tomsi42 Skrevet 16. august 2016 Rapporter Del Skrevet 16. august 2016 tomsi42 - Jeg har jo det 4870x2 kortet som nevnt innledningsvis i specsene . Kostet en liten formue da jeg kjøpte det. Hvorvidt jeg også har innebygget grafikk på hovedkortet aner jeg ikke. Går det an å se det utfra specsene mine over? Evt. hvordan finner jeg ut det? Jeg så det nå - fikk ikke med meg det første gang jeg leste spec-en. Jeg googlet hovedkortet ditt, og fant ut at det ikke er noe innebygd grafikk. Jeg hadde startet med å ta ut skjermkortet og sette det inn på nytt. Det samme med minnebrikkene. Jeg har opplevd at det blir dårlig kontakt over tid. Har du noen bekjente som kan litt om hardware og kan gjøre jobben for deg? Det å kjøre memtest er en god ide. Har du gjort det? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. august 2016 Rapporter Del Skrevet 16. august 2016 Debian ble foreslått ovenfor. Det er verdt et forsøk. Et annet alternativ er Slackware. Installasjonsprogrammet der er tekstbasert og vil vise deg om minne og hard-disk er OK. Så kan du utforske drivere og grafikk etterpå. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. august 2016 Rapporter Del Skrevet 16. august 2016 Debian ble foreslått ovenfor. Det er verdt et forsøk. Et annet alternativ er Slackware. Installasjonsprogrammet der er tekstbasert og vil vise deg om minne og hard-disk er OK. Så kan du utforske drivere og grafikk etterpå. Debian har tekstbasert installasjon, det samme har Slackware (i hvert fall sist jeg brukte det, men det begynner å bli noen år siden nå). Man kan også velge tekstbasert installasjon på CentOS. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. august 2016 Rapporter Del Skrevet 16. august 2016 Debian har tekstbasert installasjon, det samme har Slackware (i hvert fall sist jeg brukte det, men det begynner å bli noen år siden nå). Man kan også velge tekstbasert installasjon på CentOS. Du har rett når det gjelder Debian; der er også installeren tekst-basert. Og jeg tenker at Debian er et bedre valg enn Slackware. Slackware har fortsatt sin gamle tekstbaserte installer som krever noe mer kunnskap enn debian sin. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. august 2016 Rapporter Del Skrevet 16. august 2016 Nei du har nok ikke innebygget grafikk i HKet ditt nei. X38 var brikkesettet med 2x 16x PCI-E lanes kontra P35 og P45 med kun 1x 16x i sin tid. Skulle du ha innebygget grafikk så måtte du ha ett Gxx brikkesett (G35 / G45 for eksempel) For å få dette til å funke så må du ha en gammel versjon av X for at den gamle Catalyst driveren skal fungere og passende moduler til kernelen. i Arch så var det noen som vedlikeholdt noen gamle patcher for dette, hvordan dette er i andre distroer aner jeg ikke. Uansett, enklere å bytte ut GPUen uansett, om ikke annet, noe fra bruktmarkedet. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. august 2016 Rapporter Del Skrevet 16. august 2016 (endret) Og jeg tenker at Debian er et bedre valg enn Slackware. Slackware har fortsatt sin gamle tekstbaserte installer som krever noe mer kunnskap enn debian sin. Der er vi enige, Debian er nok et bedre valg da Debian har et fullvoksent og fungerende pakkesystem med det aller meste av det man trenger av programvare, særlig hvis man bruker contrib og non-free i tillegg til main. Legg til repoet debian-multimedia, og da er man så godt som 100% dekket. Slackware sin installer var enkel nok, den, selv da jeg var ganske ny på Linux. Men Slackware er altså tyngre å vedlikeholde, samt at man i mange tilfeller må ty til kompilering på egen hånd. Jeg fikk riktignok veldig utbytte av Slackware, startet med den distroen og har nå Linux som en av arbeidsoppgavene på jobb. Edit: og som sikkert nevnt før, jeg bruker nettopp Debian. Og byttet til Debian fra nettopp Slackware i sin tid, brukte Slackware til samme oppgaver før i tiden. Endret 16. august 2016 av stigfjel Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. august 2016 Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 Du trenger en crossfire-driver til crossfire-kortet ditt.Du kan bruke et et amd skjermkort med 1 gpu istedenfor og installere linux og deretter installere en crossfire-driver, da kan du bytte tilbake til crossfire-kortet.Eller så må du finne eller kompilere en distro med crossfire-driver. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 25. august 2016 Rapporter Del Skrevet 25. august 2016 Har du et eget grafikk-kort, eller bruker du innebygget grafikk på hovedkortet? Hvis du har muligheten for begge deler, så kan det være en god ide å starte med kun den innebyggete grafikken. tomsi42 - Jeg har jo det 4870x2 kortet som nevnt innledningsvis i specsene . Kostet en liten formue da jeg kjøpte det. Hvorvidt jeg også har innebygget grafikk på hovedkortet aner jeg ikke. Går det an å se det utfra specsene mine over? Evt. hvordan finner jeg ut det? Marius77 - testet mageia i går. Det gikk ikke. Fikk noen feilmeldinger jeg ikke skjønte et plukk av :-). Kan forsøke opensuse og manjaro også. wil - ja, kan jo alltids det. Men jeg har aldri mekket på hardware på en pc noengang, så er litt "engstelig" for operasjonen med å installere nytt skjermkort. Er redd jeg skal røre det til enda mer. Selv om jeg sikkert ikke har noen grunn til det (?) hadde gitt opensuse og manjaro et forsøk og for å se om suse eller arch er like leie.. ikke sikkert du vil beholde manjaro men får du suse eller arch linux til å kjøre så har du ivertfall noe å gå utifra. husk å se hva slags linux-gren den kvisten (distroen) du prøver sitter på, og velg heller kvister på forskjellige grener enn kvister på samme gren. alt er på linux-treet men de har faktisk endel forskjeller på hva slags maskinvare de liker etter min erfaring, og jeg vet fra erfaringer på min stasjonære at den liker ubuntu, ergo liker den linux mint som er basert på ubuntu også, og nesten alle dine var jo ubuntu baserte.. men det skjærer seg helt med opensuse. den tålte derimot også manjaro greit, så ting basert på arch linux forventer jeg fungerer fint. Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 26. august 2016 Rapporter Del Skrevet 26. august 2016 Jepp enig med han over. Arch baserte distroer ser ut til å fungere bedre på min hardware enn Ubuntu men motsatt for andre. Test Manjaro det skal være enkelt nok for en nybegynner og Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 26. august 2016 Rapporter Del Skrevet 26. august 2016 (endret) Jepp enig med han over. Arch baserte distroer ser ut til å fungere bedre på min hardware enn Ubuntu men motsatt for andre. Test Manjaro det skal være enkelt nok for en nybegynner og manjaro fant ikke skrivere/scannere, og var mye mer omstendig å sette opp enn linux mint 18. det er langt ifra samme system, manjaro kan være litt vrient. linux mint er bare å installere, hente ned software du liker og bruke, spør du meg, et lettere system å bruke enn windows med mindre du skal dele nettverksdisker og må knote med samba. Der mangler det fortsatt litt. opensuse er litt som manjaro, mao. endel styr å sette opp. Endret 26. august 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 28. august 2016 Rapporter Del Skrevet 28. august 2016 Enig med du. Men Manjaro e en enklere vei inn i arch familien enn å installere selve arch. Mint og Ubuntu e som regel det en helt nybegynner bør bruke men det er såklart ingen fasit på dette. Lenke til kommentar
baggin Skrevet 31. august 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. august 2016 (endret) Tok en liten pause ifht dette. Mistet litt motet Men har nå kjørt MemTest86. Den kom ut med Pass complete, 0 errors. Så der skulle alt være greit. Prøvde å starte opp Manjaro fra USB. Fikk da samme type feil som jeg har fått før på andre. Så det hjalp ikke dessverre. Se bilde. Ikke prøvd opensuse. Skjermkortdrivere / crossfire – har prøvd å søke litt rundt, men ikke funnet noen løsning her. Dette virker også litt komplisert å komme noe videre med. Jeg kan prøve trikset med å ta ut og sette inn skjermkort og minnebrikker på nytt. Når det gjelder BIOS/CMOS-reset. Ikke prøvd dette ennå. Innebærer dette noen risiko ifht "ødelegge" noe mer? PS!! Kom på noe her, som kanskje er relevant (?). For en god stund siden stod pc’en uten strøm i lengre tid. Da jeg skulle prøve å få den i gang igjen, gikk ikke dette. Mener den stod og pep og at jeg fant ut at det CMOS-batteriet var flatt. Tror (pokker her er jeg glemsk alstå) at jeg byttet batteriet. Husker i hvert fall at jeg sleit med å få startet pc’en den gangen… I hvert fall så husker jeg at måtte inn i BIOS da jeg endelig fikk startet den opp igjen, for å stille klokka. Tror ikke jeg gjorde noe mer. Kan det ha skjedd noe muffens her?? Mener dog at jeg hadde litt problemer med den også før den ble stående sånn uten strøm så lenge. Den beste løsningen er kanskje å kjøpe meg et billig/brukt Nvidia kort. Men skulle så gjerne visst at det med sikkerhet er grafikkortet som har tatt kvelden. Vet dere om det finnes noen slik feilsøk test av grafikkort, ala Memtest? Slik at jeg ikke bytter det uten at det er det som er feilen. Det er klart – det behøver jo ikke bli så dyre testen da. Så ingen krise forsåvidt. Sliter som sagt også med Vista. Vanlig Vista vil ikke starte opp ordentlig. Ender som regel i blue screen. Så disse problemene er altså ikke bare Linux-relatert. Endret 31. august 2016 av baggin Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 1. september 2016 Rapporter Del Skrevet 1. september 2016 Du trenger amd fglrx-driver. Om det finnes en distro med denne innebygget så blir den plug & play. Eventuelt så må du få bakt den driveren inn i distroen du skal bruke. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 1. september 2016 Rapporter Del Skrevet 1. september 2016 Sjekk IDE innstilling i bios, prøv å sette den på Enhanced eller AHCI. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. september 2016 Rapporter Del Skrevet 1. september 2016 Du trenger amd fglrx-driver. Om det finnes en distro med denne innebygget så blir den plug & play. Eventuelt så må du få bakt den driveren inn i distroen du skal bruke. Og det er det jeg har nevnt hele tiden, skal han bruke den siste fglrx driveren som støtter hans skjermkort, så må du ha gammel versjon av X og en del andre småprogrammer, noe som kan skape kaos i enhver moderne distro. ATi har jo satt driveren til det kortet som EoL så derfor er den ikke utviklet for å støtte nyere versjoner av disse. https://wiki.archlinux.org/index.php/AMD_Catalyst#Installing_the_driver Også må du nok også belage deg på å kjøre en gammel versjon av X også siden driverne er såpass gamle for dette kortet. Det finnes løsninger, men du må investere litt jobb mest sannsynlig. Lenke til kommentar
baggin Skrevet 1. september 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Ok. Så for å gjøre en lang historie kort. Det beste og enkleste vil bare være å kjøpe og installere et brukt Nvidia-kort, ferdig snakket? Samt vil det sannsynligvis være plug and play med et Nvidia-kort? Dvs. ta ut gamle, sett inn nye og så funker det å kjøre igang med alle Linux-distroer? Endret 1. september 2016 av baggin Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. september 2016 Rapporter Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Når maskinen booter fra minnepennen så får du opp et valg med bla "Install/try/help" etc. valgmuligheter. Der trykker du Esc for å få opp "boot:"-prompt. Der skriver du "linux nomodeset" og trykker enter. Hvis det ikke fungerer, kan du skrive "install nomodeset" (starter installasjonsprogrammet som du bare kan avbryte). Det siste bør fungere på ubuntu og sikkert på andre distibusjoner. Endret 1. september 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. september 2016 Rapporter Del Skrevet 2. september 2016 Ok. Så for å gjøre en lang historie kort. Det beste og enkleste vil bare være å kjøpe og installere et brukt Nvidia-kort, ferdig snakket? Samt vil det sannsynligvis være plug and play med et Nvidia-kort? Dvs. ta ut gamle, sett inn nye og så funker det å kjøre igang med alle Linux-distroer? Ja, selv om du får det til å virke med kortet så er støtten dårlig, dersom du klarer å deaktivere Crossfire kan det gi bedre ytelse enn å kjøre med Crossfire. Ikke kjøp dobbelkjerne-kort, verken AMD eller Nvidia, det er ikke bra støtte for det i linux. Lenke til kommentar
baggin Skrevet 3. september 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. september 2016 mobile999 - jeg får startet opp ubuntu 16.04 fra usb i nomodeset (gjorde det via en meny jeg fikk opp, ikke via prompt). Jeg får også startet opp Linux mint fra usb i noe som heter compability mode. Øverst i høyre hjørne av skjermen på mint står det i en tekstboks: "Running in software rendering mode". Videre står det at Cinnamon is currently running without video hardware acceleration etc etc. Så Linux kjører, men med skjermkortet deaktivert, slik jeg forstår. Sitter faktisk og skriver dette nå på pc'en med Ubuntu kjørende MEN - Har prøvd å lese og søke litt rundt for å finne ut av dette med drivere. Jeg tror jeg bare må innse at jeg neppe kommer til å finne ut av det. Er det slik at dersom jeg kjøper et brukt Nvidia kort, så vil det funke med en gang? Ligger drivere for omtrent alle Nvidia kort innebygget i de fleste ubuntu distroer? Tror nok det er Mint jeg kommer til å gå for. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. september 2016 Rapporter Del Skrevet 3. september 2016 (endret) Da kan du få installert linux. Såvidt jeg kan se skal du klare å installere driveren for skjermkortet ditt etter første oppstart. Likevel er det ikke sikkert resultatet blir godt. Jeg vil anbefale deg å installere "MATE". F.eks. Linux Mint MATE. De som har laget Ubuntu MATE har vært flinke til å gjøre det enkelt å installere drivere og programvare som f.eks Spotify. Det kan være lurt å velge denne. Dersom man installerer på en maskin som har nvidia skjermkort så er det nok enklere enn med ditt eksisterende skjermkort. Det fungerer nok med en gang med nvidia. Man må sannsynligvis installere driver på nytt dersom man vil ha den proprietære. Endret 3. september 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå