Gå til innhold

MACBOOK AIR/Bilder/iCloud Hjelp

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nylig fått meg en Macbook Air og ved konfigurasjon ser det ut til at iPhone og Mac har synkronisert seg, antakelig siden jeg logget inn på AppleID.

Nå spørsmålene: 

1. Jeg ser at all sidebesøk/søkehistorikk på Safari blir synket med Macen, dette ønsker jeg ikke- Hvordan skrur jeg det av? 

2. Jeg ser at NOEN av bildene fra iPhone har blitt synket med Macen, men her snakker vi kun et fåtall av bildene mine og det samsvarer ikke med min bildestrøm. Hvordan har det gått for seg? 

Jeg trenger en skikkelig innføring i hva som er optimalt oppsett når det kommer til bilder og synking. 
Jeg ønsker å få overført alle bildene mine både fra gammel PC og iPhone slik at jeg kan slette alle bildene på telefonen. Slik jeg forstår det så er det slik at hvis man sletter bilder fra iPhone/Min bildestrøm så slettes de også på alle andre enheter? 

Ønsker egentlig bare å få overført alle bildene til en nettsky, slik at alle bildene er trygt lagret der og jeg kan slette dem på alle enhetene. Ikke noe hurra-meg-rundt med synking til Mac eller noe annet, kun autosync til en nettsky. Hjelp? 

3. Har gjestebrukere tilgang på mine bilder og dokumenter?

4. Hva er filevault?

Fremstår nok som amatør, og ja.. Det er min første Mac.

Ellers mottas alt av tips til oppsett og funksjoner med takk! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er bra du ønsker å sette deg inn i dette med mac og unngå misforståelser du kanskje vil få problemer med siden.

Legger først ved et par linker (Apple har store nettressurser når det kommer til informasjon om sine produkter).

iCloud basics.

http://www.apple.com/no/icloud/

FileVault:

https://support.apple.com/kb/PH21783?locale=no_NO

https://support.apple.com/kb/PH21750?locale=no_NO&viewlocale=no_NO

Mac basics:

http://www.apple.com/no/osx/

https://support.apple.com/no-no/mac

Du har en del spørsmål om iCloud. Derfor starter jeg med generell informasjon:

iCloud er i første omgang en synkroniseringstjeneste, ikke en lagringstjeneste. Derfor er det rett som du sier - dersom du er koblet opp til iCloud og har synkronisert data dit (filer, bilder, kontakter, m.m.) og du sletter dette fra telefon eller mac, vil det også slettes fra skyen og fra andre enheter koblet til skyen. 

Ønsker du en tjeneste som automatisk lastes opp til en skytjeneste og deretter lagres der uavhengig av lagring på enheter anbefaler jeg å se på tredjepartsleverandører. Mulig dropbox har denne funksjonen.

Lurer du på hva som synkroniseres med iCloud? Ta en titt på (telefonen) Innstillinger>iCloud eller på (macen) Systemvalg>iCloud. På begge stedene har du en liste over ting du kan aktivere eller deaktivere ifbm. hva du ønsker å synkronisere gjennom iCloud - her kan du også logge av iCloud om du ikke ønsker å bruke det videre. 

Så, til dine spørsmål.

1. Dette kan du skru av iCloud menyen på både telefon og mac. Skrur du av på mac vil den slette den historikken som har blitt synkronisert til macen til nå. Du kan også skru det av på telefonen om du ønsker det.

2. Det er flere ting som kan gjøre at kun noen bilder synkroniserer. Her ser vi på noen faktorer:

2a. Hvilken bildesynkronisering bruker du? I iCloud innstillinger på enhetene dine (de finner du som anvist ovenfor) kan man klikke seg innpå funksjonen som heter "Bilder" for å få flere alternativer. Her har du tre valg - ønsker du å synkronisere samtlige bilder mellom enhetene burde du ha påskrudd "iCloud Bildebibliotek". iCloud bildestrøm (valg nr.2) er en veldig begrenset tjeneste, som kun kan ha 1000 bilder av gangen, og som kun inkluderer bilder fra de siste 30 dager.

Dersom du bruker iCloud Bildebibliotek og problemet vedvarer:

2b. Lagringsplass. iCloud kommer med 5 GB gratis lagringsplass, med mulighet til å oppgradere til mer skylagringsplass (dette øker IKKE lagringsplass lokalt på enhet, men øker kapasitet for hvor mye du kan synkronisere). Hvor mye lagringsplass du har tilgjengelig kan du se på delen som heter "Lagring" av iCloudmenyen på iPhone, eller på bunnen av iCloudmenyen på mac.

Har du nok lagringskapasitet i skyen må man se litt nærmere på det - anbefaler deg å komme tilbake med eventuell hjelp til feilsøking eller ta kontakt med Apple sin kundestøtte for feilsøking. -Det vil nok være noe tidskrevende.

Til underspørsmålet på nr. 2. Ja, så lenge du syncer med iCloud kan du ikke slette fra telefonen. Det du kan gjøre er å synkronisere alt, og deretter skru av iCloud Bildebibliotek på telefonen. Da skal alle bilder slettes derfra selvom de blir i skyen, men du kan ikke bruke iCloud Bildebibliotek videre. For å overføre bildene til macen kan man koble til med ledning og overføre via programmet Bilder. Dersom du ikke bruker iCloud bildebibliotek skal du da kunne slette bildene du ikke ønsker å beholde på telefonen. 

3. Nei, gjestebruker har ingen tilgang til noe på adminbruker.

4. Se linket artikkel om FileVault. Kort fortalt er det en funksjon som krypterer disken din (hever sikkerheten over kun brukerpassord). FileVault er en fin funksjon dersom man har behov for å kryptere disken, men jeg anbefaler å ikke bruke FileVault uten spesielt god grunn. Dette fordi du begrenses i muligheter til å skifte adminpassord skulle du glemme passordet ditt.

Endret av zebrazett
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar! 

Så for å summere kort opp: 

iCloud, iTunes etc er hovedsakelig for å kunne ha bilder og dokumenter tilgjengelig på alle enheter. Sletter man ett sted, så forsvinner det sannsynligvis på alle andre steder. Og dette er noe man kan innstille etter smak og behag, samt velge hva man ønsker skal synkes.

Så hvis jeg ønsker å lagre bildene mine trygt et sted, for å kunne slette dem på alle enheter- Så er fremdeles en Dropbox-konto eller en ekstern harddisk det beste alternativet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...