Gå til innhold

Gaming stasjonær pc til rundt 10 000,-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bygge selv eller ferdigbygget?

i5 6600k

16 GB ram

GTX 1060

250 GB SSD

harddisk?

650 watt psu av consair RM eller EVGA er vel godt utgangspunkt.

Men blir vanskelig å klare det billigere en rundt 11 000-12 000 kr.

Like greit å betale litt ekstra da pcen kan man ha glede av over 5 år.

Lenke til kommentar

i5 6600k

16 GB ram

GTX 1060

250 GB SSD

harddisk?

hvor ville du anbefald og kjøpe delene?

Lenke til kommentar

Sjekk prisjakt.no eller prisguide.no hvem som er billigst.

Multicom\komplett er vel flest handler i som ofte gir best service.

Eller digital impuls men de er dyrest.

Cdon\ps.no kan være billigere, men dårlige service.

Så det får du velge selv.

Lenke til kommentar

Nei det syntes jeg ikke. Det finnes veldig mange gode, forklarende video på youtube på dette.

Men man må jo sette seg litt inn i det så man unngår "idiot-feilene". Det kan også lønne seg å laste ned manualen til hovedkortet så du kan lese litt der mens du venter på delene.

Generelt anbefaler jeg å bygge PC selv, fordi man kan få mest mulig for pengene, da med tanke på de kravene du måtte ha.

Ønsker du ikke gjøre noe som helst selv, bare få en ferdig maskin, så kan du ta en titt på Multicom. F.eks http://www.multicom.no/multicom-tycho-i522s-gaming-pc/cat-p/c100583/p10634651

Merk her får du overklokkbar prosessor, men bare standard CPU-kjøler (dårlig)

Du får ingen SSD og mindre Harddisk. Du får nok også generelt lavere kvalitet på strømforsyning. Du får også mindre ram.

Så ved å bygge selv får du litt mer for penga :) Og så kan du justere bygget mye mer da.

Lenke til kommentar

...

Hvordan kan du anbefale en 6500 når 6600K er 2-300,- dyrere? Blir dog 3-4-500,. til for et  Z170 HK. Med en moderat overklokk og med tanke på fremtidsretting så er det en no-brainer for min del hvertfall  :)

Holdt meg til budsjettet :)

Edit:

Her er et forslag med 6600K. Lagt litt ekstra i kjøleren og lagt litt ekstra på minnet - som støtter litt mer overklokk.

http://www.prisjakt.no/list.php?l=293035&view=b

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

...

Hvordan kan du anbefale en 6500 når 6600K er 2-300,- dyrere? Blir dog 3-4-500,. til for et  Z170 HK. Med en moderat overklokk og med tanke på fremtidsretting så er det en no-brainer for min del hvertfall  :)

Edit:

Her er et forslag med 6600K. Lagt litt ekstra i kjøleren og lagt litt ekstra på minnet - som støtter litt mer overklokk.

Tusen takk :-) Jeg har tittet på forslaget her. Nå ser jeg på skjermkortet. Er skjermkortet et bra merke og er det bra nok med tanke på gaming?

Lenke til kommentar

...

Edit:

Tusen takk :-) Jeg har tittet på forslaget her. Nå ser jeg på skjermkortet. Er skjermkortet et bra merke og er det bra nok med tanke på gaming?

Lenke til kommentar

i5 6600k

16 GB ram

GTX 1060

250 GB SSD

harddisk?

Tenkte ferdigbygget, men ser nå at man får mer for pengene om man bygger selv. Hvor mye dyrere blir det om man kjøper ferdigbygget?

Lenke til kommentar

Nei det syntes jeg ikke. Det finnes veldig mange gode, forklarende video på youtube på dette.

Men man må jo sette seg litt inn i det så man unngår "idiot-feilene".

Regner med at du mener at det ikke er vanskelig :)

Edit:

Mye bedre, den 550-lappen er definitivt verdt det :)

Har en mor som er redd for at jeg kommer til å ødelegge noen av delene ;-)

Det er meget forståelig, jeg kan forklare veldig enkelt;

1. Hovedkort/ HK, må plasseres riktig selvfølgelig uten at loddepunkter og diverse på PCB (selve brettet) får kontakt med spacerne. Det er ofte en styrespacer nå til dags så det er vanskelig å gjøre feil. Det er bare til å se nedover når man legger det på. Pass på at det ikke er noen ekstra spacere så HK'et kan bli kortsluttet av en som den ligger oppå. Også et ikke problem da de fleste kabinetter i dag kommer med ting ferdig plassert på riktig sted. Derfor vi har ATX-standarden (+ITX, M-ATX, etc men de er kompatible med hverandre, bruker bare mindre spacere pga at de er mindre i størrelse).

Kort fortalt, legg det forsiktig på plass og skru fast.

2. Minne/ RAM, ingenting å tenke på her bortsett fra at de må stå riktig vei. Kan være noe harde å presse ned. Må stå i riktig spor, men det er forklart i HK boka.

3. Prosesor/ CPU, det er et merke på festet på HK og på prosessoren. Du legger CPU forsiktig oppå og den "faller" nedi, gjør den ikke det så er den plassert feil. Så er det en liten "spak" du bøyer ned for å feste den, husk å løfte opp denne spaken før du legger CPU nedi plassen sin :p

4. Kjøler, dette kan være noe "vanskelig" da du må feste en brakett bak på HK på 1151. Det er dog selvforklarende og godt forklart i HK boka og instruksjonene som kommer med kjøleren. Kjølepasta ligger alerede på kjøleren (stort sett) så det er ingenting å tenke på. Sett den på rett så pastaen ikke gnis utover for mye. Skru fast med moderat styrke, pleier også å stå i instruksjonene.

5. Strømforsyning/ PSU, sett den på riktig plass og skru den fast. Alle kabler er merket og passer stort sett bare på riktig sted. Orker ikke forklare masse rundt der, det forstår du på 1-2-3 når du har sett en video.

6. Skjermkort/ GPU, skal inn i et PCI-e 16x spor, det står hva de forskjellige er i HK boka, men du ser det fordi det er det eneste som er så langt at hele koblesaken på GPU har plass. Kan også være noe hardt å klemme inn. Pass på at du har fjernet de sakene på kabinettet så alle utganger får plass, du vil se hva jeg mener med en gang. Pass på at du setter det rett ned og ikke skjevt. Husk strøm til GPU.

7. Harddisk/ HDD og SSD, skru de fast på respektive plasser i kabinettet. Eller bare teip de fast :p Strømkontakter og kabelen som skal i HK og SSD/ HDD er unike og passer bare en vei og et sted. Selvforklarende :)

Det er ca det du må gjøre. Datadeler tåler en god del nå til dags, men vær så forsiktig som mulig uansett :) Dette virker kanskje overveldende så jeg får ta en oppsummering.

Hold ting rett når du setter det nedi og riktig vei. Skru fast med moderat styrke, ikke alt du kan. Ting passer bare et sted :)

Go for it!!!! :w00t::thumbup:

Kjøper man ferdigbygget så koster det stort sett mellom 1-2.000,- ekstra + at man ofte får noe dårligere deler hvis man ikke konfigurerer selv. Men man får den fordelen at man kan sende inn hele maskinen så man slipper å feilsøke en og en del for å sende inn den hvis noe skjer. Man må også legge inn Windows og drivere selv når man bygger selv, men de fleste HK produsenter har software som tar seg av det :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

...

Mye bedre, den 550-lappen er definitivt verdt det :)

Differansen er 831,- på de to - Eller 8,5% hvis du vil  :wee:

@Billyplays

Skjermkortet er godt nok for gaming ja, ingen tvil. GTX 1060 ytrer nær likt som GTX 980, som for ikke lenge siden var en toppmodell - og et mye dyrere kort. Hva slags monitor har du? Er det 1920*1080 oppløsning vil GTX 1060 yte som fy.

Jeg tok en rask sjekk på Komplett sin "modifsering av ferdigbygde maskiner" og et relativt tilsvarende bygg der ville komme på 14000,- Du kan sikkert klare det billigere, men avvik fra Komplett sine ferdige pakker er svindyre. Og de ferdige pakkene inneholder som regel noe litt halvjalla komponenter.

Edit:

Merk at jeg bruker Prisjakt når jeg lager liste. Du må kanskje regne med å gjøre små endringer for å få bestilt fra færrest mulig nettbutikker, eller får å få varer som er på lager i dag. Det er valg av teknologi jeg vil frem til med disse listene, ikke nødvendigvis 100% nøyaktige valg.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt en stasjonær gaming PC.

Jeg hadde samme budsjett som deg, men havnet litt over. 12500 alt fra lager på komplett (jeg måtte kjøpe skjerm og Windows i tillegg, noe som utgjorde ca 2000 kroner).

Det jeg kjøpte finner du nederst i denne tråden.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1734617

NB: Jeg har ikke fått svar fra forumet om det er en god PC, men tror den skal være bra. Du kan jo se litt på tråden min og se om den får noen svar på om dette er bra PC eller ikke.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt en stasjonær gaming PC.

Jeg hadde samme budsjett som deg, men havnet litt over. 12500 alt fra lager på komplett (jeg måtte kjøpe skjerm og Windows i tillegg, noe som utgjorde ca 2000 kroner).

Det jeg kjøpte finner du nederst i denne tråden.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1734617

NB: Jeg har ikke fått svar fra forumet om det er en god PC, men tror den skal være bra. Du kan jo se litt på tråden min og se om den får noen svar på om dette er bra PC eller ikke.

Skal man kjøpe ny PC til ca 10 000kr så er dette etter min mening det beste valget: Black Refinery. (Ikke medregnet skjerm, OS, mus og tastatur)

Hvis man ønsker FreeSync-skjerm så ville jeg ha byttet ut GTX 1060 med RX 480.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...