heipameg Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Hei, jeg lurer på en ting. Nå har jo ikke universitet startet enda (det er snakk om UiO nå), men jeg lurte på om det går an å trekke seg fra plassen sin? Jeg har fått plass på skolen, og semesteravgiften må betales den 1. september. Så jeg hadde noen idéer, fordi jeg er ganske usikker på om jeg faktisk vil studere dette. Enten tenkte jeg å gå på uio helt til siste dag i august, slik at jeg vet mer om studiet, for så å trekke meg. Må jeg likevel betale semesteravgift da? Eller så tenkte jeg bare å trekke meg nå, hvordan blir reglene da? Ellers, hvordan er det jeg trekker meg fra uio uansett? Vet ikke hvordan det fungerer. Hvis jeg tenker grundig på det studiet jeg likevel trekker meg fra nå, har jeg mulighet for å for eksempel søke inn der neste år og? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Det er jo ingen bindende påmelding, så du trenger jo ikke møte opp hvis du ikke ønsker å studere allikevel. Det er vel slik at hvis du ikke møter opp og registrerer deg en av de første dagene, så blir plassen din gitt til noen andre. At du trekker deg får ingen konsekvenser utover at du mister plassen din. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Hvilke regler tenker du på? Lånekassen sine? Eller UiO sine? Det er uproblematisk om du melder avbud i slutten av august. Du studerer for din egen del, og ikke for å motvirke frafallstatistikken til UiO. Det går likevel an å sette seg inn i hvordan studiet er, sånn rent strukturmessig, før du evt begynner. F. eks kan du lese emneplaner, informasjon over arbeidskrav og eksamener. Denslags informasjon ligger nok åpent på UiO sine nettsider, og noe får du sikkert tilgang til når du logger inn i Fronter. Det er en forutsetning at du har takket ja til studieplass, og logget inn i studentweb for kunne komme deg på Fronter.Om du har søkt stipend og lån fra Lånekassa, må du si ifra at du trekker deg fra utdanningen. Så stopper de utbetalinger, og du slipper å være oppført med lån for hele semesteret.Lånekassen: + 47 21 49 60 00 (Man - fre kl. 09:00 - 15:00) Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 8. august 2016 Forfatter Del Skrevet 8. august 2016 Jeg har ikke søkt hos Lånekassen enda, så det gjelder for uio, ja. Så jeg har mulighet å gå på uio i 2 uker, for så å slutte før 1. september? Hvordan er reglene med semesteravgiften, siden jeg slutter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Jeg har ikke søkt hos Lånekassen enda, så det gjelder for uio, ja. Så jeg har mulighet å gå på uio i 2 uker, for så å slutte før 1. september? Hvordan er reglene med semesteravgiften, siden jeg slutter? Hmm, det er et godt spørsmål. Det får du sikkert svar på hos sentralbordet dems (22 85 50 50). Er du på UiO til du får studiekort og semesterbevis, kan du reise som student til 31. januar. Er studentrabatt på tog, flybuss, en rekke båter. Semesteravgiften er ikke på så mye, rundt 500 kroner. Endret 8. august 2016 av Slettet+921324 Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 8. august 2016 Forfatter Del Skrevet 8. august 2016 Den er grei, takk for god hjelp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Ingen årsak! Om du likevel skulle likt å tatt noen interessante fag, så vil jeg minne om at du får tilgang på en rekke andre emner som student ved UiO. Det fins også en hel del emner med hjemmeeksamen, f. eks noen emner innen kriminologi. Det er ikke alle emner som er adgangsbegrenset. Å lete frem til emner som ikke er adgangsbegrenset vil en studieveileder kunne hjelpe deg mer med, eller du kan se selv på emnesidene til UiO. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 8. august 2016 Forfatter Del Skrevet 8. august 2016 Jeg forsto ikke helt hva du mente. Kan jeg ta andre emner uten å være student? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Yep, ikke bare de emner som du er ment å ta i det studieløpet du har fått plass på!Med ordet "adgangsbegrenset" sikter jeg til emner som utelukkende er for studenter på sine studieløp. Til eksempel er det lite sannsynlig at en filosofistudent får ta emner som inngår i normalprogresjonen til medisinstudenter. Endret 8. august 2016 av Slettet+921324 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå