Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med rekkevidde etter bytting fra Telenor til Get brebånd

Anbefalte innlegg

Hei!

I huset har vi lenge brukt brebånd fra Telenor, men har måttet nøye oss med lave hastigheter på 15 ned og 1 opp. Jeg kjøpte en ny ruter og satte telenor sitt modem i bridgemodus for å prøve å optimalisere det vi hadde, en Alfanetwork AC1200R ruter.

Men nå har det seg sånn at far og mor har begynt å streame Netflix og TV2 Sumo her i huset, og da var det rett og slett ikke nok båndbredde når jeg i tillegg spiller en del spill. Derfor har vi nå byttet til bredbånd fra Get, og har skaffet oss 150 ned og 15 opp. Vi bruker Get Box 2 som modem, som står nede på mitt rom på andre siden av huset. Jeg koblet til Alfanetwork ruteren ettersom jeg tenkte den ville ha mye bedre rekkevidde enn selve Get Boxen.

Det jeg nå ser er at 5Ghz nettet, som er det jeg bruker på rommet mitt, fungerer perfekt som det skal med høye hastigheter. 2Ghz nettet derimot, det som foreldrene mine skal bruke når de ser på netflix på andre siden av huset, fungerer svært dårlig over større avstander selvom jeg bruker samme ruter som vi gjorde når vi hadde Telenor bredbånd (hvor rekkevidden fungerte helt fint). Ruteren står riktig nok en vegg lenger bort enn den pleide, men jeg klarer så vidt å få 1-2 mbit ned der hvor foreldrene mine sitter, og jeg må nesten stå i samme rom som ruteren for å få over 10mbit ned gjennom 2Ghz nettet (på mitt rom oppnår jeg hastigheter fra 70-100mbit ned). 

Hvorfor er rekkevidden så dårlig? Er det noe jeg kan gjøre med det (utenom å flytte get boxen/ruteren nærmere ettersom dette dessverre ikke er mulig)? Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å endre trådløs kanalene? Er det microbølgeovn\metall eller andre gjenstander i nærheten?

Ellers er det nok bare å bytte router eller flytte den nærmere der du er.

Egentlig er det anbefalt å ha routeren i samme rom som man har pcene for optimal ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Og pass på at du deaktiverer nettverket i getbox når du setter den i bridgemodus. Jeg fant nemlig ut at selv om det sto i bridgemodus hadde den fortsatt trådløse signaler utad.

Lenke til kommentar

Jeg har satt Get Boxen i bridge modus og deaktivert de trådløse funksjonene til modemet, slik at de eneste signalene her i huset kommer fra ruteren jeg kobla til. Gikk også inn å sjekket hvilken kanaler det var best å stille inn de forskjellige trådløse signalene og det så ut som de allerede var der de burde.

Det er dessverre ikke mulig å flytte Get Boxen, og fatteren her i huset er ikke veldig villig til å bore og trekke kabler gjennom huset ettersom huset skal selges om et år. Jeg gikk inn på get sine nettsider og så at de hadde to produkter som kanskje kan hjelpe, et rent trådløst modem, og en trådløs forsterker. 

https://www.get.no/v3/produkter/info/tr%C3%A5dl%C3%B8st-modem

https://www.get.no/v3/produkter/bredband/tr%C3%A5dl%C3%B8s-forsterker

Når det gjelder det trådløse modemet, vil dette fungere på samme måte som Get Boxen ved at jeg kun trenger å koble den til en antennekontakt (og strøm såklart) for at den skal fungere og sende ut de samme trådløse signalene? For vis dette er mulig kan jeg jo kanskje putte det modemet på et mer sentralt sted i huset der vi har antennekontakt også heller bruke Get Boxen på rommet kun for TV-titting. 

Den trådløse forsterkeren virker jo også som et veldig bra alternativ, jeg så på noen tester på nettet og så at en trådløs forsterker kan øke hastigheten på visse steder i huset fra 1-2 mbit til 40+ mbit. Om dette er den løsningen vi velger å gå med, er den trådløse forsterkeren fra Get noe å anbefale eller burde jeg heller kjøpe en annen en fra Zyxel eller lignende?

Lenke til kommentar

.

Du kan kun ha et aktivt modem pr.abonnement, dersom du ønsker et ekstra modem må du altså betale for bredbåndet x2. Det er uansett ikke noen anbefalt løsning med mindre du faktisk trenger det(leier/utleier situasjoner som oftest). Dersom du ikke ønsker eller har mulighet for kablete løsninger og utstyr må stå der det gjør er en extender den "beste" løsningen. 

Forsterkeren til Get er forøvrig fin den, AC Standard, dual-band, veldig enkelt grensesnitt også kan den brukes som AP om ønskelig.

Lenke til kommentar

Okey, takk for hjelpen! Vi gikk for den fra Get. :)

Du vil vel ikke få noe mer hastighet med forsterker enn hva du fikk rett under routeren. 

Virket som om du fikk dårlig hastighet uansett på 2Ghz, mulig jeg har misforstått noe.

Det var et problem første kvelden, riktig det. Tenkte det var et problem med linjene akuratt der og da.

Lenke til kommentar

Du kunne jo gått for Ubiquiti trådløst. 1 AP med kabel så langt du får til som kaster trådløsnet til neste AP. Du må vel ha Pro utgaven så det blir jo fort ett par 1000.

Edit: AP AC LR skal vel også kunne kaste trådløst. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...