Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sykt barn-dager, sykemeldt mor, NAV

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet noen av dere om det går an å få overført sykt barn-dager fra den ene forelderen til den andre, når den ene forelderen er sykemeldt/ute av stand til å passe på syke barn og har vært det i over to år?

Jeg er i praksis aleneforsørger. Legen trodde det var mulig å få overført dagene, men NAV slår ganske hardt fast over telefonen at dette ikke gir rett til overføring av dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet reguleres av folketrygdloven § 9-6 første til tredje ledd:

§ 9-6.Antall dager med omsorgspenger

Omsorgspenger etter § 9-5 første ledd ytes til den enkelte arbeidstaker i opptil 10 stønadsdager for hvert kalenderår. Har vedkommende omsorgen for mer enn to barn, ytes det omsorgspenger i opptil 15 stønadsdager. Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, økes antallet stønadsdager til henholdsvis 20 og 30.

Dersom en arbeidstaker har kronisk syke eller funksjonshemmete barn og dette fører til en markert høyere risiko for fravær fra arbeidet, ytes det omsorgspenger etter reglene i første ledd med tillegg av 10 stønadsdager for hvert kronisk sykt eller funksjonshemmet barn. Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, dobles antall stønadsdager

Arbeidstakeren regnes for å ha aleneomsorg for et barn også hvis den andre av barnets foreldre i lang tid ikke kan ha tilsyn med barnet fordi han eller hun er funksjonshemmet, innlagt i helseinstitusjon e.l.

Man anses som aleneforsørger dersom den andre forelderen "i lang tid ikke kan ha tilsyn med barnet". NAV har med andre ord gitt deg feil opplysninger.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg leste det der, og alle presiseringene i rundskrivet. Jeg tenkte vel at der er rom for skjønn. Hun er ikke borte fra hjemmet (over 6 mnd) og er heller ikke funksjonshemmet, men hun er ute av stand til å passe små barn en hel dag.

Jeg får bare skaffe legeerklæring og søke da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...