Gabri3L Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Jeg har ikke lagt merke til det før; miniITX hovedkort altså? Hvis smått er målet finnes kanskje enda mindre kabinett? Noe slikt kanskje? Alternativet du har valgt er flott det altså, bare visste ikke om målet var å få det så smått som mulig med så lite HK. Ellers så ville jeg personlig ikke kjøpt demo brukt skjerm for å spare 150Kr. Dden kan fort tenkes å ha blitt returnert på grunn av at det er et dårlig eksemplar. Og det står i beskrivelsen deler kan mangle, så du risikerer jo å måtte handle ny DP kabel, så blir det dyrere enn nyskjerm. Husk forresten å sjekk at DP kabel følger med, foreløpig må man ha det for å få Freesync. Endret 9. august 2016 av Gabri3L Lenke til kommentar
Fredrix Skrevet 9. august 2016 Forfatter Del Skrevet 9. august 2016 Ikke så farlig med størelsen så lenge det er mATX eller mindre. Husker jeg hadde et meter høyt chieftech kabinett en gang. Uff for et drag. Hovedsaken med HK er at jeg fant det til fornuftig pris på DEMO og jeg slipper WiFi Dongle. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Ikke så farlig med størelsen så lenge det er mATX eller mindre. Husker jeg hadde et meter høyt chieftech kabinett en gang. Uff for et drag. Hovedsaken med HK er at jeg fant det til fornuftig pris på DEMO og jeg slipper WiFi Dongle. Vel, med bare en PCIe port, så kan du heller ikke utvide til CFX med 2 skjermkort senere. Har du alt du trenger? Står på hovedkortet: "NB!!! Kun kort!! (Drivere, kabler, brackets, manual, IO shield + + mangler!!!)" Endret 9. august 2016 av Gabri3L Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Husker jeg hadde et meter høyt chieftech kabinett en gang. Uff for et drag. Så var også enkelte av Chieftec-kabinettene på første halvdel av 2000-tallet drøyt store, ofte langt større enn man hadde bruk for. Fractal sin Define R- (og S-) serie støtter f.eks. full size ATX og er ikke monstersvære, men heller ikke akkurat små. Passer temmelig bra under skrivebordet, men ikke noe man drar med seg rundt omkring på LAN. Vel, med bare en PCIe port, så kan du heller ikke utvide til CFX med 2 skjermkort senere. Det hadde han heller ikke kunnet med det hovedkortet han opprinnelig valgte, og han kan det heller ikke med strømforsyningen han har valgt. Dessuten vil jeg påstå at det egentlig ikke er noe særlig relevant. Når tiden er moden for oppgradering er ofte det aktuelle kortet utfaset fra butikkene uansett og kan kun fås tak i brukt. Samtidig trekker omtrent alltid to kort i SLI/CFX mer strøm enn ett enkelt kort, i fall man bryr seg om strømregningen. Det er som regel greiere å selge kortet man ikke lenger har bruk for og heller kjøpe seg et nytt skjermkort som strømforsyningen klarer å drive uten utskifting. RX 470 ser forsåvidt ut som et ganske greit kort. Det yter ganske identisk med GTX 970 ifølge de testene jeg ser så langt. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 RX470 har TDP på 120W, så 2stk. av den, og en i5 6500 på 65W blir såvidt over 300W uten noe overklokking. At 2stk. Skjermkort trekker mer enn ett tenker jeg må kunne sies å være naturlig, så jeg er ikke sikker på hva poenget ditt er her? Det vil forbause meg stort om ikke RX470 selger bra, så det bør bli bra tilgang på det på bruktmarkedet om man ønsker å oppgradere til CFX senere. Og i motsetning til Nvidias SLI policy så kan man kjøre CFX med alt mulig av kort. Så RX470 vil sannsynligvis leke fint med et "RX560", og "RX650" når de kommer. RX480 skalerer med "165%" i 1080p hos TPU i gjennomsnitt av de titlene som støtter CFX. Så er det vel 6 av titlene som ikke støtter CFX, og dermed trekker ned snittet til "139%". Men de har ikke oppdatert testen etter at "Rise of the Tombraider" fikk CFX støtte, så disse tallene skal være litt høyere nå. Og de er også enda høyere i 1440p som er en oppløsning 2 stk. RX470 faktisk driver ganske bra. Om man sier at man får 25-30% bedre ytelse per generasjon, så betyr det at 2stk. RX470 CFX vil yte i gjennomsnitt omtrent som 1stk. "RX670". Om man da får et brukt RX470 for ~700Kr som nok er naturlig å anta, så blir det fort litt billigere enn å bytte til bare ett kort. Og selv om vi snakker om gjennomsnitt. Så kan man henge seg opp i at CFX i en del spill yter kun like bra som med et enkelt RX470. Eller man kan tenke på titler der man får bra skalering, og RX470 CFX vil gi ytelse nær ett enkelt GTX1080. RX470 CFX scorer vel litt over 1000 poeng mer enn GTX1080 i firestrike. Så musklene er der. Det er bare litt usikkert hvor mye av dem man får brukt.. Salgspunktene for RX470 er slik jeg ser det: - Billige Freesync skjermer - Mulighet for CFX - Samme ytelse per krone som GTX1060, men altså billigere per enhet for budsjett bygg. Ellers så spekulerer jeg friskt og freidig i at RX470 vil kunne flashes til RX480, noe som vil gjøre det til et svært populært kort. Dermed vil ikke AMD kunne tilfredsstille etterspørselen med bare "binnede" chip'er. Og de fleste RX470 chip'er kommer til å være fullverdige RX480 chip'er som bare venter på en BIOS oppgradering. Og videre at Nvidias nå ekstreme "planned obsolescence" vil føre til at RX470 alene kommer til å bli kraftigere enn et GTX1060 med tiden. Shader ytelsen er jo på høyde med GTX1060 og vel så det. Lenke til kommentar
Fredrix Skrevet 9. august 2016 Forfatter Del Skrevet 9. august 2016 Da har jeg handla! Ble rx 470 med freesync. Får bare håpe GFX-gudene er kjempegreie. Vil takke så mye for all hjelpen! Bare de morsomme delene igjen nå som angstingen over hva å kjøpe er over. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Da har jeg handla! Ble rx 470 med freesync. Får bare håpe GFX-gudene er kjempegreie. Vil takke så mye for all hjelpen! Bare de morsomme delene igjen nå som angstingen over hva å kjøpe er over. Gratz! Når du har fått maskinen igang. Så kan du jo prøve å sette skjermen og skjermkortet slik at bare VSync er på (Altså Freesync off). Og gjerne sette ned til 60Hz, så får du en ide om hvordan det ville blitt med GTX1060 og den første skjermen du kikket på. Skjønt, det blir vanskelig å simulere 2ms responstid, fargene ville flytt litt ut i hverandre. Men alt i alt tipper jeg du vil se god forskjell. Du kan laste ned AMDs demo program her. Endret 9. august 2016 av Gabri3L Lenke til kommentar
Fredrix Skrevet 9. august 2016 Forfatter Del Skrevet 9. august 2016 Kommer helt sikkert til å merke stor forskjell uansett. 2 siste pcene jeg har hatt var laptops, den siste med gt 650m. 4 generasjoner opp, kraftigere hardware og bedre skjerm. Hvis det ikke blir bemerkelsesverdig forskjell tror jeg at brettspill blir neste stopp. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 He he. Det jeg mente var at du kan sette skjermen til å være 60Hz. Og så sende 55fps med windmill demoen. I demoen kan du skru av og på Freesync, så ser du hvordan det ville hakket uten Freesync/G-Sync. Så kan du jo også sette opp skjermens refresh til 75Hz og se om ikke du merker at bevegelsene blir enda hakket jevnere. Og igjen sende en annen fps lavere enn 75 og skru av Freesync igjen. Prøv litt frem og tilbake. Lenke til kommentar
Dobbel 0 Bobby Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Fredrix: Først og fremst, grattis med ny PC! Jeg er i en lignende situasjon som deg, og håper ikke du blir sur om jeg overtar tråden din littegranne;) Gabri3l: Du har delvis klart å overtale meg til å teste AMD. I likehet med Fredrix, hadde jeg amd en gang i tiden og var litt sånn småskuffa...likte ikke hele di der catalyst greiene jeg måtte laste ned:/ Uansett: Jeg sitter i dag på en eldre stasjonær og skal kjøpe flunke nytt. Skjermer har jeg fra før. Disse er selvfølgelig noen år og forstod jeg linken din korrekt vil det ikke ha noe å si for meg om jeg velger amd fremfor nvidia, med mindre jeg kjøper nye skjermer? Forøvrig ser ønskelista mi slik ut: (jeg ønsker minst mulig støy av pc så jeg har lagt litt penger i støyisolerte komponenter) kabinett: Fractal Design R5 (Fordi den visstnok er så stille) minne: HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB (kan ikke no om minne, tok et eller annet bare) CPU: I5 6600K (trenger ikke i7, i3 blir for smått) hk: Asus z170-E soket 1151 ( så greit ut, mange nok slots osv) cpu kjøler: Noctua NH-D15 (lite støy, god kjøling) PSU: Corsair RM750x ( masse watt,modulær, åsså stod det Corsair på den) GPU: Gainward GeForce GTX1060 ( Tok gainward da den har flere og større vifter enn billigste 1060 = mindre støy) totalpris 10 861,- Såvidt jeg kan se vil jeg ikke spare så mye på å velge AMD over nvidia, med mindre jeg kjøper skjermer også Endret 9. august 2016 av Dobbel 0 Bobby Lenke til kommentar
Fredrix Skrevet 9. august 2016 Forfatter Del Skrevet 9. august 2016 Bare å kjøre på bobby, lykke til! Kan ikke stort om dette, men med 6600k og z170 skal du være klar til overklokking sånn jeg forstår det. Spørsmål dog; hvilke kabler følger vanligvis med et hovedkort? Har en drøss SATA kabler, så tenkte det ikke var noe problem når jeg røsket med HK fra demo avdelingen, men fikk litt panikk i etterkant. Noe jeg har oversett? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Såvidt jeg kan se vil jeg ikke spare så mye på å velge AMD over nvidia, med mindre jeg kjøper skjermer også Jeg ville tatt litt raskere RAM siden du har valgt en "K" prosessor. Da regner jeg med du skal overklokke, og RAM kan i enkelte spill fort bli en flaskehals når en i5 kommer litt over 4GHz. Det er ikke superviktig siden GTX1060 ikke er noe grafikkmonster akkurat. Men prisene er såpass lave, at prisforskjellen blir nesten helt borte. Et av disse kit'ene bør passe. Kanskje gå for lavprofil brikkene, de med pynt er det jo sjanse for at vil krasje i CPU kjøler. Ellers ser det veldig greit ut. Og det ser ut som du har forstått hva jeg mener i FAQ'en. Nå, for det meste, så får man den ytelsen man betaler for med skjermkort uansett merke. GTX1060 er omtrent krone for krone identisk i ytelse med RX470. Og disse er da litt raskere per krone i forhold til RX480. GTX trekker litt mindre strøm, og det er jo kjekt i små PC'er. Men det er snakk om såpass lite at vi snakker kanskje om en 1/2 dB ekstra fra kabinettvifte for å få den ekstra varmen ut. Det er de billige Freesync skjermene som er mitt største argument for AMD skjermkort. Skal du ikke ha det. Så blir det rett og slett mye hipp som happ. GTX1060 blir skjermkortet for dem som kan strekke seg mot 3000Kr for et skjermkort, og RX470 blir for dem som helst skulle vært under 2000Kr, men som klarer en hundrings eller to til om de må. Ellers så har jeg nylig hatt 2 "gamle" skjermkort i maskinen min og testet CFX med AMDs R9 280X. Og jeg må si AMDs nye drivere nå, som heter "Crimson" eller noe slikt, er en drøm i forhold til den sirup'en som Nvidia tvinger på oss. Jeg ble også veldig imponert over ytelsen til disse AMD skjermkortene. Spilte "The Division på "High" på en 4K TV, og det fungerte helt topp. Og sjekket litt benchmarks og sånt. Det viste seg at når disse kortene kom på markedet, så hette de først HD7970, så ble de overklokket til ~1GHz og kalt HD7970GHz edition. Før de ble renamet til R9 280X. Det jeg fant ut, var at når kortene var nye, så var Nvidias GTX780 ~10% raskere i spillene som de testet mest med på den tiden. Men i dag, med dagens spill, så er R9 280X ~20% raskere enn GTX780!? Jeg har ikke sett mange som er enige om hva som er grunnen til at AMDs skjermkort ikke bare tok igjen disse 10%'ene, men nå også legger GTX780 bak seg med god margin. Personlig tror jeg det er noe som innen slik bussiness kalles: "planlagt foreldelse". Nvidia slutter å optimalisere driverne for nye spill til forrige generasjon skjermkort med en gang en ny generasjon er ute. Det får den nye generasjonen til å se bedre ut på papiret. Mine GTX980Ti som jeg kjøpte nye for ~ett år siden har Nvidia nå merket som "Legacy" produkter. Det vil si, de kun kommer med feilrettinger til dem (om vi er heldige..). Jeg kan love jeg kommer til å holde øye med utviklingen i forhold til AMDs Fury X og GTX1070. Og om mine GTX980Ti ramler av like mye i ytelse som GTX780, så blir det neppe Nvidia på meg igjen.. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 RX470 har TDP på 120W, så 2stk. av den, og en i5 6500 på 65W blir såvidt over 300W uten noe overklokking. At 2stk. Skjermkort trekker mer enn ett tenker jeg må kunne sies å være naturlig, så jeg er ikke sikker på hva poenget ditt er her? GPU og CPU er ikke de eneste komponentene som trekker strøm, og selv om total TDP for systemet likevel havner godt under 500W, så ville jeg ikke gamblet på at CM B500 - som er blant de aller kjipeste strømforsyningene i dag - vil klare å dra to skjermkort stabilt om noen år, spesielt når man faktorerer inn slitasje på PSU. Uansett, dette er en hypotetisk diskusjon, vi vet ikke i dag hva som vil være den beste oppgraderingsløsningen når TS igjen vil få behov for å oppgradere, men jeg ville nok ikke sjanset på å kjøre mer enn ett skjermkort på en billig femhundrewatter. Kanskje det funker, kanskje ikke. Nvidias nå ekstreme "planned obsolescence" Poeng. Mulig jeg hopper tilbake på AMD neste gang spillriggen trenger oppgradering. For dem som bryr seg, og gidder å se 20 min med video: Jeg sitter i dag på en eldre stasjonær Speccs på denne? Med mindre du planlegger å selge den samlet, kanske det finnes ting som er verdt å gjenbruke? likte ikke hele di der catalyst greiene jeg måtte laste ned:/ Drivere må du da laste ned uavhengig av om du har AMD eller Nvidia. Eller er det selve Catalyst Software Suite du er misfornøyd med? Nå er det noen år siden sist jeg kjørte AMD/ATi, men såvidt jeg forstår har AMD sluppet en ny software suite kalt Crimson som angivelig skal være langt bedre enn Catalyst. Spørsmål dog; hvilke kabler følger vanligvis med et hovedkort? Har en drøss SATA kabler, så tenkte det ikke var noe problem når jeg røsket med HK fra demo avdelingen, men fikk litt panikk i etterkant. Noe jeg har oversett? Vanligvis følger det SATA-kabler med HK, og evt. en SLI-bro om HK støtter SLI. Strømkabler følger naturlig nok med strømforsyningen, frontpanelkabler henger fast i kabinettet, og stort flere interne kabler enn det skal du normalt ikke trenge. Noen eldre kabler er gjerne merket SATA 2.0. Hvorvidt det faktisk capper en SATA 3.0 SSD er jeg usikker på, men det kan være noe å ha i bakhodet. Så lenge kabel er merket SATA 3.0 bør det ikke være noe problem. Alle originalkabler skal følge med en demovare med mindre annet er spesifisert - dvs. neppe like mange som du har tilkoblinger til på hovedkortet, men som regel 2+ stk. Lenke til kommentar
Fredrix Skrevet 10. august 2016 Forfatter Del Skrevet 10. august 2016 (endret) Ah, takker. Etter litt googling så har det aller meste jeg har funnet ang SATA kabler vært at du ikke trenger nye kabler spesifisert til SATA 3.0 for å få 6bg\s. Du kan få redusert overføring hvis kablene er av dårlig kvalitet, men ellers er eneste forskjellen design og en låseklamper på endene. Kan være feilinformasjon, men det jeg har funnet så langt hvertfall Ang strømforsyning kan jeg vel bare bytte den når jeg bytter GFX en gang i fremtiden. Ikke at SLI eller CF er aktuelt med 1 PCI-E. Må vel i såfall ha expansion card? for å ikke kødde til OEM windows? Endret 10. august 2016 av Fredrix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå