Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Ja, da er det noen helt annet. For et kjærestepar uten barn og der begge jobber så arter det seg annerledes. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Hvis forholdet ryker så er det bare den andre parten som har tjent økonomisk, deg. Penger spart er penger tjent. Bor du til en svært billig penge så kan sparer du opp masse egenkapital. Hvis den ene bor gratis hos den andre så er det kun vedkommende som bor gratis som har tjent økonomisk på samboerskapet. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Yeez noen skal tjene penger på alt. Tror min bedre halvdel betalte ett par lapper før hun kjøpte seg inn. Yeez, noen skal spare penger på alt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Yeez noen skal tjene penger på alt. Tror min bedre halvdel betalte ett par lapper før hun kjøpte seg inn. Yeez, noen skal spare penger på alt. Som jo er det du vil gjøre her Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 det jeg mener er at vedkommende kan ikke bare betale 50% av lånet uten å få noe igjen. Å få tak over hodet er definitivt å "få noe igjen". Det er nettopp det du betaler for når du leier en bolig. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Yeez noen skal tjene penger på alt. Tror min bedre halvdel betalte ett par lapper før hun kjøpte seg inn. Yeez, noen skal spare penger på alt. Som jo er det du vil gjøre her Det er det rasjonelle å gjøre for begge parter. Begge bør tjene på det. Win-win. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Hvis ikke så er jo ikke økningen i utgifter noe mer enn slitasje og strøm/vann. Hva så? Prinsippet i et forhold bør være at det skal være vinn-vinn. Det er ikke vinn-vinn hvis den ene parten sparer mangfoldige tusen i leieutgifter mens den andre ikke får noen økonomisk gevinst av å åpne hjemmet sitt. Og så leser du videre til neste setning? Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Men hvis man er i et voksent forhold så skal ingen av partene "kaste bort" flere år på boligmarkedet på dette viset syntes jeg. Det er ikke snakk om å "kaste bort år på boligmarkedet". Hun mangler egenkapital til å kjøpe eget. Det er min økonomi som gjør at vi slipper å leie noe sammen. Alt hun betaler under markedsleie er altså penger spart for henne inntil vi finner noe vi vil kjøpe sammen. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Jeg hadde ALDRI betalt halve lånet for ei kjerring bare fordi jeg kunne få lov å bo der liksom. Da hadde jeg heller leid noe og bodd alene. Vel, da hadde du jo i stedet betalt HELE lånet til ei annen kjerring (eller mann). Hvorfor er det bedre, liksom? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Det er beyond me hvordan du klarer å holde på denne fremtidige samboeren. 2 Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Det er beyond me hvordan du klarer å holde på denne fremtidige samboeren. Så det du sier er at alle kvinner er golddiggere som forventer at partneren tar all risiko mens de selv bor gratis? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Det er beyond me hvordan du klarer å holde på denne fremtidige samboeren. Så det du sier er at alle kvinner er golddiggere som forventer at partneren tar all risiko mens de selv bor gratis? Nei det er ikke det jeg sier. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Jeg forklarer meg kanskje dårlig her. Jeg forsøker igjen. Si at partner kommer inn. Han/henne betaler 30% av lån+avdrag i 5 år. Felles utgifter og mat deles på. Etter 5 år har leiligheten økt 300K i verdi. Partner blir kasta ut. Kan enkelte her med hånden på hjertet si at dette er OK? Eller bør partner få 30% av verdistigning (antatt stigning ift markedsverdi) i hånda på vei ut døra? Det mener iallfall jeg, selv om partner har hatt tak over hode. Endret 12. august 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Si at partner kommer inn. Han/henne betaler 30% av lån+avdrag i 5 år. Felles utgifter og mat deles på. Etter 5 år har leiligheten økt 300K i verdi. Partner blir kasta ut. Kan enkelte her med hånden på hjertet si at dette er OK? Eller bør partner få 30% av verdistigning (antatt stigning ift markedsverdi) i hånda på vei ut døra? Ja. Da har begge tjent på samboerskapet. Det er forskjell på å leie og investere. En leietaker har ikke krav på leieobjektets verdistigning. Du opparbeider deg ikke eierandel over en bolig ved å bo i den og gjøre den slitt. Og det er ikke gitt at det er leietaker som kastes ut. Det kan like godt være leietaker som gjør det slutt og tar med seg kofferten. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Hør her. Du er på leiemarkedet, deretter flytter du inn i kjærestens leilighet og bo der for lusne 4000 kr i måneden. Så slår du opp etter fem år, pakker kofferten og går ut døra for godt. Forventer du virkelig å få penger kastet etter deg fordi du liksom har bidratt så mye til boligens verdistigning ved å bo der og slite på leiligheten? Faktum er at leiligheten hadde hatt enda større verdi om det ikke hadde vært for din slitasje, og faktum er også at du har spart massevis av penger ved å bo såpass billig i disse årene. Kun golddiggere vil kreve penger i en slik situasjon. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Hør her. Du er på leiemarkedet, deretter flytter du inn i kjærestens leilighet og bo der for lusne 4000 kr i måneden. Så slår du opp etter fem år, pakker kofferten og går ut døra for godt. Forventer du virkelig å få penger kastet etter deg fordi du liksom har bidratt så mye til boligens verdistigning ved å bo der og slite på leiligheten? Faktum er at leiligheten hadde hatt enda større verdi om det ikke hadde vært for din slitasje, og faktum er også at du har spart massevis av penger ved å bo såpass billig i disse årene. Kun golddiggere vil kreve penger i en slik situasjon. Tror du virkelig en kvinnes "slitasje" på leiligheten har en nevneverdig innvirkning på salgsprisen? Endret 12. august 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Hør her. Du er på leiemarkedet, deretter flytter du inn i kjærestens leilighet og bo der for lusne 4000 kr i måneden. Så slår du opp etter fem år, pakker kofferten og går ut døra for godt. Forventer du virkelig å få penger kastet etter deg fordi du liksom har bidratt så mye til boligens verdistigning ved å bo der og slite på leiligheten? Faktum er at leiligheten hadde hatt enda større verdi om det ikke hadde vært for din slitasje, og faktum er også at du har spart massevis av penger ved å bo såpass billig i disse årene. Kun golddiggere vil kreve penger i en slik situasjon. Tror du virkelig en kvinnes "slitasje" på leiligheten har en nevneverdig innvirkning på salgsprisen? Hvorfor er kjønnet til personen relevant for deres evne til å slite på huset? 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Kvinner skal slite på helt andre ting enn boligen 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Tror du virkelig en kvinnes "slitasje" på leiligheten har en nevneverdig innvirkning på salgsprisen? Hvorfor er kjønnet til personen relevant for deres evne til å slite på huset? Det var ikke poenget. Men etter hva jeg forstår er det snakk om en kvinne. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 ... Ja. Da har begge tjent på samboerskapet. Det er forskjell på å leie og investere. En leietaker har ikke krav på leieobjektets verdistigning. Du opparbeider deg ikke eierandel over en bolig ved å bo i den og gjøre den slitt. Og det er ikke gitt at det er leietaker som kastes ut. Det kan like godt være leietaker som gjør det slutt og tar med seg kofferten. En samboer er ikke en leietager. Og nei, begge har ikke tjent. Eier av leiligheten har tjent. Er ferdig med denne smålige tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå