Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt ved arv, eiendom og penger.

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at arveavgiften er fjernet, men har allikevel et spørsmål om arv og eventuell beskatning.

Sånn halvkonkret er det en eiendom som har hatt samme eier i over 30 år.

For over 30 år siden var vederlaget for hjemmel til grunn satt til kr 0,-

Eiendommen har i dag en høy verdi som følge av beliggenhet. Det er i tillegg en mindre pengesum på konto som inngår i arveoppgjøret.

Så har da eieren av eiendommen gått bort og etterlatt denne som arv til noen som ikke er livsarvinger.

Det er enighet blant arvingene om at eiendommen skal selges og pengene fordeles på arvingene.

Vil mottaket av en slik arv utløse noen form for beskatning for en ideell organisasjon registrert i frivillighetsregisteret?

Arvens størrelse for den aktuelle organisasjonen anslår jeg til å være mellom 3 og 5 millioner kroner.

For å ikke identifisere organisasjonen eller avdøde poster jeg anonymt. Anonymous poster hash: af039...c4b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her vil det være bobestyrer som setter i gang salgsprosessen og gjør salget på vegne av boet før midlene så fordeles først etter et salg ut fra hva jeg har forstått.

Det vil vel da si at vi som arving ikke blir beskattet?

Organisasjonens drift har man skattefritak for, spørsmålet er da om det også vil inkludere en i utgangspunktet skattepliktig inntekt som dette potensielt kan være ved et salg. Anonymous poster hash: af039...c4b

Lenke til kommentar

Hvis salget skjer av et offentlig skiftet dødsbo vil arvingene ikke risikere skatt (dette håndteres via forhåndsligningen). Det er boet som beskattes av gevinsten, ikke organisasjonen som mottar netto gevinst.

Det gjøres privat skifte.

Da vil det vel for boet være beskatning tilsvarende det avdøde ville måtte betalt dersom vedkommende selv solgte boligen?

Vedkommende har bodd der minst ett av de siste to år. Anonymous poster hash: af039...c4b

Lenke til kommentar

Ved privat skifte har man ikke "bobestyrer" i den forstand dette ordet vanligvis bruker. Ved privat skifte skal de selvskiftende arvingene (selv eller ved fullmektig) sende inn selvangivelse (eventuelt med krav om forhåndsligning) for boet. Dødsboet er skyldig skattebeløpet, men arvingene er også ansvarlige.

Dødsboet overtar avdødes skatteposisjoner. Beskatningen vil vanligvis være tilsvarende dersom avdøde selv hadde solgt boligen, men det gjelder noen unntak (for eksempel opptjener ikke dødsboet botid).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...