MLhaugen Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Hei.Jeg tenkte og lage utleie over garasjen. Hvordan går man frem for og få dette godkjent? Dette er noe som skal leies ut til foreldrene mine når de er "hjemme", så dem slipper og leie fra noen andre. Skal ha do/dusj og lite kjøkken. Stue/soverom. Må man ut med ny kommunale avgfter når man må legge nytt kloakk rør osv? Om isåfall, så er dette lite sannsynlig at man gjør. Det kommer til å spise opp den lille inntekten man skal ha. Så det er egentlig bare en gjeste utleie til dem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Kommunen min innførte for noen år siden renovasjonsavgift per boenhet i stedet for per hus. Siden jeg leier ut deler av huset så førte det til en dobling av renovasjonsavgiften for min del. Men vann og avløps-avgiften, samt feieavgiften og eiendomsskatten regnes fortsatt per hus/tomt. Undersøk hva som er praksis i din kommune. Det er en hel del som skal til for å få godkjent utleieenhet. Også her sitter kommunen med svaret. Hos meg er det bare lov til å ha étt hus per tomt og ikke noe beboelig anneks (ekstra bygg på tomta). Dvs. jeg kan ha garasje, redskapsboder, lekehus, grillhytte osv under visse forutsetninger, men ikke en til beboelig enhet. Dette står i kommunens reguleringsplan for ditt område. Nå skriver du ikke noe om avstand mellom garasje og hus, om de står på samme tomt, høydeforskjell, nærhet til naboer eller noe sånt så det blir vanskelig å sette seg inn i hva som skal til for å bygge utleieenheten. _____ På siden av det juridiske: Gjesteutleie til foreldre? Du har bodd gratis hos dem i hele barndommen, og nå skal du kreve betaling for at de kommer på besøk til deg? Det høres ganske smålig ut. Ikke gir det mening med tanke på omgåelse av arveavgift heller, for den er avskaffet. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 TS. Jeg komer ikke til å "gå inn på", hvordan få garasje rommet godkjent som en boenhet. Det er mulig, men det blir dyrt og mye forklaring. Så er det ønskelig, kontakt kommunen din. Men skal du lage en ny boenhet, utenfor bolighuset, kommer aller avgifter også. Men å lage et overnattings sted, for tilfeldige gjester blie noe annet. Da er det ikke krav til "oppholdsrom" standard, med alle andre krav. Men det blir uten bad/cw og kjøkken. (Da bygger en en ulovlig leilighet). Gjester kan for kortere opphold, overnatte de fleste steder, eks. i boder, aneks, o.l. Også over en garasje. Ellers er jeg enig med Simen 1. Hvorfor kreve betaling av dine foeldere, hvis de er på besøk? Skal de bo der halve året, hvert år, eller er det relativt korte besøk? Og hvis du har et hus, har du ikke et rom inne de kan få låne? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Det spørs også litt på kva forutsettningar som ligg i garasjeebygget. Har denne muligheita til å lage hybelleiligheit vært planlagt for slik at det einaste som står igjen er å innrede garasjeloftet? Eller må garasjen byggast om? Sidan det er så mange detaljer og lokale forhold som spelar inn så er det beste å ta kontakt med plan og bygningsavdelingen i din kommune. Ellers er eg enig med Friluftskar om at du bør vurdere å begrense deg til å bygge noke som kan brukast som soverom men som ikkje er ein sjølvstendig boeinheit som kan leigast ut. Det kan f.eks. være mulig at du kan bygge saman hus og garasje og på den måten få eit ekstra soverom som er tilknytta bad og kjøkken i hovedboligen. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Først og fremst må det nok søkes om tiltaket, for her skal arealer omdisponeres fra lager/ingenting til boligformål. Så må man tilrettelegge rømningsveier, kontrollere bæresystem, mulig etterforsterke tak pga snølast. Etasjeskiller mellom garasje og bolig må være gasstett. Lenke til kommentar
MLhaugen Skrevet 10. august 2016 Forfatter Del Skrevet 10. august 2016 Vi har et lite hus på 110kvm, og vi er 2 voksene og 2 barn. Dem skal bo der fra mandag til onsdag, eventuelt torsdag. Noen helger i året. De bruker strøm osv, så vi kommer ikke til og bade i penger pga dem betaler 2-3.000kr i mnd for dette. Skal dem bruke do, og vannkran inne hos oss, så føler vi at det blir veldig trangt, om vi skal ha 6 inne i huset når vi har små barn. Men dusj trenger dem egentlig ikke. Jeg antar at det blir veldig mye stress om man skal ha kloakk avløp og vann inn i en hybelleilighet over garasjen. Garasjen er 2meter fra våres hus, og det er rundt 5-10meter til naboen. Vi har fått godkjenning til gjesterom der oppe allerede, men har ikke søkt om vann og kloakk avløp(godkjenning til boenhet). Garasje plattingen er 1m høyere enn hus høyde. Vi er ikke smålige om man tar litt betalt fra dem når dem skal ha sitt eget krypinn med strøm osv. Det føler ihvertfall ikke vi, ellers måtte dem betalt 2x mer hos noen andre. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) Vi har et lite hus på 110kvm, og vi er 2 voksene og 2 barn. Vi er ikke smålige om man tar litt betalt fra dem når dem skal ha sitt eget krypinn med strøm osv. Jeg vokste opp under mottoet: Der det er hjerterom, er det husrom"! Ser dere har lite av det, så jeg kaller dette smålig. Det er ikke bare i min oppvekst, hvor jeg (og andre i familien) har ligget på madrassr på gulvet og overlatt et soveromm til andre i familien, også til besøkende. Også i voksen alder har jeg overnattet ganske mange steder (hovedsakelig hos venner), men alltid fått soveplass og aldri batalt noe for overnatting/husly. Samme har jeg praktisert ovenfor familie og venner. Tror de fleste vanlige mennesker gjør det. 110 m2 og ikke plass til dine foreldere? Er du klar over, at svært mange leiligheter i byene, for få ti-år siden, var to-roms leiligheter (35 - 45 m2, og folk mottok besøk der også! Det er tragisk, å se slike holdninger! Håper dine foreldere ikke kommer på besøk hos dere. Jeg hadde ikke gjort det. Endret 11. august 2016 av Friluftskar 5 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Det er tragisk, å se slike holdninger! Håper dine foreldere ikke kommer på besøk hos dere. Jeg hadde ikke gjort det. Ikke så mye bedre å se andre bli hakket på av helt legitime valg de gjør. Det kan være flere grunner til at trådstarter tar betalt, og for alt vi vet kan dette være en måte foreldrene hans ønsker å kompensere for husrom på. Det er dessuten forskjell på å være barn, hvor foreldrene dine er juridisk forpliktet til å brøfø deg med mat, klær og husrom, og på å være etablert og å ha foreldre boende hos seg. I sistnevnte tilfelle, hvor det skal skje som trådstarter beskriver kan jeg godt forstå at han ønsker at de har alle fasiliteter, og at han blir kompensert for det. 2 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Og der setter vi strek for offtopic. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå