Gå til innhold

Hvor lenge er det "lov" å jobbe i praksis?

Anbefalte innlegg

Har siden januar jobbet i praksis på det stedet hvor jeg tok fagbrevet (jobbet der i 2 år fra før). Sjefen sier at de ikke har budsjett til å ansette meg fast, men jeg får bestandig forlenget praksisperioden min. NAV betaler lønna mi.

Jeg får 350 kroner om dagen (jobber 7 og en halv time hver dag fra mandag-fredag), noe som er alt for lite til å så vidt klare seg. Ofte må jeg steppe inn for kolleger som er syke eller som har ferie. Jeg har fått beskjed fra enkelte om at bedriften skal ha noen fast ansatte som stepper inn for kolleger som er syke eller har ferie, men det har de ikke. Derfor er det jeg som må gjøre det. Når man er i praksis skal man være en ekstra, og ikke en erstatter etter hva jeg har hørt.

Jeg mistenker at bedriften vil ha meg kun for å ha en som jobber gratis for dem. Jeg har mistet håpet om å få meg noe fast der, og vurderer derfor å avslutte praksisen og prøve å få meg en praksisplass annet sted. Det som er dumt er at jeg trives godt her med kolleger og jobben jeg utfører, og jeg er redd jeg får praksisplass et sted jeg ikke vil trives i. Men jeg føler at jeg må bytte praksisplass i håp om å få meg noe fast et annet sted.

Jeg ønsker virkelig å jobbe, men jeg kan ikke leve på 350 kroner om dagen. Jeg får selvfølgelig noen stønader ved siden av, men etter å ha betalt alle regninger har jeg fortsatt 1500-2000 kroner å leve for i måneden, noe som er veldig lite.

Hva bør jeg gjøre? Søke etter andre steder hvor jeg kan få praksisplass og håpe på fast, eller fortsette der jeg er nå og vente på at de vil ansette meg fast? For de har tydeligvis veldig behov for meg, og jeg får masse skryt av sjefen. Jeg mener at jeg har jobbet i praksis lenge nok, og ønsker fast stilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hensikta med ein praksisplass er at du skal få arbeidstrening eller ein forsiktig start på arbeidslivet. Dette er eit tilbud frå NAV til personar som ellers hadde vært arbeidslause.

Etter at du har jobba litt i praksis så er det meininga at du skal kunne bruke denne arbeidserfaringa og attesten til å få deg ein skikkelig jobb.

I ditt tilfelle så bør du søke jobb ein anna plass. Om arbeidsgivaren som du jobber for no ikkje vil tilby fast jobb så må du gå til nokon andre som tilbyr jobb.

Ein anna ting er at dersom du søker og får deg jobbtilbud ein anna plass så er det ikkje usannsynleg at din nåværande arbeidsgiver hiver seg rundt å gir deg eit tilsvarande jobbtilbud for å ikkje miste deg.

Lenke til kommentar

Klart misbruk av praksisplass. Når du må steppe inn for folk er det tydelig at du brukes som en vanlig ansatt, og det er ikke lov. Hvis det er så dårlig stilt med bedriften at de ikke kan betale vanlig lønn for dette, er den jo konkursmoden. Sannsynligvis er det nok heller at en gratisarbeider er såpass beleilig at de ljuger så de tror det selv for å beholde den. Her er det bare å sette hardt mot hardt, så skal du ikke se bort ifra at det blir bedre tider. 

Nav har også en lønnstilskuddsordning der du får utbetalt vanlig lønn, delvis støttet av Nav, men den er jo egentlig ment å brukes i en periode der du fungerer slik du allerede har gjort som "praktikant" en stund. Hør med veilederen din på Nav, dette bør uansett ikke fortsette. 

http://www.aftenposten.no/meninger/Nar-arbeidsgivere-naver-150260b.html

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...