TheyStoleMyName Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Heisann! Vurderer å importere en Mercedes fra Tyskland, 2015 modell. Har søkt litt rundt, men finner gamle poster og regelverket er vel endret siden da, så da starter jeg ny post. Lurer i den sammenheng om hva jeg bør passe på og hvordan jeg skal gå frem. Hva bør jeg vite og hvordan få den rimeligst inn. Vet f.eks at jeg må kontraktfeste at mva skal tilbakebetales til meg og innen når. Bør jeg levere den på noe behandling før jeg tar den med til Norge? Må jeg be dem om å gjøre den "vinterklar" og er disse bilene gode i stand i Norge med tanke på vinter og vær osv. Tenker ihvertfall å foilere den. Håper dere kan komme med masse tips. Tusen takk på forhånd! :-) Endret 9. august 2016 av TheyStoleMyName Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Mva tilbakebetaling må avklares med forhandler i tyskland, samt taes med i skriftlig form fra forhandler når bilen registeres i norge. NB! sørg for at dette er påført kontrakten med frist - si eks 1 måned fra kjøpsdato med dette for du et dokument som heter Ausfuhrbegleitdokument fra den tyske tollvesenet. litt usikker på om du da trenger transitteringsdokument som du skal ha med deg på "rød sone" når du skal betale moms innførsel av bilen. men dette er bare et dokument som sparer deg tid hos tollvesenet. her er det viktig at du leverer til siste tollvesenes kontor innen for EU land, skal du via ferge, så er det Kiel, skal du kjøre via tyskland så er det svinesund. COC papirer er noe du kan få hos forhandler eller tuv nord tyskland, dette dokumentet er kjekt å ha da den fremviser at du skal kun godkjenne bilen for å få norske skilter, det kan man som regel ta på på drop in hos statens vegvesen, for du ikke dette kan det ta alt fra 1 uke til måneder å få godkjent bilen, fordi da går man over til det man kaller type godkjenning. dvs de går gjennom alt på bilen og sjekker alt, her er det stor kø NB! husk at dette gjelder kun nybil. bilene idag har blitt mer og mer normalt å montere vinterpakker, sete varmer etc. men du for en utstyrsliste hos forhandler som du kan gå gjennom med. Foilering er noe isåfall må spørre etter hos forhandler om de gjennomfører. eneste som kan stikke kjepper i hjula for dette er statens vegvesen ved registrering at de kan reagere på annen farge enn det er oppgitt så vær da obs på og kanskje få i en farge tilnærmet lakk. Garantier og service har blitt en del bedre også, mercedes legger dette inn i sin database systemer at du har handlet bilen i tyskland og at følgende klargjøringer er gjennomført, slik at du for samme garanti ordninger i norge fra tyskland - det er en gylden regel 5 år i norge, dette kan fravikles fra noen forhandlere så kontroller dette. OBS! at dette gjelder kun de som er sertifisert mercedes forhandlere så kontroller dette med forhandler. vær smart å ring mercedes norge å si at du vil gjerne registere bilen i kunderegistere deres. hensikten er om mercedes finner en fabrikk feil på bilen så for du også beskjed om tilfellet. Endret 9. august 2016 av hølands_gutt Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Med dagens eurokurs blir forskjellene atskillig mindre enn for 3-4 år siden. Hvorfor ta seg trøbbelet med importen, manglende garantier osv? Jeg hadde ikke tatt risken. 1 Lenke til kommentar
Myst Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Litt enig med Pop over. I familien min er vi ganske interessert med importering av bil, men det var mer enn 5 år siden at vi faktisk tjente på det. Vi importerte en 2014 mod Golf R-line fra Tyskland rett før nyttår 2015, med verdi ca 25000€ (ca 240 000 kr dagens kurs), og totalpris etter avgifter og toll kom på ca 390 000 kr. Vi løste finansieringen internt og jeg skylder fortsatt penger til foreldrene mine. Dokumentbehandlingen har alltid faren og broren min tatt seg av, så har ikke noe bidra med der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Med dagens eurokurs blir forskjellene atskillig mindre enn for 3-4 år siden. Hvorfor ta seg trøbbelet med importen, manglende garantier osv? Jeg hadde ikke tatt risken. Støttes, med mindre man er ute etter noe veldig spesifikt(bedre utvalg) og ønsker å ta støyten i forhold til det Pop nevner. Endret 9. august 2016 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) kan hende han faktisk vil tjene på det, mercedes har en del biler som ikke kommer til norge pga lav salgsnivå som eks e250cdi for du nesten ikke tak utenom at du må bestille en og betale dyre dommer. men klart kursen er ikke på han sin riktige side å avgjøre om det er verdt. det må han nesten legge opp i form av utstyr på http://www.mercedes-benz.no/ sine sider å regne ut. samt regne ut på skatte etaten og se om det er verdt det å importere. som nevnt tidligere, du for 5års garanti på mercedes i tyskland og som du fint kan få benyttet i norge og. Endret 9. august 2016 av hølands_gutt Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Nå var det en periode med 212 der E 250 CDI 4Matic ble solgt for en svært hyggelig pris.. Jeg mener ellers å ha oppfattet at akkurat 250 CDI faktisk selges i relativt greit volum her hjemme. Dog er det uansett en trist motor, dieselmotor ødelegger rett og slett bilen. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Hæ, hva mente du med det. Stjerna er best på diesel. Bensin så blir det dyrere å fylle tanken. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Hæ, hva mente du med det. Stjerna er best på diesel. Bensin så blir det dyrere å fylle tanken. Diesel passer på slik Mercedes: Bensinmotor er overlegent i alle personbiler, drivstofforbruket utgjør uansett en langt mindre del av bilholdet enn mange tror. Dessuten er det ikke så sykt mange ting som går feil på bensinmotorer som på dieselmotorer heller.. Vi kan jo starte: -Dobbeltmassesvinghjul (20-30k) -Partikkelfilter (8-30k sånn ca) -Dyselekkasjer (noen tusen her også..) -Dieselpumpe (fort opp mot 10k her også) -Turbo (turboene på dieselbiler lever hardere enn i bensinbiler, kostnad 10-100k) Dette er bare noe av det hele.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 som nevnt tidligere, du for 5års garanti på mercedes i tyskland og som du fint kan få benyttet i norge og. Fabrikkgarantien fra MB er 2 år, ikke 5, så en MB kjøpt i Tyskland har ikke standard garanti utover dette. Man kan kanskje kjøpe utvidet garanti når man bestiller bilen, men da må man undersøke om denne faktisk gjelder i Norge Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 snylter: Ok sier ikke mere. Jeg tenkte drivstoff per mil. Ikke landbruks utstyr Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 snylter: Ok sier ikke mere. Jeg tenkte drivstoff per mil. Ikke landbruks utstyr Det er jo hele greia, dieselmotoren passer fint i traktorer og annet landbruksutstyr mens bensinmotoren er langt mer passende i personbiler. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Med dagens eurokurs blir forskjellene atskillig mindre enn for 3-4 år siden. Hvorfor ta seg trøbbelet med importen, manglende garantier osv? Jeg hadde ikke tatt risken. Eurokursen er vel den samme for forhandlere også. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Med dagens eurokurs er det vel egentlig bare biler med motoralternativer som ikke blir tatt inn av norsk importør som "lønner" seg. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 snylter: Ok sier ikke mere. Jeg tenkte drivstoff per mil. Ikke landbruks utstyr Det er jo hele greia, dieselmotoren passer fint i traktorer og annet landbruksutstyr mens bensinmotoren er langt mer passende i personbiler. Jepp, hybrid her, 2015 model bensin. Men nei jeg skal slite for å holde min under 05 per mil, lettere med diesel. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Med dagens eurokurs er det vel egentlig bare biler med motoralternativer som ikke blir tatt inn av norsk importør som "lønner" seg. Prøver igjen: Eurokursen er vel den samme for forhandlere også. Hva er det med eurokursen som gjør at det er mindre lønnsomt å importere selv? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Jepp, hybrid her, 2015 model bensin. Men nei jeg skal slite for å holde min under 05 per mil, lettere med diesel. Det er noe alvorlig galt med økonomiforståelsen til de fleste som kjøper dieselbil pga forbruk. Det er ikke så jævlig billig i lengden, nettopp pga årsaker jeg har listet opp tidligere i denne tråden. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Med dagens eurokurs er det vel egentlig bare biler med motoralternativer som ikke blir tatt inn av norsk importør som "lønner" seg. Prøver igjen: Eurokursen er vel den samme for forhandlere også. Hva er det med eurokursen som gjør at det er mindre lønnsomt å importere selv? Jepp, sammen med dollar kursen og annen valuta Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Med dagens eurokurs er det vel egentlig bare biler med motoralternativer som ikke blir tatt inn av norsk importør som "lønner" seg. Prøver igjen: Eurokursen er vel den samme for forhandlere også. Hva er det med eurokursen som gjør at det er mindre lønnsomt å importere selv? Prisene norske forhandlere operer med blir ikke oppdatert forløpende basert på valuta, men gjerne max et par ganger i løpet av et år, gjerne i forbindelse med avgiftsendringer (som ved først nyttårsdag i år). Når det er sagt, så har riktignok euroen vært høy en stund nå, så det er fullt mulig at prisene er justert på nåværende tidspunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå