Gå til innhold

Trenger hjelp til plassering av høytalere i surround oppsett..

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger litt hjelp til hvordan jeg kan optimalisere Kino-opplevelsen i stua. Har en litt utfordrende romutforming, legger derfor med litt bilder. Jeg har 2 ekstra surroundhøytalere jeg lurer litt på hvor jeg skal plassere. Har i utgangspunktet mest lyst på Atmos, altså ha dem i taket, men kanskje noen som har litt mer erfaring enn meg kan hjelpe meg litt? :)

Takhøytalere blir neppe særlig pent heller, men kan nok klare å leve med det. Evt bruke dem som front pressence? 

Av utstyr har jeg Focal Aria på surround og frontsett, Focal electra Senter og en Yamaha-rxa 3050 receiver. Kunne også trengt litt tips til hvordan jeg bør plassere bakhøytalerne. Tenkte kanskje få tak i noen stativer som gjorde at de kom litt høyere opp. Må finne en balanse mellom best mulig lyd og at ting ser greit ut. Focal sine orginale høytalerstativ koster shorta så tenkte kanskje jeg kunne få tak i noe annet?

Alle tips taes imot med et stort takk.  :)

post-105380-0-99108200-1470737419_thumb.jpg

post-105380-0-78508700-1470737425_thumb.jpg

post-105380-0-93607300-1470737432_thumb.jpg

post-105380-0-52748100-1470737444_thumb.jpg

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo det jeg har nå, men er ikke fornøyd. Tenkte kanskje det ble bedre hvis jeg hadde dem høyere opp på veggen og vinklet dem nedover. De skal egentlig ha en minimum avstand på 2 meter fra lytteposisjon ifølge manual. Og jeg merker at surrounden ikke er optimal. Tenkte liksom det ville vært bedre med Left-2 meter, Right-3m enn Left-1m, Right 2m.

Men hva ville du gjort med de to ekstra høytalerne jeg har da? Ha de i taket for Atmos eller front pressence?

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Ja jeg vet jo hvordan det skal være når det er optimalt. Men spørsmålet mitt er om noen med litt erfaring kan anbefale meg iforhold til mitt rom. Jeg får ikke gjort det slik som på bildet, ta må jeg ha sofaen midt i stua og det er egentlig uaktuelt :p Kan eventuelt skyve sofaen litt ut fra veggen for å få høytalerne i riktig vinkling. Back Surround tror jeg at jeg dropper. Men som sagt har jeg 2 ekstra høytalere også som jeg er litt i tvil om jeg skal plassere forran oppi hjørne av veggen (front pressence) eller i tak som atmos høytalere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja jeg vet jo hvordan det skal være når det er optimalt. Men spørsmålet mitt er om noen med litt erfaring kan anbefale meg iforhold til mitt rom. Jeg får ikke gjort det slik som på bildet, ta må jeg ha sofaen midt i stua og det er egentlig uaktuelt :p Kan eventuelt skyve sofaen litt ut fra veggen for å få høytalerne i riktig vinkling. Back Surround tror jeg at jeg dropper. Men som sagt har jeg 2 ekstra høytalere også som jeg er litt i tvil om jeg skal plassere forran oppi hjørne av veggen (front pressence) eller i tak som atmos høytalere.

Min erfaring er at surround må være av bra kvalitet for å henge høyt oppe. Jeg har mine midt på veggen nå, høytalerfester fås kjøpt på alt fra clas til nett etc.. Men de på clas tåler bare 3kg.

Det var ikke så bra waf faktor av kona for å ha de på midten av veggen, men det ble bedre lyd da... Jeg bruker også presence, dette er enklere å plassere og finnes mal på dette på nett. Atmos klarer ikke jeg årdne, hadde blitt for mye jobb med kabler etc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...