fotonisse Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Jeg tenkte hovedsakelig en person for en bil, og da "hovedbilen" og ikke "konebilen". Det med 2 personer som deler bil hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Bilen vi bestilte kostet ca 445.000,- og etter at vi hadde lagt på div. utstyrspakker og vinterhjul så ble det ca 530.000,- (totalsummen her er da litt mer enn min årslønn, men en god del mindre en vår samlede årsinntekt, og vi har kun en bil). Snakker du om hva kjipeste basismodell koster, eller hva folk faktisk kjøper bilene for inkl ekstrautstyr etc? Det vet jeg ikke, hadde vært interessant å høre hvor mye ekstrautstyr som faktisk selges. For min egen del tar jeg langt heller større bil og større motor enn ekstrautstyr, men kanskje jeg er litt utenfor normalen der... Bilen vi bestilte er da godt utstyrt (i mine øyne) og greit motorisert (180hk bensinturbo), og har meget god plass, så det ser ut som vi ikke velger så altfor forskjellige biler da (selv om det kan skille mye på dem likevel). Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Litt artig tråd dette, da jeg brukte dette rasjonalet for bilkjøp da jeg kjøpte mine første nyere biler. Tenkte den gang da, at bilen ikke skulle koste mer enn 50% av brutto årslønna mi. Tjente ikke all verden den gangen, og kjøpte en ganske ny Toyota Aygo :-). I dag har jeg en bil som kosta ca 3/4- av brutto årslønn. Betalte om lag 520K for en (den gangen) 2 år gammel BMW 525 xdrive. Merker at den arbitrære tanken om å måle i årslønn har endret seg til månedskostnadstankegang. Ligger an til å selge BMW`n, og kjøpe en ca 2013 Volvo V60 i stedet. (Ja, veit at facelift kom i 2014, men det er derfor 2013 selges ganske så billig).BMW er dyrt :-) Lenke til kommentar
toffo Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Ligger an til å selge BMW`n, og kjøpe en ca 2013 Volvo V60 i stedet. (Ja, veit at facelift kom i 2014, men det er derfor 2013 selges ganske så billig). BMW er dyrt :-) Litt utenom tema, men jeg synes helt ærlig at V60'en er penest før facelift. Noen i Volvo ble helt hekta på at alle frontene skulle være så like som mulig, slik som tyskerne holder på, og det slo litt uheldig ut på V60 og XC60 spør du meg. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Ligger an til å selge BMW`n, og kjøpe en ca 2013 Volvo V60 i stedet. (Ja, veit at facelift kom i 2014, men det er derfor 2013 selges ganske så billig). BMW er dyrt :-) Litt utenom tema, men jeg synes helt ærlig at V60'en er penest før facelift. Noen i Volvo ble helt hekta på at alle frontene skulle være så like som mulig, slik som tyskerne holder på, og det slo litt uheldig ut på V60 og XC60 spør du meg. Jeg er enig med deg. Det eneste negative med pre facelift, er vel at de brukte PSA-motorer i D2 modellen? Mener å ha hørt at det er ned strupede 2.0 som står i 2014- modellen. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Den mest fornuftige prisen på ny bil blir vel den summen man får for den gamle bilen + den summen man kan avse fra sparekontoen. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Ligger an til å selge BMW`n, og kjøpe en ca 2013 Volvo V60 i stedet. (Ja, veit at facelift kom i 2014, men det er derfor 2013 selges ganske så billig). BMW er dyrt :-) Litt utenom tema, men jeg synes helt ærlig at V60'en er penest før facelift. Noen i Volvo ble helt hekta på at alle frontene skulle være så like som mulig, slik som tyskerne holder på, og det slo litt uheldig ut på V60 og XC60 spør du meg. Jeg er enig med deg. Det eneste negative med pre facelift, er vel at de brukte PSA-motorer i D2 modellen? Mener å ha hørt at det er ned strupede 2.0 som står i 2014- modellen. Ja de brukte den vanlige 1.6-literen fra PSA frem til 2014 en gang. Det er forsåvidt en knallgod motor (har den selv - i en annen bil) men den er nok ikke sterkere enn nødvendig i den ganske tunge V60'en. På den annen side så er nok den atskillig billigere enn de Volvo-motoriserte på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 10. august 2016 Forfatter Del Skrevet 10. august 2016 (endret) Den mest fornuftige prisen på ny bil blir vel den summen man får for den gamle bilen + den summen man kan avse fra sparekontoen. Har man godt betalt jobb eller starter med nok kapital til å ligge i forkant er det nok lurt, men for folk flest vil jeg tro at det kan lønne seg å ta ett lån for å bytte ut den gamle bilen før det blir for mye utgifter til reparasjoner mens man sparer opp pengene. Ting som hus og bil er nok flesteparten av oss tvunget til å ligge bak skjema med. Vi kan ikke vente til vi har spart opp pengene. Endret 10. august 2016 av Civilix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå