det noe i den prisklassen der, men pga at jeg er som deg så gidder jeg ikke tenke på det før om en god stund.. PS4 holder for meg. Prosessor er viktigere for generelle ting ... Hadde heller lagt mer penger i det og kuttet i GPU budsjettet, men avhenger som sagt av bruk. En i7 6700k skal være en god prosessor, du hadde klart deg med i5 også. Som sagt, spørs hvor mye du vil legge i det. Blir det mye videoredigering, gå for i7. K betyr egentlig bare at den kan overklokkes. Endret 11. august 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 (endret) Har tenkt litt i det siste og lurer litt på denne pakken: https://www.komplett.no/product/11119 1. Men mitt avgjørende spørsmål her blir. Hvordan vil jeg oppleve støyen på denne doningen? 2. Er dette et bra kabinett med "smarte" løsninger? Lett og montere ssd disker/HDD i etterkant etc? 3. Eller noe jeg burde bytte ut i denne pakken uten å gå opp i pris for mye men som gir meg mindre støy, mer ytelse etc.? Endret 16. august 2016 av Bjerknez Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Har tenkt litt i det siste og lurer litt på denne pakken: https://www.komplett.no/product/11119 1. Men mitt avgjørende spørsmål her blir. Hvordan vil jeg oppleve støyen på denne doningen? 2. Er dette et bra kabinett med "smarte" løsninger? Lett og montere ssd disker/HDD i etterkant etc? 3. Eller noe jeg burde bytte ut i denne pakken uten å gå opp i pris for mye men som gir meg mindre støy, mer ytelse etc.? tja hvis du ikke vil spare på noe men gi bånn gass, så er jo det der en fin løsning ... jeg kan ikke helt se hva denne her mangler. den er jo vannavkjølt ... hvis du vil kjøre windows i 30 virituelle maskiner samtidig, kan du jo kanskje doble minnet, om du vil være sikker på å kunne kjøre spill på max settings til år 2020 etellerannet, kanskje du vil ha 2 skjermkort, og hva med et VR headset? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 Men hva med støyen? Hvor mye hjelper den vannavkjølte CPU viften egentlig? Skjermkortet vil vel også avgi litt støy... Men hvor mye? Kommer til å ha pc'en på gulvet ca. En meter i fra meg og litt bakgrunns sus kan jeg leve med når alt fyres opp på maks, men jeg ønsker ikke at den skal høres ut som en tsunami heller.... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. august 2016 Forfatter Del Skrevet 22. august 2016 Da ble det kjøp av denne rakkeren. Men byttet ut med Corsair 600Q kabinett. https://www.komplett.no/komplett-gamer-xtreme-i70-gtx-1080-edition/11119 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 (endret) Da ble det kjøp av denne rakkeren. Men byttet ut med Corsair 600Q kabinett. https://www.komplett.no/komplett-gamer-xtreme-i70-gtx-1080-edition/11119 gratulerer, da er databehovet ditt dekket i mange mange år framover... siden det ser ut som utviklinga har stoppet litt opp, så tenker jeg du har PC til 2025 elns. Jeg har ikke sett behov for oppgraderinger her på mange år og denne er fra 2008, kjører for øyeblikket linux og er litt handicappet mht spill men ellers fungerer den fint.. å ta i litt når jeg først kjøpte pc tror jeg at jeg hadde igjen for i det lange løp siden den fortsatt henger med på ting nyere pc'er som kjøpes i dag gjør inkludert videoredigering og spille av 4k filmer. som en pc som jeg har lagt opp til full hd (1080p) er den helt topp og det er "standarden" nå, noe større oppgradering tror jeg ikke jeg gidder før 4k blir normen. Endret 22. august 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Må si jeg gleder meg til å få denne i hus Sikkert et råskinn dette i forhold til den jeg har/hadde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1736277 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Et spørsmål til til dere geeks her inne: Min gamle PC hadde et slikt "Overvåkningsprogram" som viste meg tilstanden til CPU/Chipset/minne moduler/strømforskyner etc. Men dette programmet klarte ikke å finne skjermkortet mitt. Dette var en slik strømsparingsfunksjon som styrte alle enhetene i maskinen som fulgte med pc'en. Men den klarte da altså ikke å styre skjermkortet. Er det noe slikt på den nye pc'en som fungerer bedre? Har det skjedd ting på 6-7 år når det gjelder dette? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Et spørsmål til til dere geeks her inne: Min gamle PC hadde et slikt "Overvåkningsprogram" som viste meg tilstanden til CPU/Chipset/minne moduler/strømforskyner etc. Men dette programmet klarte ikke å finne skjermkortet mitt. Dette var en slik strømsparingsfunksjon som styrte alle enhetene i maskinen som fulgte med pc'en. Men den klarte da altså ikke å styre skjermkortet. Er det noe slikt på den nye pc'en som fungerer bedre? Har det skjedd ting på 6-7 år når det gjelder dette? siden du har sjefskomponentene så hadde jeg vært flau om jeg hadde utviklet et program som ikke fant det, hvis det er av nogenlunde ny dato. 1080 kortet er jo alle nerders våte drøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå