magiga Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm har vært en stor suksess: – Ser frem til å øke antallet avganger Lenke til kommentar
aasATuio Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm har vært en stor suksess. Det samme gjelder hurtigtoget mellom Gøteborg og København, som nå bruker litt over tre timer på turen. En enda større suksess ville et hurtigtog mellom Gøteborg og Oslo vært, om vi hadde brukt penger på jernbane i stedet for motorvei. Da ville togturen mellom Oslo og Gøteborg tatt to timer, og Rygge flyplass ville ha vært eneste stopp for hurtigtoget i Østfold! Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Atter en gang demonstreres noe som alle vet, men som tydeligvis ignoreres når man planlegger tog: Når man utreder nye toglinjer så underestimerer man alltid trafikkveksten. På denne toglinjen håpet de på 20% vekst på 1,5 år, men de fikk 39% på bare ett år. Dersom man ikke hadde vært så utrolig pessimistiske på trafikktallene så kunne det hende det hadde blitt mulig å bygge ut skikkelig tog internt i Norge også. Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Iallfall i Vest-Europa viser det seg at flere tar tog enn fly når kjøretiden med tog mellom byene kommer under ca. 3½ time. Jernbanen kan også ta trafikk fra veiene, noe Gardermobanen viser med lysende klarhet. Men den kan også erstatte en del av trailerne. Ett godstog kan erstatte 24 trailere. Og Norsk Bane har påvist hvordan vi kan bygge flerbruksbaner, både for lyntog med opptil 270 km/t, langsommere tog og godstog. Men det krever satsing. Mange steder må togene, med traseer fra 1800-tallet, konkurrere med enorme motorveier parallelt med jernbanen. Vi har ikke råd til å satse på to hester når den ene hesten er en bil. Pål Jensen Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Iallfall i Vest-Europa viser det seg at flere tar tog enn fly når kjøretiden med tog mellom byene kommer under ca. 3½ time. Jernbanen kan også ta trafikk fra veiene, noe Gardermobanen viser med lysende klarhet. Men den kan også erstatte en del av trailerne. Ett godstog kan erstatte 24 trailere. Pål Jensen Ett godstog kan erstatte mer enn 24 trailere, det avhenger helt av lengden på toget. I Norge er det tillatt med godstog på opptil 850m noe som tilsvarer litt over 46 trailerlass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå