Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med USA?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hirrr...

å sameligne kommunister med nazister er bare heeelt bak mål!

USA har ett stort areal og er rike på natur varer, dette har ikke så mye med ideologien deres å gjøre...

Sammenligne i kontrast er helt riktig. De prøver å gjøre det samme. Kan like greit slenge på kristendommen i Norge også.

Altså det jeg mener, de prøver på det samme, bare med forskjellig drit.

Lenke til kommentar
Hirrr...

å sameligne kommunister med nazister er bare heeelt bak mål!

USA har ett stort areal og er rike på natur varer, dette har ikke så mye med ideologien deres å gjøre...

Sammenligne i kontrast er helt riktig. De prøver å gjøre det samme. Kan like greit slenge på kristendommen i Norge også.

Altså det jeg mener, de prøver på det samme, bare med forskjellig drit.

Skjerp deg da og les :realmad: God natt :sleep:

Endret av VeXx
Lenke til kommentar

Nazismen har faktisk masse til felles med kommunismen. For eksempel er det veldig viktig å ta ansvar for de i samfunnet som faller utenfor.

En småviktig forskjell er jo at "samfunnet" er begrenset til dem som er av riktig nasjon og fysiologiske forutsetninger/avstamning.

Thus, "nasjonal-sosialisme".

Lenke til kommentar

Leste interessant kronikk i Dagbladet 24/11/03 skrevet av Christian Marius Stryken som er forsker ved John Hopkins University i Washington DC

Han gjør rede for en meningsmåling fra German Marshall Fund i USA som har undersøkt hvordan befolkningene ( velgerne ) i Europa og USA støtter eller avviser krig.

Befolkningene er delt inn i følgende meningsgrupper

Hauker : Krig er noen hganger nødvendig for å skape rettferdighet. Militær makt er viktigere enn økonomisk. Internasjonale organisasjoner er ikke så viktige, ønsker ikke å styrke FN, forbigår gjerne FN hvis nødvendig for å oppnå politiske eller militære målsetninger.

Duer : Krig er ikke nødvendig, økonomisk makt er viktigere enn militær, FN må styrkes, veldig motvillige til å akseptere krig uten klart mandat gitt av FN.

Pragmatiker : Krig er noen ganger nødvendig, men økonomiske maktmidler blir stadig mer viktig. Internasjonale organisasjoner er bra, FN må styrkes, og helst gi et mandat om å gå til krig, men det må være mulig å krige uten FNs mandat dersom nasjonale interesser krever det.

Isolasjonister er ikke glade for å blande seg inn i andre lands anliggender, og mener at krig ikke er verdt prisen. Tror militær makt er viktigere enn økonomisk.

Det er store forskjeller mellom USA og Europa.

USA : 22 % hauker, 65% pragmatikere, 10% duer, 3% isolasjonister

Europa : 7% hauker, 43%pragmatikere, 42%duer, 8% isolasjonister

SJOKK : forskjellen er størst mellom USA og UK (hauker og pragmatikere flertall) på den ene siden og ja gjett

Tyskland og Frankrike på den andre med duer 50% og pragmatikere 33%

Tyskland og Frankrikes holdninger i forkant av krigen i Irak hadde dermed klar forankring i velgermassene.

Lenke til kommentar

Hmmm. De sa ikke noe om hva de forskjellige folkegruppene syntes om ord som "begjær", "rød" "eiendom" og "månen" da?

Pfff. Beklager, det er trøtt og jeg er sent. :sleep:

Men interessant å få noe konkret der. Takker, Sofokles! Du har ikke en link også?

Skulle forresten vært interessant å sett fordelingen i land hvor det nylig har foregått krig også. F.eks befolkningene i Irak, Kuwait, Israel (både jøder og palestinere) og omkringliggende land, Afghanistan, Russland, Balkan... Ville kanskje sett noen forskjeller dem imellom også.

Bedre gjespe-smiley hitover, takk. :scared:

Lenke til kommentar
Ja, ideen USA bør knuses siden den har vært grunnlaget bak mye av det som har skjedd i Europa, og hvorfor ting fungerer som de gjør her. Jepp, helt idiotisk.

Er USA grunnen til at ting fungerer som det gjør her? Forklar meg det! Selvklart hadde ikke Europa vært hva det er uten USA, men jeg tror nok likevel at Europa ville fungert ganske så bra uten USA og da (også uten at USA ville eksistert)

Det var hva jeg ville si

Lenke til kommentar

Tja, det kommer jo helt ann på hvordan man svekker den USAske økonomi da. Det jeg ønsker er at man ikke bare går bort fra dollar som betalingsmiddel og over på euro, men at man slutter å bruke begge. EU og USA er to maktsenter i verden, svekker man USA ved å droppe dollar til fordel for Euro vil vi bare flytte makta fra USA til EU, det anser jeg ikke som bare positivt. Det finnes sikkert andre tiltak ;) vi kan begynne å bruke krone ;)

Lenke til kommentar

Etter mitt syn utarter tråden og gir ingen mening / innsikt eller mulighet for lærdom , revisjon av standpunkter.

Kan Røde Tsar og Olsen definere hva som er problemet med USA, og hvilke premisser som ligger til grunn for konklusjonen om at USA er et problem.

Er det alt med, eller deler av; folket, kulturen, innenrikspolitikken, utenrikspolitikken, militærdoktriner, matskikker, jakttradisjoner, naturforvaltningen, fiskeripolitikken, byggeskikken, mentaliteten, barnehagedekningen, lovverket, partiene, menneskerettighetssituasjonen, det økonomiske systemet, arbeidsledigheten, skattesystemet, Michael JAckson, George Bush, eller er det noe annet.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...