Gå til innhold

Nettverksovervåking (sanntid+historisk): tips?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en leieboer i kjelleren, men jeg har dessverre bare mobilt bredbånd der jeg bor og vi må derfor dele kvoten. Siden det fort kan bli at en bruker all båndbredden alt for fort er jeg derfor veldig interessert i å få oversikt over

1. hvor mye båndbredde som er brukt per dag/uke/måned
  2. hvor mye som brukes nå
  3. hvem (device/mac-id) som bruker den
  4. hva som bruker den (trafikktype/port/program)

Gjerne også muligheten til å tildele et utvalg klienter en kvote som stopper nettverkstrafikk ut når denne er tom. Jeg har undersøkt hva som finnes av OSS programvare, og har jeg har kommet fram til at hvis jeg setter opp en linuxboks (RasPi o.l.) som all trafikk rutes gjennom kan alle mine behov kan dekkes, men 

• kun gjennom et lappeteppe av programvare
  • ingen dekker mer enn en brøkdel
  • alle har elendig brukergrensesnitt
  • det er umulig å finne ut om det tilbys gode API-er oppå programvaren
  • det er masse jobb å sette det opp

Det virker som om det er rom for et moderne prosjekt som kun tar for seg å levere et godt API som andre kan bygge klienter på toppen av, men whatever.

Kommersielt virker det litt bedre. Fikk først tips om NetDUMA-ruteren som har veldig bra og moderne grensesnitt for sanntidsovervåkning (dekker nesten alle krav unntatt historisk). Asus RT-AC5300 (og søskenrutere) har tilsynelatende også veldig god nettverksovervåkning (demo).

Har noen tips? Kanskje jeg har gått glipp av et moderne, åpen-kildekodeprogram som dekker behovet. Eller kanskje jeg bør sjekke Asus-ruterne nærmere? Siden denne ruteren dessverre må stå i kjelleren får jeg ikke brukt trådløsnettet, og derfor virker det litt waste å brenne 2-3 laken på en toppspeccet ny trådløsboks.

Har funnet ntopng, og den finnes i en pro-versjon med sanntidsvisning, men pro-versjonen koster 150€ (100 for mye for mitt bruk)! Tror likevel det er det som får meg nærmest av åpne løsninger kun 50€ for embedded-arkitekturer som ARM - hvilket inkluderer Raspberry Pi! Dette virker jo helt krem.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du egentlig vil ha er vel en router som kan sende netflow.

Med en Asus så burde det her være midt i blinken? https://connect.sevone.com/forums/781/sevone-with-your-home-router-with-netflow-snmp-using-optware

OK, forstår det slik at SevOne er noe tilsvarende NtopNG. Uansett hvilken løsning man bruker så trenger jeg altså at et sentralt punkt i nettverket (switchen eller ruteren) som trafikken går gjennom som støtter SNMP og/eller Netflow. Min Huawei e5186s støtter ikke SNMP eller Netflow, så da betyr det at jeg må ha en dings rett foran den for å fange opp trafikken (her er et bilde av min nettverkstopologi).

Fant en artikkel om modding av Asus RT-AC66u som skrur på SNMP, men den ruteren er jo 3 år gammel. Har du noen tips til hvordan jeg finner nyere rutere som støtter (vha modda firmware) Netflow og/eller SNMP?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...