Gå til innhold

Tesla-eier ble kjørt til sykehus av bilen: Tror Autopilot reddet livet hans


Anbefalte innlegg

 

 

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

Mulig at Teslas autopilot kan redde alvorlig syke mennesker, eller andre som ikke bør være i trafikken. Videoen over viser uansett at teknologien er svært umoden, og at en normalt oppegående sjåfør kjører veldig mye bedre.

 

Konklusjonen bør være at autopiloten kan redde liv i spesielle situasjoner, men at den ellers er svært mangelfull og i mange situasjoner direkte livsfarlig.

 

Autopiloten er berre litt meir avansert enn autopiloten i eit lite fly. Autopiloten i eit lite fly kan styre rett fram på kompasskurs eller etter eit radiofyr, og ikkje stort meir enn det. Det har skjedd mange ulukker der piloten ikkje har fylgt med, og autopiloten har styrt rett inn i eit fjell. Samstundes har autopiloten avverga mange ulukker, fordi piloten er meir utkvilt når han kjem fram til kritiske fasen med innflyging og landing. Det er slitsamt å heile tida måtte passe på og korrigere kursen manuelt. Når autopiloten frigjer piloten frå den oppgåva, har piloten meir overskot til å fylgje med på alt anna. Til dømes på kva som er utanfor flyet, slik at han unngår å fly inn i eit fjell fordi han styrte på feil kurs. Piloten må heile tida vere klår til å ta over for autopiloten. Alt i alt trur eg dei fleste pilotar som veit korleis autopiloten fungerer brukar han, sjølv om det ikkje er obligatorisk.

 

Slik er det òg med autopiloten til Tesla. Han tek over enkelte oppgåver frå sjåføren, slik at sjåføren har meir overskot til å fylgje med, og kan ta over køyringa når det trengst. Sjåføren skal alltid halde i rattet og vere klar til å ta over. Det står i vilkåra ein må godta for å slå på autopiloten. Autopiloten gjer ikkje meir enn å fylgje rett til og halde passeleg avstand til bilen framfor, han svingar unna dersom nokon er i ferd med å køyre inn i sida, til dømes frå blindsona, og han bremsar dersom bilen framfor bremsar utan at sjåføren reagerer. Det finst sjølvsagt idiotar der ute som stolar for mykje på autopiloten, men det er ikkje autopiloten sin feil. Alt i alt trur eg det er med autopiloten til Tesla som med autopiloten i fly: Han hindrar fleire ulukker enn han er skuld i, og når autopiloten får skulda er det som regel pilotfeil som ligg til grunn.

 

Videoen fungerte ikkje for meg. Han krev kanskje flash?

Det er flere bilmerker som kommer leverer biler med autopilot, men ingen andre er så uansvarlige at de lar sjåføren sove ved rattet. Det funker nok ikke i fly heller...

Det har skjedd at piloter har gått tom for oksygen og sovnet. Flyet fortsetter etter autopiloten til det går tom for drivstoff og detter ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Glem Tesla og selvkjørende biler. Tesla er fullstendig useriøse i sin utvikling av selvkjørende biler, og er kun ute etter å skaffe seg PR og et image av å være innovative. Teslas autopilot vil alltid være beta, men det spiller ingen rolle for Musk. Hans eneste mål er å presse opp aksjekursen slik at han får utbetaalt sin opsjonspakke på 15 milliarder kroner. Tesla er et pyramidespill uten fremtid, hvor virkeligheten og planer ikke harmonerer.

Musk øker kontinuerlig sin posisjon i Tesla. Om han bare var ute etter profitt ville han ha solgt Tesla til Google for lenge siden.

Ikke lenge siden Musk solgte aksjer for fem milliarder, så jeg tror du tar feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Poenget er at hvis du lanserer en bil som lar deg sove ved rattet, så vil mange benytte seg av denne muligheten. Dette skaper farlige situasjoner for andre trafikanter, og derfor gjør ikke andre bilmerker enn Tesla dette. Tesla er kun ute etter PR, de driter i om noen dør.

Tesla er de eneste som lar brukeren lene seg litt tilbake og lar bilen styre selv uten å holde hendene på rattet 100% av tiden, fordi de har den beste feltholderen. Noe som er demonstrert i flere uavhengige tester. Om noen av de andre aktørene tillot det samme ville bilen vært i grøfta på kort tid.

 

Og brukeren har ett ansvar for å bruke bilen som Tesla selvger på en ansvarlig måte. Det er like lite Teslas skyld om en Tesla-sjåfør misbruker autopiloten som at Tesla-sjåføren velger å kjøre i 200 km/t i en 80-sone.

 

Og Tesla bryr seg absolutt om sikkerhet. De selger noen av de tryggeste bilene på markedet, og autopiloten vil innen et par år være helt overlegent en menneskelig sjåfør. For å komme oss dit må vi tolerere noen svakheter i autopilot 1.0.

"Den beste feltholderen: http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/41688464/

 

Utrolig at dere gidder å forsvare Tesla, det er bare løgner og tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke lenge siden Musk solgte aksjer for fem milliarder, så jeg tror du tar feil.

Du burde sette deg bedre inn i ting før du åpner munnen. Dette skjedde:

 

1. Musk benyttet seg av aksjeopsjoner, og kjøpte 5,5 mill aksjer for 36 mill USD (~3% av verdien). Dette er opsjoner han har tjent opp i begynnelsen av selskapets historie, ved å møte milepeler som å få Model S i produksjon, o.l.

2. Denne gevinsten regnes som inntekt, og for å dekke innteksskatten på ca 596 mill USD solgte han 2,8 mill aksjer. (Dette må betales umiddelbart i USA.)

3. I tillegg til innteksskatten ville han måtte betale kapitalinnteksskatt på ca 184 mill USD (ved neste selsvangivelse), og for å unngå å måtte gjøre dette, så ga han 1,2 mill aksjer til veldedighet.

 

Totalt utifra disse transaksjonene satt han igjen med 1,5 mill flere aksjer i Tesla, og 36 mill USD mindre i kontanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Totalt utifra disse transaksjonene satt han igjen med 1,5 mill flere aksjer i Tesla, og 36 mill USD mindre i kontanter.

Egentlig, når jeg tenker meg om, så syns jeg det er litt utrolig at folk forsøker male Musk som pengegal profittjeger, med bakgrunn i disse transaksjonene, når det i all hovedsak var to juridiske enheter som tjente på disse transaksjonene, og ingen av disse var Elon Musk. Musk eide ca like mye av selskapet før og etter transaksjonene, altså ca 30%. Og de underliggende verdiene i selskapet har jo ikke endret seg.

 

De som tjente på transaksjonene var:

 

1. Skattemyndighetene i USA. De fikk inn ca 594 mill USD eller ca 5 mrd kroner cash kontant. Dette dekker f.eks opp subsidiene (på 7500 USD/bil) de har betalt ut til nesten 80.000 av Teslas kunder, eller nesten alle bilene de har solgt i USA.

2. En eller flere veldedige organisasjoner, som mottok 1,2 mill aksjer til en verdi av ca 250 mill USD eller ca 2 mrd kroner. Hvor mange av kritikerne har gitt 2 mrd kroner til veldedighet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vet bilen hvor sykehuset ligger...?

og at han skulle dit..?

 

Unngikk kjedekollisjon

 

"Nylig har også en annen Tesla-kunde, Bobby Blackwolf, fortalt om en ulykke han unngikk"

Alle mennesker gjør slikt hver eneste dag hver eneste gang se sakker ned farten når det blir kø..

 

det er idioti å selge el-biler som "mer sikker enn mennesker"

 

De burde heller selge de som det man har laget det for.

Å spare tid.

 

Det eneste du gjør når du bruker en bil som kjører på autopilot er å spare tid, ikke noe annet.

For da kan du gjøre andre ting når du kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vet bilen hvor sykehuset ligger...?

og at han skulle dit..?

Ja, faktisk. Tippa han tasta inn "hospital" på navigasjonen og valde det næraste. Då veit bilen kvar han skal. Om det er nær nok, er det kjappare enn å ringe etter ein sjukebil som uansett vil bruke litt tid på å køyre til og frå.

 

Det eneste du gjør når du bruker en bil som kjører på autopilot er å spare tid, ikke noe annet. For da kan du gjøre andre ting når du kjører.

So mykje du veit om autopiloten til Tesla! Brukar du han mykje?

 

Erfaringane dine samsvarer ikkje heilt med andre som brukar autopiloten mykje:

http://skie.net/skynet/projects/tesla/view_post/15_Autopilot+Click-Bait+Drama

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...