Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

er det sant at hvis en huseier selger sitt hus må han/hun betale 30 % av salgsbeløpet til staten som skatt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For at gevinst ved salg av bolig skal være skattefri (og dermed heller ingen rett til fradrag for tap), må begge de følgende betingelser være oppfylte:

• Salget må finne sted eller avtales mer enn ett år etter at boligen ble ervervet (eiertid), og
  • eieren må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år i løpet av de siste to årene før salget finner sted (botid). Vanligvis vil bare botid i egen eiertid regnes med.

Eventuell gevinst er ikke skattepliktig dersom du har eid boligen i mer enn 12 måneder, og du i din eiertid har brukt den som egen bolig i minst 12 av de siste 24 måneder før salget. Eventuelt tap er bare fradragsberettiget dersom eventuell gevinst hadde vært skattepliktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei.

Du kan imidlertid måtte skatte av gevinsten ved salget (Kjøpt for 2 mill, solgt for 3 mill = 1 mill i gevinst). Gjelder ikke dersom du har eid huset (eiendommen) i minst ett år og selv benyttet den som bolig i minst ett av de to siste årene (før salget).

Lenke til kommentar

Man burde ha alminnelig beskatning av gevinst ved salg av bolig. Men per i dag har man det ikke.

Jo, men det gis fritak under vilkår for botid/eiertid som nevnt ovenfor. Likeledes gis det fradrag for tap ved salg under de samme vilkår. Ved et boligkrakk kan det altså lønne seg å flytte ut av boligen og evt leie litt over et år for å få skattefradrag ved salg.

Lenke til kommentar

Nei. Du har dokumentavgift på 2.5% av salgssummen. Har du derimot ikke bodd i boligen ett av de to foregående år må du skatte av eventuell fortjeneste. Den satsen ligger kanskje rundt 30%

Strengt tatt er det kjøper som skal betale dokumentavgift.

Ja, det er jo naturligvis korrekt.

Edit: Nevermind, ot betraktninger om dok. avg.

Endret av process
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man burde ha alminnelig beskatning av gevinst ved salg av bolig. Men per i dag har man det ikke.

Alternativt at beskatning av alle kapitalgevinster likestilles med boligbeskatningen. :) Med FrP-lederen som finansminister burde dette vært hennes første oppgave, men det er forskjell på liv og lære. Spesielt i politikken.

Jeg er enig, men hvordan burde den beregnes? Skal da ligningsverdien være lik boligverdi?

Gevinst/tap er differansen mellom kjøpsverdi og salgsverdi. :) Skatt beregnes og betales først når boligen en gang blir solgt.

Kronargumentet mot alminnelig gevinstbeskatning er at det da blir mindre igjen når ny bolig skal kjøpes. Men av en eller annen grunn fungerer det i alle andre markeder. Merkelig nok er boligmarkedet det eneste som løper løpsk år etter år. Kan det være en sammenheng? Ja, det er det. Selvfølgelig finner pengene veien dit hvor skatten er lavest. Derfor er boligprisene kunstig høye.

Folk kjøper bolig ikke først og fremst fordi de trenger tak over hodet, men fordi det er en lukrativ investering. I et velfungerende samfunn ville det vært lønnsomt å leie fremfor å eie, fordi pengene ville gitt bedre avkastning andre steder. Når en statisk og uvirksom pengeplassering som bolig er, faktisk er det mest lønnsomme du kan gjøre, er det et tragisk sykdomstegn for samfunnets økonomi.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ligningsverdi" er et spørsmål som gjelder formuesbeskatningen av bolig, et helt annet spørsmål. Hvordan formuesverdien av bolig skal beskattes (herunder forholdet til eiendomsskatt) er et uavhengig spørsmål av hvordan realisasjon av bolig skal beskattes.

Gevinstbeskatning skjer ved at man trekker inngangsverdi (kjøpesum) fra utgangsverdi (salgssum), og denne differansen er gevinsten. Visse forhold (kostnader til standardheving f.eks.) kan øke inngangsverdien, og visse mer vanlige forhold (f.eks. meglerutgifter) kan senke utgangsverdien.

Jeg tror ikke det er praktisk mulig å innføre likelydende regler for andre kapitalgevinster enn bolig (muligens unntatt fritidsbolig). Man kan ikke bo i aksjer, så skattefritak basert på botid passer dårlig. Men i USA skiller man mellom short-term og long-term capital gains, der long-term beskattes lavere enn short-term. For øvrig er ikke FrP et lavskatteparti. Det er mulig de har vært det før, men det var i så fall før min tid.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Salg av egen bolig er skattefritt så lenge man har bodd der selv de siste 12 månedene. (12 av de siste 24)

Om du selger bolig som du ikke selv bor i så må du betale 25% skatt på gevinsten.

hei igjen 

TS her

Hva om jeg boligen er tomannsbolig? jeg tenker på hvis jeg bor for eksempel i en leilighet og leier en annen sammen med kjelleren. Slipper jeg da å betale 25 % skatt på  gevinsten?

Anonymous poster hash: b37ba...6a6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...