Gå til innhold

Får ikke installert Linux på gammel PC - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Håper noen kan hjelpe her, for å blåse liv i en gammel PC ved hjelp av Linux. Men mulig jeg trenger å bli foret litt med spiseskje......

 

Har en stasjonær pc jeg kjøpte i 2008. Er litt usikker på hva som er relevant å skrive av specs, men jeg prøver meg. 

  • ASUS P5E, X38, Socket 775 Hovedkort
  • Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHZ 6MB
  • 8 GB RAM - 2 x OCZ DDR2 4 GB Platinum Edition Dual Ch.
  • CLUB3D HD4870x2 2GB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz 2xDVI,HDMI
  • Samsung 750GB 7200RPM S-ATA2 32 MB
  • MS Vista Home Premium 64-bit

Fant kvittering/tilbud, og skrev av fra den. Dette var en bra pc en gang i tiden, så håper dette er greie nok specs til å kunne kjøre Linux på den en stund til? Si fra hvis noe er utydelig eller det trengs mer info.

 

Maskinen har mer eller mindre stått ubrukt i 1,5-2 år, pga problemer med den. Nå er den omtrent umulig å ha med å gjøre. Jeg får startet den i Windows Safe mode, men i normal oppstart, så får enten grafikken en hel masse rare artifakter. Eller så fryser den og får aldri dratt seg opp. Eller så blir det blåskjerm. Blåskjermer blir det mye av. Dette er ihvertfall noe av det jeg opplever. Jeg får ihvertfall ikke brukt den normalt lenger. Vista blir jo heller ikke støttet lenger. 

 

Så jeg tenkte jeg skulle prøve å få den i gang ved hjelp av Linux. Har prøve å lese littegrann om hva som er anbefalt og tenkte jeg skulle teste noen distroer fra USB først. Har lastet ned Rufus. Har prøvd meg på både Mint, Ubuntu, Elementary, Lubuntu, Zorin og Solus. 

 

Alle stopper i oppstarten. På Lubuntu fikk jeg mulighet til å velge språk før det stoppet. I dag morges fikk jeg på et merkelig vis startet Ubuntu, men har prøvd mange ganger i kveld og funker ikke nå (aner ikke hva som skjedde i dag tidlig)

 

Se bilder, som viser hva jeg får av meldinger.

post-134596-0-53102600-1470774139_thumb.jpg

post-134596-0-49640600-1470774147_thumb.jpg

 

Hva er feil her? Dette er helt gresk for meg, men siden det står Radeon inne i der, så antar jeg det kanskje kan være noe med skjermkortet mitt?

 

Hva gjør jeg evt. og hvor starter jeg?

 

Veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få på veien  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en driver til skjermkortet som støtter crossfire.

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/AMD?action=show&redirect=BinaryDriverHowto%2FATI

Se der,

 

du må finne ut hvordan du bytter ut radeon-driveren som kommer med linux og legge inn crossfire-driveren istedet.

Jeg vet ikke hvordan du gjør det så si gjerne fra hva du gjorde når du har funnet løsningen :)

Lenke til kommentar

Hvis maskinen har stått ubrukt i 1.5-2 år, så har den sannsynligvis godt av en BIOS/CMOS reset. I hvert fall hadde min det. Jeg har nettopp kjørt i gang en tilsvarende maskin (C2D E8500, P45 chipset, HD4650 GPU, 4 GB RAM, SATA HDD) etter at den stod ubrukt i 1 år, og den var helt umulig å ha med å gjøre før jeg kjørte reset på BIOS/CMOS. Finn frem hovedkort-manualen og finn pinnene for CMOS-reset. :)

Lenke til kommentar

Som sagt så ser det ut til at 4870X2 kortet ditt er synderen her, dette er ett skjermkort med 2 GPUer og denne typen støtte er ennå ikke på plass.

For støtte av dette så kan du raskt havne ute å kjøre med en god del distroer om du ikke har ett annet eller nyere skjermkort.

Årsaken er at du må benytte offisielle drivere og disse vil være utdaterte og ikke henge med versjonene av hva resten av systemet benytter.

Lenke til kommentar

Multimediamaskinen min har identisk spesifikasjon (X38-basert chipset, samme generasjon CPU, Nvidia-grafikk), den er satt opp med Debian 8.0. Fungerer alldeles utmerket. ATI/AMD har jeg unngått på grafikkfronten i Linux, der har Nvidia alltid vært et mye bedre alternativ, da de har drivere som faktisk fungerer.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode råd, folkens. Her var det mye å tygge på for en amatør for meg gitt :-)

 

Vet liksom ikke helt hvordan og hvor jeg skal gripe det fatt. Åpnet den og ikke så ille med støv. Tror ikke det kan være det. PC'en er ikke noe spesielt merke. Den er "custom made". Jeg kan se om jeg finner ut av en bios reset.

 

Ble veldig overrasket over at Linux ikke støtter et 2 GPU grafikkort (?). Er/var ikke dette ganske vanlig da? En ting er jo evt. å ikke støtte så godt, og at man må laste ned driver etc. Men en annen ting er jo at man ikke får startet opp i det hele tatt. Det er jo litt sært. Trodde Linux var veldig fleksibelt ifht støte, men har jo aldri brukt det. 

 

Hvis jeg summerer opp rådene deres, så virker det som det er grafikkortet som er grunnen. Prøvde å lese litt rundt hvordan jeg kan fikse driver, crossfire etc. Men her må jeg visst lese mye og mer, skjønner jeg. Og dersom man finner driver, hvor gjør man av den? Når man ikke engang får startet opp skiten..... :hm:

 

Er rett og slett beste løsningen å kjøpe et nytt grafikkkort? Det føles i så fall ikke særlig ok ut, og ser heller ikke ut som noen økonomisk god løsning. Blir vel som å kjøpe nye skinnseter i en gammel rusten bil det  :) . Hva må jeg forresten gi for et grafikkort som vil yte minst like godt som det jeg har, ifht f.eks spill? Er kanskje ikke så dyrt?

 

Ingen som har en quick fix altså, som er enkel for en som meg å få til :eek: ? 

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode råd, folkens. Her var det mye å tygge på for en amatør for meg gitt :-)

 

Vet liksom ikke helt hvordan og hvor jeg skal gripe det fatt. Åpnet den og ikke så ille med støv. Tror ikke det kan være det. PC'en er ikke noe spesielt merke. Den er "custom made". Jeg kan se om jeg finner ut av en bios reset.

 

Ble veldig overrasket over at Linux ikke støtter et 2 GPU grafikkort (?). Er/var ikke dette ganske vanlig da? En ting er jo evt. å ikke støtte så godt, og at man må laste ned driver etc. Men en annen ting er jo at man ikke får startet opp i det hele tatt. Det er jo litt sært. Trodde Linux var veldig fleksibelt ifht støte, men har jo aldri brukt det. 

 

Hvis jeg summerer opp rådene deres, så virker det som det er grafikkortet som er grunnen. Prøvde å lese litt rundt hvordan jeg kan fikse driver, crossfire etc. Men her må jeg visst lese mye og mer, skjønner jeg. Og dersom man finner driver, hvor gjør man av den? Når man ikke engang får startet opp skiten..... :hm:

 

Er rett og slett beste løsningen å kjøpe et nytt grafikkkort? Det føles i så fall ikke særlig ok ut, og ser heller ikke ut som noen økonomisk god løsning. Blir vel som å kjøpe nye skinnseter i en gammel rusten bil det  :) . Hva må jeg forresten gi for et grafikkort som vil yte minst like godt som det jeg har, ifht f.eks spill? Er kanskje ikke så dyrt?

 

Ingen som har en quick fix altså, som er enkel for en som meg å få til :eek: ? 

Det er vel heller det at produsenten ikke er spesielt flinke til å inkludere ordentlig støtte i driverne sine. AMD, tidligere ATI har aldri hatt gode drivere for Linux. Man prater om den frie driveren, men på et eller annet tidspunkt må man installere de proprietære, og de har aldri fungert veldig bra. Til sammenligning har Nvidia gjennom mange år gjort en meget god jobb med sine drivere for andre OS enn Windows. Det går ikke lang tid fra et nytt skjermkort kommer til at Nvidia har støtte for dette i driverne sine. Og de støtter både Linux og FreeBSD. De har også støtte for Solaris (UNIX) opp til 900-serien, mens 10-serien er støttet i Linux og FreeBSD, ifølge Nvidia sine sider.

 

Edit: Selv har jeg holdt meg langt unna ATI, senere AMD nettopp pga deres dårlige driverstøtte i andre OS enn Windows.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ok, skjønner. Skulle jeg valgt pånytt, så hadde jeg da gått for Nvidia, med det jeg vet nå. Men ATI kortet ble kjøpt og det sitter nå der.....dessverre  :)

Husker jeg hadde et ATI-kort engang, ment for spilling. Det var ganske nytt og ATI brukte hele 6 mnd på å få på plass støtte for det i Linux-driverne. I mellomtiden måtte jeg bruke VESA-driverne for i det hele tatt å få bilde. Og det var ikke særlig moro, fikk fargefeil i terminal-modus. Ytelsen var også svært dårlig. Solgte det og kjøpte meg et tilsvarende kort fra Nvidia. Men ytelsen på Nvidia-kortet var over dobbelt så høy i Linux, enda de skulle gi identisk ytelse.

 

Jeg vet det er en side der man kan sammenligne ytelse mellom generasjoner av skjermkort. Så den ytelsen man fikk på et gammelt topp-kort kan man nok i dag nøye seg med et low-end kort for å oppnå. Det finnes en side for dette, men husker ikke denne på stående fot. Så kanskje man ikke nødvendigvis trenger å kjøpe så dyrt nytt for å oppnå det samme som det du har i maskinen din.

Lenke til kommentar

 

Ok, skjønner. Skulle jeg valgt pånytt, så hadde jeg da gått for Nvidia, med det jeg vet nå. Men ATI kortet ble kjøpt og det sitter nå der.....dessverre  :)

Husker jeg hadde et ATI-kort engang, ment for spilling. Det var ganske nytt og ATI brukte hele 6 mnd på å få på plass støtte for det i Linux-driverne. I mellomtiden måtte jeg bruke VESA-driverne for i det hele tatt å få bilde. Og det var ikke særlig moro, fikk fargefeil i terminal-modus. Ytelsen var også svært dårlig. Solgte det og kjøpte meg et tilsvarende kort fra Nvidia. Men ytelsen på Nvidia-kortet var over dobbelt så høy i Linux, enda de skulle gi identisk ytelse.

 

Jeg vet det er en side der man kan sammenligne ytelse mellom generasjoner av skjermkort. Så den ytelsen man fikk på et gammelt topp-kort kan man nok i dag nøye seg med et low-end kort for å oppnå. Det finnes en side for dette, men husker ikke denne på stående fot. Så kanskje man ikke nødvendigvis trenger å kjøpe så dyrt nytt for å oppnå det samme som det du har i maskinen din.

 

Takker, Stigfjell. Tipper siden du tenker på er denne: http://gpuboss.com/compare-gpus

 

Det som er rart er jo at dette grafikkortet funket som bare det for meg lenge. Sånn sett så er det jo litt rart dersom det skulle være et driver-problem ifht Linux. Er jo nå også et problem ifht Vista....

 

Så enten er grafikkortet ute og kjøre, og da hjelper det vel ikke med ny driver. Eller så er problemet noe annet.

 

Uff - ble så komplisert dette, at jeg ikke har fått gjort noe mer her  :confused: .......kanskje jeg bare må ende med å skrote hele greia.

Lenke til kommentar

Har du et eget grafikk-kort, eller bruker du innebygget grafikk på hovedkortet?

 

Hvis du har muligheten for begge deler, så kan det være en god ide å starte med kun den innebyggete grafikken.

tomsi42 - Jeg har jo det 4870x2 kortet som nevnt innledningsvis i specsene . Kostet en liten formue da jeg kjøpte det. Hvorvidt jeg også har innebygget grafikk på hovedkortet aner jeg ikke. Går det an å se det utfra specsene mine over? Evt. hvordan finner jeg ut det?

 

Marius77 - testet mageia i går. Det gikk ikke. Fikk noen feilmeldinger jeg ikke skjønte et plukk av :-). Kan
forsøke opensuse og manjaro også.
 
wil - ja, kan jo alltids det. Men jeg har aldri mekket på hardware på en pc noengang, så er litt "engstelig" for operasjonen med å installere nytt skjermkort. Er redd jeg skal røre det til enda mer. Selv om jeg sikkert ikke har noen grunn til det (?)
Endret av baggin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...