Rudde Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 ... Ja. Da har begge tjent på samboerskapet. Det er forskjell på å leie og investere. En leietaker har ikke krav på leieobjektets verdistigning. Du opparbeider deg ikke eierandel over en bolig ved å bo i den og gjøre den slitt. Og det er ikke gitt at det er leietaker som kastes ut. Det kan like godt være leietaker som gjør det slutt og tar med seg kofferten. En samboer er ikke en leietager. Og nei, begge har ikke tjent. Eier av leiligheten har tjent. Er ferdig med denne smålige tråden. De vil jo få bo et bra sted langt billigere enn markedspris, hvordan er det ikke å ha tjent? 1 Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Hør her. Du er på leiemarkedet, deretter flytter du inn i kjærestens leilighet og bo der for lusne 4000 kr i måneden. Så slår du opp etter fem år, pakker kofferten og går ut døra for godt. Forventer du virkelig å få penger kastet etter deg fordi du liksom har bidratt så mye til boligens verdistigning ved å bo der og slite på leiligheten? Faktum er at leiligheten hadde hatt enda større verdi om det ikke hadde vært for din slitasje, og faktum er også at du har spart massevis av penger ved å bo såpass billig i disse årene. Kun golddiggere vil kreve penger i en slik situasjon. Tror du virkelig en kvinnes "slitasje" på leiligheten har en nevneverdig innvirkning på salgsprisen? Selvfølgelig har den det. Men det er uansett irrelevant. Bolig koster, og når du leier en bolig så bør du av prinsipp betale for det. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 ... Ja. Da har begge tjent på samboerskapet. Det er forskjell på å leie og investere. En leietaker har ikke krav på leieobjektets verdistigning. Du opparbeider deg ikke eierandel over en bolig ved å bo i den og gjøre den slitt. Og det er ikke gitt at det er leietaker som kastes ut. Det kan like godt være leietaker som gjør det slutt og tar med seg kofferten. En samboer er ikke en leietager. Og nei, begge har ikke tjent. Eier av leiligheten har tjent. Er ferdig med denne smålige tråden. Leietaker har spart, og siden penger spart er penger tjent så har også leietaker tjent. Mer er det ikke å si om den saken, så du gjør klokt i å tre av. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Selvfølgelig har den det. Men det er uansett irrelevant. Bolig koster, og når du leier en bolig så bør du av prinsipp betale for det. Men du mente jo det var relevant når du skev det? Men hun leier ikke en bolig, hun deler den med deg. Skal du ta betalt på denne måten må hun nesten få sitt egent rom og tilgang til felles arealer når hun måtte trenge det osv. Høres ikke mye ut som ett samboerskap.. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Noen har fortalt meg at man aldri skal betale mer enn 50% renter på boliglånet pluss 50% av fellesutgiftene, men dette synes jeg er en tåpelig regel. Den som flytter inn hos meg vil da kun betale ca 3.500 kr. Dette. Jeg var enda snillere, og min samboer betalte kun 50% av fellesutgifter. Ikke noe renter. Hun kom da unna med 2400,- mens jeg betalte 9 -10 000,- pr mnd. Slik var det i 5-6 år før vi kjøpte hus sammen. Jeg synes det blir litt feil. Trenger ikke ta full markedsleie, men man trenger ikke betale snyltepris heller. Av prinsipp så bør man betale når man bor i andres leilighet. Jeg mener det er feil om man i det hele tatt ønsker å betale så lite. Jeg hadde aldri i verden gått med på å betale mindre enn 4000. Vel, nå viste ikke du at hun betalte 30% av sin inntekt, og jeg betalte 30% av min inntekt. Det et andre faktorer å se på enn kun tusenlappen. I et forhold deler man ikke 50/50, man betaler etter evne. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Selvfølgelig har den det. Men det er uansett irrelevant. Bolig koster, og når du leier en bolig så bør du av prinsipp betale for det. Men du mente jo det var relevant når du skev det? Det er relevant på den måten at slit på boligen gjør at den synker i verdi, men ikke relevant for prinsippet om at man bør betale for å bo. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Men hun leier ikke en bolig, hun deler den med deg. Skal du ta betalt på denne måten må hun nesten få sitt egent rom Hun deler og leier. Det står ingenting i husleieloven om at man har krav på et eget rom. Hvis vi hadde leid noe sammen så ville hun heller ikke hatt et eget rom. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Noen har fortalt meg at man aldri skal betale mer enn 50% renter på boliglånet pluss 50% av fellesutgiftene, men dette synes jeg er en tåpelig regel. Den som flytter inn hos meg vil da kun betale ca 3.500 kr. Dette. Jeg var enda snillere, og min samboer betalte kun 50% av fellesutgifter. Ikke noe renter. Hun kom da unna med 2400,- mens jeg betalte 9 -10 000,- pr mnd. Slik var det i 5-6 år før vi kjøpte hus sammen. Jeg synes det blir litt feil. Trenger ikke ta full markedsleie, men man trenger ikke betale snyltepris heller. Av prinsipp så bør man betale når man bor i andres leilighet. Jeg mener det er feil om man i det hele tatt ønsker å betale så lite. Jeg hadde aldri i verden gått med på å betale mindre enn 4000. Vel, nå viste ikke du at hun betalte 30% av sin inntekt, og jeg betalte 30% av min inntekt. Det et andre faktorer å se på enn kun tusenlappen. I et forhold deler man ikke 50/50, man betaler etter evne. Prisen hun betalte hos deg virket grei basert på prisen på boligen din. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Det et andre faktorer å se på enn kun tusenlappen. I et forhold deler man ikke 50/50, man betaler etter evne. Alle som er i full jobb har evne til å betale 4000 for å bo. Selv studenter betaler jo gjerne 7-8000. Endret 12. august 2016 av Syklofanten Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Forstår ikke hvorfor det ofte blir så mye problemer ut av slike saker. Jeg eier bolig og gjør det enkelt med dama mi. Vi deler renteutgifter, fellesutgifter, strøm og tv/internett på 2 og hun fører over beløpet til meg. Hun sparer på å bo med meg, og jeg får litt bedre råd (Vi er begge studenter). Med mindre jeg tjener jævlig bra, kommer jeg aldri til å la en dame bo gratis hos meg. Har man ikke råd til å kjøpe eget, evt kjøpe seg inn i boligen så får man bare akseptere det. Jeg kan heller ikke forstå hvordan noen med respekt for seg selv, kan velge å bo gratis hos noen. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Forstår ikke hvorfor det ofte blir så mye problemer ut av slike saker. Jeg eier bolig og gjør det enkelt med dama mi. Vi deler renteutgifter, fellesutgifter, strøm og tv/internett på 2 og hun fører over beløpet til meg. Hun sparer på å bo med meg, og jeg får litt bedre råd (Vi er begge studenter). Med mindre jeg tjener jævlig bra, kommer jeg aldri til å la en dame bo gratis hos meg. Har man ikke råd til å kjøpe eget, evt kjøpe seg inn i boligen så får man bare akseptere det. Jeg kan heller ikke forstå hvordan noen med respekt for seg selv, kan velge å bo gratis hos noen. Hvor mye tilsvarer renteutgiftene kontra hva du betaler totalt på boliglånet? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Betaler kun renter foreløpig. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Med mindre jeg tjener jævlig bra, kommer jeg aldri til å la en dame bo gratis hos meg. Selv da bør du ikke gjøre det, for da tiltrekker du deg bare golddiggere Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Skjønner ikke hvorfor du startet denne tråden, du har jo allerede bestemt deg. Lykke til med leietakeren. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Det er vel ingen som har sagt noe om å bo gratis? Men makspris burde være renter+fellesutgifter/2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 Men hun leier ikke en bolig, hun deler den med deg. Skal du ta betalt på denne måten må hun nesten få sitt egent rom Hun deler og leier. Det står ingenting i husleieloven om at man har krav på et eget rom. Hvis vi hadde leid noe sammen så ville hun heller ikke hatt et eget rom. Men da hadde hun ikke bodd i din leilighet heller. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Men hun leier ikke en bolig, hun deler den med deg. Skal du ta betalt på denne måten må hun nesten få sitt egent rom Hun deler og leier. Det står ingenting i husleieloven om at man har krav på et eget rom. Hvis vi hadde leid noe sammen så ville hun heller ikke hatt et eget rom. Men da hadde hun ikke bodd i din leilighet heller. Hvis hun skulle leid en tilsvarende leilighet så ville hun måtte betale minst 12.000 per måned. Hvorfor skal hun bo gratis? Det finnes ikke én god grunn. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Det er vel ingen som har sagt noe om å bo gratis? Men makspris burde være renter+fellesutgifter/2 Så hvis boliglånet er nedbetalt og fellesutgiftene er 1500 så er makspris altså 750 kr. Da skjønner du forhåpentligvis selv hvor tåpelig regelen din er. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Men hun leier ikke en bolig, hun deler den med deg. Skal du ta betalt på denne måten må hun nesten få sitt egent rom Hun deler og leier. Det står ingenting i husleieloven om at man har krav på et eget rom. Hvis vi hadde leid noe sammen så ville hun heller ikke hatt et eget rom. Men da hadde hun ikke bodd i din leilighet heller. Hvis hun skulle leid en tilsvarende leilighet så ville hun måtte betale minst 12.000 per måned. Hvorfor skal hun bo gratis? Det finnes ikke én god grunn. Men da hadde hun bodd alene, klarer du virkelig ikke å se forskjellen? Har aldri sagt hun skal bo gratis. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Det er vel ingen som har sagt noe om å bo gratis? Men makspris burde være renter+fellesutgifter/2 Så hvis boliglånet er nedbetalt og fellesutgiftene er 1500 så er makspris altså 750 kr. Da skjønner du forhåpentligvis selv hvor tåpelig regelen din er. Hvorfor er det tåpelig? Da betaler du selv 750,- Skal du tjene penger på samboeren din? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå