Gå til innhold

Får ikke installert Linux på gammel PC - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Er det slik at dersom jeg kjøper et brukt Nvidia kort, så vil det funke med en gang? Ligger drivere for omtrent alle Nvidia kort innebygget i de fleste ubuntu distroer? Tror nok det er Mint jeg kommer til å gå for.

Så lenge du kjøper et ordinært skjermkort fra Nvidia vil det mest sannsynlig fungere. Enten med den frie noveau-driveren, videre kan man installere Nvidia-driverne, eks. fra repos (mulig med både Ubuntu og Debian).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan du få installert linux. Såvidt jeg kan se skal du klare å installere driveren for skjermkortet ditt etter første oppstart. Likevel er det ikke sikkert resultatet blir godt.

 

Jeg vil anbefale deg å installere "MATE". F.eks. Linux Mint MATE. De som har laget Ubuntu MATE har vært flinke til å gjøre det enkelt å installere drivere og programvare som f.eks Spotify. Det kan være lurt å velge denne.

 

 

Hvordan gjør jeg det da, etter første oppstart? Gjør jeg det ved å gå inn på "Software & Updates" og så "Additional Drivers" og så skal Mate søke opp aktuell driver selv? Har prøvd dette fra USB, men får da kun dette: 

post-134596-0-62966200-1473080113_thumb.jpg

 

Eller er det slik at dette med driver ikke funker å oppdatere/fixe fra usb, men kun fra fullverdig installert versjon på pc'en?

Lenke til kommentar

 

Er det slik at dersom jeg kjøper et brukt Nvidia kort, så vil det funke med en gang? Ligger drivere for omtrent alle Nvidia kort innebygget i de fleste ubuntu distroer? Tror nok det er Mint jeg kommer til å gå for.

Så lenge du kjøper et ordinært skjermkort fra Nvidia vil det mest sannsynlig fungere. Enten med den frie noveau-driveren, videre kan man installere Nvidia-driverne, eks. fra repos (mulig med både Ubuntu og Debian).

 

Da er det vel lurt å installere Nvidia-kortet før man installerer Linux, vil jeg anta. Slik at den nyinstallerte Linux'en bare "finner kortet selv" ved oppstart..??

Lenke til kommentar

Radeon-driveren (den åpne) skal tilsynelatende støtte 4870x2, om enn kanskje med kun én av GPUene.

 

Dette problemet du har virker til å komme av at bios'en på kortet inneholder noen litt "uvanlige" (eller "ustabile") verdier, som gjør at driveren forsøker å sette opp UVD (hw accel) med feil klokk ("hastighet"). I så fall kan det kanskje også forklare problemene i Vista.

 

Se også her (i askubuntu-linken "fikser" de problemet med å i praksis deaktivere hw accel) :

http://askubuntu.com/questions/717504/errors-error-uvd-not-responding-trying-to-reset-the-vcpu

https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=71891

Endret av HawP
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Liten update her. Jeg endte opp med å kjøpe et brukt Nvidia GTX 660 Ti skjermkort og dette fikset problemene mine. Orket ikke å styre mer med det 4870x2 kortet mitt og drivere og greier.

 

Jeg har installert Mint Cinnamon, og maskinen er i live igjen. Dette var jo pri 1 med denne tråden, og jeg har gudskjelov klart det til en billig penge. Så til vanlig surfing på nett, kontorbruk etc er den back in business.

 

Tusen takk for alle god råd og hjelp underveis, folkens :)

 

MEN - har et lite hjertesukk ifht Linux. At det skal være like enkelt som Windows stemmer ihvertfall ikke når det kommer til spill. Prøvde å teste et par gamle spill på den og da er det tilbake til å måtte begynne å forske på problemer. Et av spillene er Skyrim. Har lastet PlayOnLinux og Steam. Installasjonen og alt ser ut for mitt amatørmessige øye ut til å ha gått bra. Får startet spillet og Bethesda Game Studios logoen kommer opp og jeg har lyd/spillmelodien. Alt vel. Men når jeg loader opp og starter selve spillet på min siste save (eller prøver å starte et nytt spill for den saks skyld), så er lyden borte :hrm: . Lydsettings etc er på. Tok et kjapt søk på nettet og utfra hva jeg skjønner så er dette et kjent problem. Men jeg (nok en gang) aner ikke hva jeg skal gjøre. Prøvd å installere og kjøre et par andre spill også, uten å få det til å funke. Et av de er Medal of Honor. Her får jeg ikke engang spillet til å starte opp.

 

Så da er det tilbake til å lete, søke og spørre og bruker timesvis på å prøve å finne ut av noe som på en windows maskin bare ville vært å starte rett opp og begynt å spille uten noe tull :hmm::confused: .

Endret av baggin
Lenke til kommentar

Jo da, spill fungerer stort sett like greit i Linux som på Windows, forutsatt at spillet er laget for Linux (og dessverre er det ikke mange av "topptitlene" som er det).

 

Derimot å forsøke å få spill laget for Windows til å kjøre under Linux er nok like mye frustrasjon som glede, hvis ikke mer. Jeg synes det er så mye "pes" at jeg ikke en gang gidder forsøke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MEN - har et lite hjertesukk ifht Linux. At det skal være like enkelt som Windows stemmer ihvertfall ikke når det kommer til spill. Prøvde å teste et par gamle spill på den og da er det tilbake til å måtte begynne å forske på problemer. Et av spillene er Skyrim. Har lastet PlayOnLinux og Steam. Installasjonen og alt ser ut for mitt amatørmessige øye ut til å ha gått bra. Får startet spillet og Bethesda Game Studios logoen kommer opp og jeg har lyd/spillmelodien. Alt vel. Men når jeg loader opp og starter selve spillet på min siste save (eller prøver å starte et nytt spill for den saks skyld), så er lyden borte :hrm: . Lydsettings etc er på. Tok et kjapt søk på nettet og utfra hva jeg skjønner så er dette et kjent problem. Men jeg (nok en gang) aner ikke hva jeg skal gjøre. Prøvd å installere og kjøre et par andre spill også, uten å få det til å funke. Et av de er Medal of Honor. Her får jeg ikke engang spillet til å starte opp.

 

Så da er det tilbake til å lete, søke og spørre og bruker timesvis på å prøve å finne ut av noe som på en windows maskin bare ville vært å starte rett opp og begynt å spille uten noe tull :hmm::confused: .

 

Dette her synes jeg rett og slett er helt urettmessig kritikk, og skivebom. Du forsøker å kjøre spill, som ikke er laget for linux, men for Windows, får problemer, og mener det er i linux problemet ligger? Hva med at spillutgiveren kunne laget en linux-versjon av spillet isteden? Det finnes massevis av spill som faktisk ER laget for linux på Steam, jeg har hatt fint lite problemer med disse.

Lenke til kommentar

Mitt poeng er at dersom man bare ønsker å kunne kjøpe et spill og kose seg med det, uten å måtte stresse på forum og rundt omkring for å kunne feilrette eller finne ut av hvordan ting funker hver gang, så er jo unektelig Windows et MYE bedre valg enn Linux.

 

Alle store titler funker som de skal på Windows. De gjør tydeligvis ikke det på Linux. Hvem sin feil det er (utvikler eller Linux) det er i grunn ikke så forferdelig interessant for meg akkurat der og da når jeg sitter foran pc'en. Da ønsker jeg bare at ting funker.

 

I gamle dager var det allment kjent at det gamle Betamax-systemet var kvalitetsmessig overlegent VHS. Men så lenge det var på VHS alt ble lansert, mens Betamax mest var for spesielt interesserte, så var valget for den vanlige forbruker veldig enkelt. Føler det er det samme her.

 

Når jeg laster Skyrim fra Stream som jeg gjorde i går kveld, for å kose meg noen timer med spilling og finner ut av at det ikke funker som det skal i Linux  (men ville funket i Windows) så er det veldig frustrerende. Punktum.

 

Min mening :). Fristelsen er derfor stor til å bare kjøpe meg en Windows-lisens, og det er jo unektelig et stort tankekors ved Linux at jeg sitter her og ønsker jeg hadde Windows installert nå (slik at jeg kunne prøvd et spill) og derfor har lyst til å bruke penger på et produkt som alle Linux-fans sier er underlegent, når i tillegg Linux er gratis.

 

Men nok om det. Kanskje jeg kan omvendes.... :) Fortell meg enkelt hvordan jeg får lyd på Skyrim.

 

Jeg spiller også poker og får ikke cash-versjonen av Pokerstars (verdens største online pokerrom) til å funke. Kun play money versjonen. Men vi får ta en ting om gangen...... Kunne sikkert fortsatt en god stund med denne typen eksempler, men vi får ta en ting om gangen... :) 

Endret av baggin
Lenke til kommentar

Min mening :). Fristelsen er derfor stor til å bare kjøpe meg en Windows-lisens, og det er jo unektelig et stort tankekors ved Linux at jeg sitter her og ønsker jeg hadde Windows installert nå (slik at jeg kunne prøvd et spill) og derfor har lyst til å bruke penger på et produkt som alle Linux-fans sier er underlegent, når i tillegg Linux er gratis.

De færreste linux-fans anbefaler linux til folk som bare skal bruke PCen til spill.

Lenke til kommentar

Mitt poeng er at dersom man bare ønsker å kunne kjøpe et spill og kose seg med det, uten å måtte stresse på forum og rundt omkring for å kunne feilrette eller finne ut av hvordan ting funker hver gang, så er jo unektelig Windows et MYE bedre valg enn Linux.

 

Alle store titler funker som de skal på Windows. De gjør tydeligvis ikke det på Linux. Hvem sin feil det er (utvikler eller Linux) det er i grunn ikke så forferdelig interessant for meg akkurat der og da når jeg sitter foran pc'en. Da ønsker jeg bare at ting funker.

 

I gamle dager var det allment kjent at det gamle Betamax-systemet var kvalitetsmessig overlegent VHS. Men så lenge det var på VHS alt ble lansert, mens Betamax mest var for spesielt interesserte, så var valget for den vanlige forbruker veldig enkelt. Føler det er det samme her.

 

Når jeg laster Skyrim fra Stream som jeg gjorde i går kveld, for å kose meg noen timer med spilling og finner ut av at det ikke funker som det skal i Linux  (men ville funket i Windows) så er det veldig frustrerende. Punktum.

 

Min mening :). Fristelsen er derfor stor til å bare kjøpe meg en Windows-lisens, og det er jo unektelig et stort tankekors ved Linux at jeg sitter her og ønsker jeg hadde Windows installert nå (slik at jeg kunne prøvd et spill) og derfor har lyst til å bruke penger på et produkt som alle Linux-fans sier er underlegent, når i tillegg Linux er gratis.

 

Men nok om det. Kanskje jeg kan omvendes.... :) Fortell meg enkelt hvordan jeg får lyd på Skyrim.

 

Jeg spiller også poker og får ikke cash-versjonen av Pokerstars (verdens største online pokerrom) til å funke. Kun play money versjonen. Men vi får ta en ting om gangen...... Kunne sikkert fortsatt en god stund med denne typen eksempler, men vi får ta en ting om gangen... :)

 

faktum er at linux enda ikke er noen god spillplatform, så installerte du det med det i tankene så har du bommet. men det er på vei til å bli det, at det er masse spilltitler nå på steam i det heletatt er revolusjonerende på linux. jeg ser på det at vi har muligheten for å skaffe gode spill nå som revolusjonerende, den var ikke der i det heletatt for bare noen få år siden. det er såklart et godt stykke igjen før det kan konkurrere med windows der.

 

men jeg vil bare ha et gratis OS som gjør det jeg trenger og som krever minimalt vedlikehold (i forhold til windows), og til den bruken er linux faktisk ypperlig. jeg spiller lite, gimp fungerer fint her som erstatning for photoshop og libreoffice erstatter ms office, jeg liker hvordan det fungerer og hvordan det er å jobbe på. har du det utgangspunktet er linux et topp OS. hvis du forventer nyeste battlefield 1 på linux, så vil det bli en skuffelse, det er instillingen du må ha.

Lenke til kommentar

Du velger jo ikke operativsystem for å bruke operativsystemet, du velger operativsystem etter hvilke oppgaver du trenger å få utført. I tilfellet "spille Windows-spill" er ikke Linux det rette valget, det er rett og slett et katastrofalt dårlig valg.

 

Opplevelsen med Steam der spillet faktisk ER støttet av linux (det står jo på Steam hvilke OS som er støttet), er ikke opplevelsen noe verre enn på Windows. Denne diskusjonen har vært oppe en del ganger før, og jeg forstår at det er frustrerende, men dette er et problem det ikke finnes en teknisk løsning på, annet enn hacks og workarounds som aldri blir stabile, det ligger i problemets natur (prøve å få en kloss gjennom et rundt hull). Løsningen er mer samfunn, marked og politikk. Hvis alle de som ville spille Skyrim brukte linux, og Bethesda plutselig hadde et problem med at de ikke støttet en platform som alle brukte, så ville de portet Skyrim til linux, og løsningen hadde vært grei. Der er vi ikke, for mange sitter og sliter med å  få Windows-spill til å funke på linux, og de aller aller fleste går tilbake til Windows.

 

Steam har gjort en fantastisk jobb med å få flere spill til linux, jeg håper de greier å holde dampen oppe (no pun intended)

Lenke til kommentar

Henger med på dette karer... :).

 

Målet mitt innledningsvis i denne tråden var å få liv i min gamle pc med Vista på. Det har jeg greid og er superhappy for det.

 

Det er MASSE jeg liker med Linux og samfunnet rundt Linux. Så ikke misforstå meg her. Greia er jo at jeg egentlig så inderlig gjerne skulle ha ønsket at Linux hadde funket til alt. Det er jo derfor jeg sitter her og prøver å få det til å funke og snakker med dere :) ....

 

Jeg er absolutt INGEN fan av MS og WIndows og alt forbundet med det. Men skjønner at det sannsynligvis er noen valg man bare er nødt til å gjøre ifht hva man ønsker å bruke pc'en til......ihvertfall per 2016.

 

Så det som jo da er litt trist, er at jeg som da var på gli ifht å begynne å bruke Linux, nå nesten føler meg "tvunget" til å gå tilbake til Windows igjen, for å kunne bruke maskinen til det jeg ønsker.

 

Jeg har ikke noe problem med å forstå at Linux på mange områder (sikkerhet etc) sikkert er Windows fullstendig overlegent.

Endret av baggin
Lenke til kommentar

Henger med på dette karer... :).

 

Målet mitt innledningsvis i denne tråden var å få liv i min gamle pc med Vista på. Det har jeg greid og er superhappy for det.

 

Det er MASSE jeg liker med Linux og samfunnet rundt Linux. Så ikke misforstå meg her. Greia er jo at jeg egentlig så inderlig gjerne skulle ha ønsket at Linux hadde funket til alt. Det er jo derfor jeg sitter her og prøver å få det til å funke og snakker med dere :) ....

 

Jeg er absolutt INGEN fan av MS og WIndows og alt forbundet med det. Men skjønner at det sannsynligvis er noen valg man bare er nødt til å gjøre ifht hva man ønsker å bruke pc'en til......ihvertfall per 2016.

 

Så det som jo da er litt trist, er at jeg som da var på gli ifht å begynne å bruke Linux, nå nesten føler meg "tvunget" til å gå tilbake til Windows igjen, for å kunne bruke maskinen til det jeg ønsker.

 

Jeg har ikke noe problem med å forstå at Linux på mange områder (sikkerhet etc) sikkert er Windows fullstendig overlegent.

 

jeg er fan av microsoft surface pro 3 som er den mest geniale pc'en jeg har kjøpt noen sinne, windows er en enormt god spillplatform og det er mye microsoft gjør som er bra, men det er en bedrift som er ute etter $ først og fremst og låser folk fast til sine produkter.

 

linux bryter de lenkene og som ungdommer flest, etter å ha piratkopiert i flere år fordi jeg ikke gadd å betale for masse dyr programvare jeg ikke hadde råd til og mest lekte med og i bestefall bare trengte en skjelden gang iblandt, så kom jeg til den konklusjonen at det var like greit å angre mine synder, slutte med det og kjøre open source, for jeg fant etterhvert ut at alle mine behov pluss mer faktisk var dekka der, så hvorfor skulle jeg da surfe rundt på snuskete piratsider etter cracks og slite med det? det var aldri noen garanti for at det virket og jeg hadde en dårlig følelse av at jeg hadde fått en eller annen "sykdom" med på kjøpet hver gang jeg installerte en sånn piratkopi, det kunne man aldri vite heller. Dette her går faktisk så langt tilbake i tid som da openoffice dukket opp, jeg tror ikke det var noe gratis kontorpakke da så jeg som nesten alle andre jeg kjente brukte piratkopierte microsoft office-pakker til skolebruk o.l, siden den gangen har jeg holdt meg til libreoffice som er arvtakeren etter openoffice og det har gjort alt jeg og familiefirmaet har trengt til kontorbruk pluss mye mer. Jeg kastet ut photoshop til fordel for gimp og er fornøyd med det, og illustrator ble byttet ut med inkscape, og det fungerer fint. 

 

Og jo mer jeg lærte av åpen programvare, jo mer skjønte jeg at folk som piratkopierer eller betaler i dyre dommer for betalingsprogram egentlig dummer seg ut i de aller fleste tilfellene, og har du en gang lært deg å bruke åpen gratis programvare så kan du det, og det er gratis og ditt for evig og altid med jevnlige oppdateringer, aldri noe spørsmål om å hoste opp mer penger for å fornye noe lisenser e.l. Det eneste stedet det kan være litt surt, er når det gjelder disse gigantene som microsoft eller adobe prøver å legge skjær i sjøen for å tvinge folk inn på "standardformater" som de setter der i kraft av markedsdominans, men det problemet ser ut til å bli mindre og mindre, heldigvis. Adobes flash var for eksempel lenge en tragedie for linux, youtubevideoer hakket og spilte dårlig, men det er nå løst takket være litt drahjelp fra apple som også var lei av flash og nektet å støtte det, silverlight fra microsoft var en annen tragedie for linux og laget problemer da de nektet å støtte linux, men nå er problemet med videoer osv historie på linux og jeg har ikke møtt noe hindringer der lenger, html5 er en åpen plattform og har vel mer eller mindre tatt over for begge de formatene der på video o.l. Derfor er linux mer aktuelt nå enn noen gang.

 

Der har du litt av grunnen til at jeg stort sett bare kjører åpne programmer nå, og da plukker jeg ut de krysskompatible programmene som kjører på alle platformer, windows, mac og linux. Libreoffice, gimp, krita, inkscape, rawtherapee, blender, calibre, audacity, filezilla, handbrake, chrome ... der har du mine favoritter som jeg altid installerer og stort sett det jeg bruker av verktøy, lærer du deg å bruke de der trenger du ikke piratkopiere eller betale for noen ting og du vil kjenne deg igjen uansett hva slags operativsystem du bruker. I tillegg på windows kjører jeg heimdal som gjør et halvhjertet forsøk på å etterlikne oppdateringssystemet i linux og hjelper litt med oppdateringsmaset i hvert enkelt program du har installert i windows.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Er vel en grei oppsummering av noe av historien til Linux og hva man kan bruke Linux til i dag det, Marius. For stort sett alt annet jeg kommer til å ønske å bruke pc'en til, så tror jeg også Linux ville funket utmerket for meg.

 

Men dersom jeg ønsker å spille litt i ny og ned så er tydeligvis ikke Linux et godt valg.  Hva gjør jeg da?

 

Har jo nærmest ikke noe annet valg enn å skrote Linux og gå for Windows. Men dette kan jo selvfølgelig endre seg om en stund, ifht slik dere også beskriver hvordan ting har skjedd de siste årene og at mer og mer funker som det skal også på Linux.

Lenke til kommentar

Er vel en grei oppsummering av noe av historien til Linux og hva man kan bruke Linux til i dag det, Marius. For stort sett alt annet jeg kommer til å ønske å bruke pc'en til, så tror jeg også Linux ville funket utmerket for meg.

 

Men dersom jeg ønsker å spille litt i ny og ned så er tydeligvis ikke Linux et godt valg.  Hva gjør jeg da?

 

Har jo nærmest ikke noe annet valg enn å skrote Linux og gå for Windows. Men dette kan jo selvfølgelig endre seg om en stund, ifht slik dere også beskriver hvordan ting har skjedd de siste årene og at mer og mer funker som det skal også på Linux.

 

som sagt er linux for deg en spillplatform og du har en ny, dyr pc med et fancy skjermkort og tiltenkt bruksområde er nye dataspill så hadde jeg neppe lagt inn linux på den pc'en. På en sånn PC er nok windows tingen.

 

Er det derimot en laptop til 4-5000,-, en hvilken som helst eldre PC, og spesielt en svak desktop med mye harddiskplass som egner seg som server, så er linux helt perfekt. Det kan såklart argumenteres for å legge inn linux på dyr maskinvare også hvis den skal brukes til 3D (f.eks blender, eller et av de store navnene blandt betalingsprogram som nuke, maya o.l der linux visstnok er den platformen de som utvikler i dette her foretrekker) eller videoredigering (f.eks kdenlive), men ikke hvis spill er tiltenkt bruk.

Lenke til kommentar

Men dersom jeg ønsker å spille litt i ny og ned så er tydeligvis ikke Linux et godt valg.  Hva gjør jeg da?

Det avhenmger helt av hvilke titler du ønsker å spille. Utvalget av Linux-kompatible spill på Steam er ganske OK, og blir bedre og bedre. Men hvis du kun ønsker å spille nøyaktig de samme spillene som du gjorde før, så må du nesten holde deg til Windows-plattformen.

Jeg kjørte nettopp opp Steam for å sjekke hva som er tilgjengelig på Linux, og fant straks store titler som CS, Borderlands 2, Team Fortress, Dota 2, HL, HL2, Civilization V, Worms W.M.D, Portal, Left 4 Dead 2. Så det burde være nok å gjøre, men det spørs helt på hvilke titler som interesserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...