10minutemail Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Hei, Opplever fra tid til annen en ulyd fremme ved motoren et sted som virker vanskelig å finne ut av.. Bilen har vært på verksted to ganger, de mener det er stein mellom bremseskive og kloss er problemet, men synes selv det virker rart. Lyden høres like godt fra begge sider av bilen, og kommer bare ved ca. full sving (begynner på 90% sving kanskje?). Det kommer uansett om man svinger venstre eller høyre, kjører frem eller rygger. Lyden er helt lik uansett. Første gang bilen var inne for denne lyden fjernet de en stein fra ene bremsen. Lyden var da ikke der når jeg leverte inn bilen, og de fikk den heller ikke frem hverken før eller etter de fjernet en stein. Dagen etter var helt identisk lyd tilbake. Bilen var igjen inne en dag, uten at man fikk fremprovosert noen lyd. I det siste har jeg hatt ferie og dermed ikke brukt bilen noe særlig, men i dag etter å ha kjørt til jobb er akkurat samme lyd tilbake igjen. Noen med litt mer peiling som kan komme med en teori utifra video linket under her? Som man hører fra videoen er lyden rimelig høylydt, og får mange blikk når den oppstår, hehe.. Til info så har bilen rullet 2000km, lyden dukket først opp på ca. 1000km. Video: https://vid.me/Cde4 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Nå har jeg ikke mulighet til å se videoen her jeg sitter, men hvis lyden er lik om man svinger til venstre eller høyre og bare oppstår ved nesten fullt rattutslag hadde jeg nok heller feilsøkt styreservoen enn bremsene?? Lenke til kommentar
10minutemail Skrevet 9. august 2016 Forfatter Del Skrevet 9. august 2016 Takk for svar! Andre har også ment at det kan være servoen, men forhandler har ikke villet sjekke dette nærmere, sannsynligvis fordi lyden kommer og går og selvfølgelig ikke har vært der de gangen jeg har svinget innom de. Første mekaniker som fikk se videoen mente at lyden ikke burde komme fra noe i bremsene, men var vanskelig å si siden vi ikke fikk frem lyden når han var med. Noe info i tillegg som kan være nyttig.. Det ser ikke ut til å dukke opp med en gang bilen er startet. Jeg har bare hørt den en gang rett etter å ha startet bilen, ellers dukker den som regel opp når jeg parkerer på jobb (litt over 1 mil). Den har også dukket opp etter å bare å kjørt 2 minutter til butikken. Jeg testet igjen nå i lunsjen, samme lyd er der fremdeles men nå "pulserer" den i fast takt istedenfor å være der konstant. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Stein mellom skive og kloss høres merkelig ut. Man kan få stein mellom skiven og skjodet på bakside av skiven, men da er lyden der uansett om man svinge eller ikke. Er bilen forhjulsdreven, ville jeg sett på gummibelgene på ytre drivakselledd. Jekk opp bilen med full sving, en side om gangen, og drei på hjulet for å høre om lyden kommer da. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Stein mellom skive og kloss høres merkelig ut. Man kan få stein mellom skiven og skjodet på bakside av skiven, men da er lyden der uansett om man svinge eller ikke. Er bilen forhjulsdreven, ville jeg sett på gummibelgene på ytre drivakselledd. Jekk opp bilen med full sving, en side om gangen, og drei på hjulet for å høre om lyden kommer da. Det er også et godt forslag. Du vil også fort kunne utelukke servoen hvis du da får lyden med motoren avslått.' Følger lyden hastighet på bilen eller er den konstant når den først oppstår, forresten? Jeg har flere ganger vært borte i at verksted henger seg opp i sine egne teorier i slik grad at de hopper over banal eliminiasjonsmetode/feilsøking som dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Hvilken bil er dette? Har den elektrisk, elektrohydraulisk eller mekanisk hydraulisk servo? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Da fikk jeg sett videoen. Dette er fjernt fra lyden av stein i bremsen, det her er noe mekanisk. Jeg setter mine 5 cent på at bilen har helelektrisk servo og at det er noe med kraftoverføringen på den. Men jeg er bare hobbymekaniker og har i prinsippet ikke peiling... ;-) Lenke til kommentar
10minutemail Skrevet 9. august 2016 Forfatter Del Skrevet 9. august 2016 Det er en Volkswagen Golf GTE. Jeg kan se om det blir mulighet for å jekke opp og teste dette etterhvert, men med uværet som herjer nå blir det utrivelig uten garasje, hehe. Lyden virker til å følge farten på bilen. Har dere noen tips til hvordan jeg kan få fremprovosert lyden igjen? Den har som sagt vært inne for sjekk 2 ganger uten at de har fått frem lyden, så begynner å bli smått oppgitt. Greit å høre at flere mener dette ikke kan være stein i bremsen hvertfall! Lenke til kommentar
toffo Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Den har elektromekanisk servo, ja. Har prøvd å google, også på tysk, uten å få noen treff. Så det ser ikke ut som om dette er et vanlig/kjent problem... Endret 9. august 2016 av toffo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Blir lyden borte dersom du setter den i N? Siden det er en GTE, kan det ha noe med drivverket å gjøre. På denne sitter vel elektromotoren før DSG-kassen, hvis jeg ikke husker feil (har ikke annen erfaring enn prøvekjøring av Passat GTE, og en kikk i motorrommet i den forbindelse). Lenke til kommentar
10minutemail Skrevet 9. august 2016 Forfatter Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Har forsøkt det samme, uten hell.. Ikke enkelt å skulle beskrive lyden og samtidig treffe andres beskrivelse. Har faktisk ikke forsøkt å sette den i N og la den trille selv, det vil prøves ved første mulighet! Takk for hjelp! Oppdatering: Var innom forhandler igjen nå slik at de selv fikk høre lyden endelig. De mener dette er drivakselmansjett og helt normalt. De vil ta inn bilen og smøre disse neste uke, men var usikker på hvor langvarig løsning det kunne være. Har aldri hørt en så fremtredende ulyd under sving fra noen annen bil før, så det virker merkelig at det er "normalt" for meg, men vi får se.. Endret 9. august 2016 av 10minutemail Lenke til kommentar
10minutemail Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Ikke løst likevel. Telefon fra forhandler i dag: "Ikke vits i å møte til avtalt time. Smøring av drivakselmansjett vil bryte garanti. Dette er en lyd man må kunne regne med". Noen som har hatt lignende lyd på VAG eller annen bil og kan dele erfaring med hvordan det ble løst av forhandler? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Smøre drivakselmansjett? Mansjetten (boot) er en gummibelg for å beskytte smøringen på drivknuten. Vil tro de mener å smøre drivknuten. Har man ulyd av drivknuten er den mest sannsynlig på tur å ryke, Litt merkelig på en så ny bil men feilproduksjon av deler kan jo forekomme. Kjør til det smeller så får du det vel fikset. Endret 15. august 2016 av Complexity Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Jeg har møtt samme ignoranse hos møller tidligere, nok til at jeg aldri skal handle gjennom dem igjen. De mener at man må regne med en slik ulyd som er i filmen din i en ny bil? Wow... 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Hvis lyden kommer uansett hvilken vei man svinger så må begge drivakslene være ødelagt og det er vel litt lite sannsynlig. Men den bråker jo så høyt at det burde være mulig å finne feilen. Jeg hadde nektet å ta i bilen, den er splitter ny og skal ikke ha slike ulyder. Kjøpsloven gjelder for biler også, be om å få hevet kjøpet. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Hvis lyden kommer uansett hvilken vei man svinger så må begge drivakslene være ødelagt og det er vel litt lite sannsynlig. Ikke nødvendigvis. Drivknuten blir vridd like mye begge veier man svinger. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Hvis lyden kommer uansett hvilken vei man svinger så må begge drivakslene være ødelagt og det er vel litt lite sannsynlig. Men den bråker jo så høyt at det burde være mulig å finne feilen. Jeg hadde nektet å ta i bilen, den er splitter ny og skal ikke ha slike ulyder. Kjøpsloven gjelder for biler også, be om å få hevet kjøpet. Litt skeptisk til drivknute-teorien. TS beskriver at lyden høres like godt fra begge sider av bilen. Hvis en drivknute er dårlig burde vel lyden høres atskillig bedre på den aktuelle siden av bilen. Dessuten er det vel da litt merkelig at den kommer og går på den måten (enten er der eller ikke i det hele tatt)? Uansett: Det er vanvittig arrogant av Møller å bare avvise som 'normalt', men dessverre leser jeg stadig om slike historier i forbindelse med Møller. Folk fortsetter å kjøpe bilene deres uansett, så kan de vel bare holde på... Jeg ville nok gått til NAF eller Forbrukerrådet for hjelp hvis jeg hadde møtt slik arroganse - aksepterer det ikke. En ny bil skal være i orden. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Jeg hadde hørt med en jurist. Er du medlem i NAF kan du jo høre med dem: https://www.naf.no/tjenester/juridisk-hjelp/ Lenke til kommentar
10minutemail Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Hvis lyden kommer uansett hvilken vei man svinger så må begge drivakslene være ødelagt og det er vel litt lite sannsynlig. Ikke nødvendigvis. Drivknuten blir vridd like mye begge veier man svinger. Takk for innspill alle! Såvidt jeg kunne skjønne mente de at nettopp denne "gummien" laget ulyd ved sving fordi det ble kontakt, og at det var grunnen til ulyd på begge sider.. Er enig med dere over som sier at såpass ulyd ikke er akseptabelt på en helt ny bil. Fortalte dette også til kundebehandler over telefon, at de ikke kunne mene dette var normalt. Etter litt om og men lovet de å sjekke det nærmere (med importør / VAG?), men vet ikke helt om jeg stoler på det.. Er også litt interessant at begge kundebehandlere jeg har snakket med der kjører GTE privat, men aldri har opplevd denne lyden. Så langt kommer teorien om drivakselmansjettene fra en mekaniker som satt på en liten runde på parkeringsplassen deres og fikk høre lyden. De har hverken hatt inne bilen eller sett på noe annet etter dette, så de må tydeligvis være veldig sikre på teorien.. Er medlem av NAF, og vil vurdere å ta det opp der om jeg ikke hører fra forhandler igjen snart.. Om noen andre har innspill er det bare å fyre løs! Lenke til kommentar
toffo Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Jeg synes det høres veldig merkelig at gummien i mansjettene skal kunne lage den mekaniske bankelyden jeg hører på videoen din. Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i 'kjør til det ryker' - anbefalingen. Da kan de bruke mot deg at du ikke gjorde noe med det tidligere. :-P Det aller beste ville være å få en sikker diagnose, uansett om det utbedres nå eller ikke. NAF har gode jurister som er drillet på forbrukerrettigheter ved bilkjøp og reparasjoner. Om de ikke kjører saken for deg kan de uansett gi deg gode og konkrete råd om hva og hvordan du skal gjøre videre. Anbefales. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå