Gå til innhold

Utvide spill partisjon. 2x500GB eller bytte til single 1TB

Anbefalte innlegg

Hei!

Kunne tenke meg litt mere plass til spill samlingen samt gi meg grunn til å fikle litt med PC’n. Per i dag står det en «120gb 840 evo» system disk og «500gb 840 evo» til spill på en Asus P9X79 ( kun 2x sata 6Gb/s kontakter). Jeg er ikke ute etter å doble ytelse, bare så det er sagt, men vil gjerne ha windows like responsivt og minst like loading times i spill.

Det jeg tenkte først er å legge til en «850 evo» av samme størrelse, slå sammen i HW raid 0. Bruke ca 150gig til system partisjon og resterende til spill. TBW på spill disken er ganske lav og ifølge produsenten skal holde i 21 år til under min bruk.

Andre veien er å gå for innkjøp av en 1TB ssd som koster ca dobbelt og bruke 500gigen som system disk.

Alternativ 3 er  å flytte system disk til en av de 4 sata 3Gb/s kontaktene og kjøre 2x 500gigs disker i windows raid 0. Veldig billig og enkelt.

Da lurer jeg på om det er noen som har kjørt ikke identiske ssd disker sammen og eventuelt kjørt ssd RAID 0 til både system og spill? Jeg er veldig fornøyd med ytelsen per i dag og er bekymret om den kommer til å tryne ved overgangen til RAID. Hovedkortet har kun 2 sata 6Gb/s kontakter som gjøre mere vanskelig og da vill jeg utnytte de best mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ha SSD som systemdisk. Windows krever håpløst mange IO operasjoner for hver boot. Ellers funker 1-2TB harddisk fint til spel. Prøv å unngå raid, det er bare ekstra komplisert. En harddisk krever på ingen på SATA3, SATA2 er plenty. Som regel vil du faktisk ofte ligge under SATA1 hastighet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...