Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Traktor regga ATV straff Polaris 550

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ATV er et fullstendig ubrukelig kjøretøy på veien. Skaff deg en moped (to hjul), eller ta lappen på lett motorsykkel.

ATV har elendige vei-egenskaper. Det høye tyngdepunktet gjør at du lett velter. Saken blir ikke bedre av at du fjerner plomba og tar svingene i 60 km/t!

(Fjerning av plomba i moped er en helt annen sak, men det diskuteres ikke her.)

Lenke til kommentar

Du kjører da med et kjøretøy du ikke har sertifikat til å kjøre, regn med å måtte utsette planer om en klasse som gjør det lovlig å kjøre rask traktor (kl B i dette tilfellet).

Et forelegg må du også regne med.

Dersom du er involvert i en ulykke kan du regne med regress for alle skader du kan holdes ansvarlig for.. Altså ingen kul sak.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med andre talere her. En slik firehjulssak har elendige veiegenskaper, og ja politiet kan vel ta deg like lett som en mopedist... 

Legg til at du er 16 år og har null traffikal erfaring så har du den ultimate oppskriften på en ulykke. 

Jeg kjørte en slik Polaris for en stund siden og i forhold til motorsykkel så kan jeg med en gang si at dette var dritt å kjøre med tanke på veiegenskapene. For meg så er disse firhjulingene et fremkomstmiddel beregnet for skog og annen nyttekjøring som feks. snømåking etc. 

Lenke til kommentar

Plombering i potta? Skal ikke være det på disse. De er begrenset av en nylonforing i primærvariatoren som hindrer den i å få fullt inngrep på reima. Man skal da få rundt 90 km/t på dem. Men ved slike hastigheter på vei begynner det å bli farlig. Må du plutselig ta en unnamanøver er det stor fare for at det kan gå galt. ATVer er beregnet for offroad kjøring og det er der de bør holde seg. 

Når du tenker på å bli tatt for å fjerne plombering så finnes det ingen godkjente og kalibrerte "traller" for det som politiet bruker. Du måtte hatt en rullende landevei av samme type som brukes til bil, Problemet er at om du blir målt med laser og politiet måler en høyere hastighet enn lovlig vil de ane ugler i mosen. Eller om du får UP bak deg og du kjører fortere enn 40. De har en tendens til å sjekke reg.nr og da vil de finne ut an den er traktorregistrert. 

Lenke til kommentar

Ja, disse er ikke særlig gode å kjøre etter veien med. Disse hører hjemme i skogen! Jeg vet om en som ble stoppet med en traktorregistrert ATV i 70 km/t i 60-sonen. Han fikk kun bot for å ha kjørt for fort i 60-sonen. De reagerte ikke noe på at ATV-en bare skulle gått i 40 km/t. Men det var politiet som stoppen han, ikke vegvesenet. Og han hadde førerkort, da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...