Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fornuftig pris på ny bil


Anbefalte innlegg

Sitter her å ser på noen alternativer til ny bil, og da var det et spørsmål som poppet opp i hodet mitt: Hvor mye penger er det fornuftig å bruke på en ny bil?

 

Halv årslønn, 3/4 av en årslønn, en årslønn, to årslønner? ønsker å høre deres mening om dette, da vi alle tjener forskjellig hadde det vært fint å bruke sammenligning mellom bilpris og lønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, her finnes det ihvertfall ingen fasit. Det som virkelig er av betydning er vel hvor mye du sitter igjen med etter at dine månedlige utgifter er ordnet. Selv brukte jeg ca en årslønn på siste bilkjøp, litt under. Jeg har nok av venner som vil si at det er hinsides og mener at halve er mer enn nok. :) 

Lenke til kommentar

Er vell mer enn lønn som spiller inn på hva som er fornuftig å bruke på en bil. 

 

Hvor mye skal bilen brukes? Hva skal bilen brukes til? 

Om jeg bruker bilen mye, og brukes til lange ferieturer o.l. kan høyere pris på bilen forsvares og visa versa.

 

Dette burde jeg kanskje klargjort tydelig, for tråden burde vi tenke en vanlig standard familiebil for noen som ikke bor i oslo sentrum.

Kjøring til jobb/butikk/aktiviteter samt en bilferie en gang i blant, den bilen man har hvis man bare har en bil, bilen som kan brukes til alt man trenger å bruke den til.

 

Eventuelt kan de som svarer selv si noe mer om hva tanker som ligger bak deres vurdering.

Lenke til kommentar

Bak min avgjørelse for kjøp ligger en medfødt bilinteresse utover det vanlige. Med andre ord kommer det mye mer på ønskelisten enn noe som tar meg fra A til B. Det kan være utseendet, motorkraft, kjøreegenskaper, lyd utover det elementære som plass til barnesete, plass til oppakning for sommerferie etc.

Hadde jeg ikke hatt denne interessen tipper jeg prisen hadde ligget på en 60% av det den ble.

 

Har du ikke ønske om å gjøre noe mer utav bilen enn å kjøre den fra sted til sted, så bruk en halv årslønn eller litt mer så du får noe som starter hver morgen, fortsatt har garanti og gir deg et bilhold uten fokus på det. Og forutsatt har du har en passe gjennomsnittlig årslønn. 

Lenke til kommentar

Og forutsatt har du har en passe gjennomsnittlig årslønn. 

 

Gjennomsnittlig årslønn i Norge er ~516 000, dette gir deg da råd til(hvis man går ut i fra 60%) en Golf stasjonsvogn med komfortseter, en Avensis uten tilleggsutstyr eller en Octavia med litt tilleggsutstyr.

 

Med tanke på at alle disse 3 er toppselgere i Norge kan det se ut til å passe med befolkningen sitt syn på saken.

 

Men jeg vil gjerne høre fra flere her.

Lenke til kommentar

Det er fornuftig å bruke 0,- :p

 

Tja, hvis det f.eks. medfører at en mister jobben er det kanskje ikke så fornuftig?

 

 

Jeg synes å regne bilkostnad i prosent av inntekt er å begynne i en litt merkelig ende. Det greie er vel å regne på er hvilke månedlige utgifter en er komfortabel med å bruke på bil og så regne på lånekostnader etc, så finner en ut omtrent hvor en havner i nypris.

 

Generelt mener jeg at en mellomklasse stasjonsvogn (Golf, Astra, 308 etc) dekker alle behovene du skisserer. De vil også være vesentlig rimeligere både i innkjøp og drift sammenlignet med klassen over (Passat, Avensis etc). Går du opp et nivå i budsjettet får du gjerne en mer komfortabel midtplass i baksetet, litt større bagasjeplass og et hakk bedre komfort på langtur. Evt kan du putte på mer motor og utstyr på mellomklassen.

 

Målt i verditap er det veldig lurt å heller finne en 1-3 år gammel bruktbil, årlig verditap er stort i begynnelsen - ikke minst på ekstrautstyret som kostet flesk når bilen var ny. Det en må regne inn da er at hvis en beholder bilen en stund blir tidspunktet for ikke-planlagte verkstedregninger komme desto tidligere. Det er ikke nødvendigvis noen stor sak hvis en er litt heldig med bilvalget, men hvis en prioriterer forutsigbare bilutgifter de neste årene istedenfor rene kroner og øre på totalsummen er kanskje nybil verdt det allikevel.

Lenke til kommentar

(...)Jeg synes å regne bilkostnad i prosent av inntekt er å begynne i en litt merkelig ende. Det greie er vel å regne på er hvilke månedlige utgifter en er komfortabel med å bruke på bil og så regne på lånekostnader etc, så finner en ut omtrent hvor en havner i nypris.(...)

 

Hvis man skal finne noen gode tommelregler må man forenkle ting, jeg er klar over at det er mange ting som må tas hensyn til før man går til innkjøp av bil men det var ikke hva jeg ville ha fram her. Mitt forslag var å sammenligne opp mot årslønn ga best indikasjon, men hvis du har ett bedre forslag til hvordan vi kan gjøre dette lytter jeg.

 

Vil også påpeke at jeg ikke leter etter tips til hva jeg personlig skal kjøpe, da jeg selv har nesten bestemt meg(tysk hybrid, ikke så mange valg der)dette er mer en ren "akademisk" øvelse da jeg vet mine tanker er ganske langt fra det mine nærmeste tenker og jeg ønsker å finne ut hva så mange som mulig tenker om dette.

Lenke til kommentar

 

(...)Jeg synes å regne bilkostnad i prosent av inntekt er å begynne i en litt merkelig ende. Det greie er vel å regne på er hvilke månedlige utgifter en er komfortabel med å bruke på bil og så regne på lånekostnader etc, så finner en ut omtrent hvor en havner i nypris.(...)

 

Hvis man skal finne noen gode tommelregler må man forenkle ting, jeg er klar over at det er mange ting som må tas hensyn til før man går til innkjøp av bil men det var ikke hva jeg ville ha fram her. Mitt forslag var å sammenligne opp mot årslønn ga best indikasjon, men hvis du har ett bedre forslag til hvordan vi kan gjøre dette lytter jeg.

 

Vil også påpeke at jeg ikke leter etter tips til hva jeg personlig skal kjøpe, da jeg selv har nesten bestemt meg(tysk hybrid, ikke så mange valg der)dette er mer en ren "akademisk" øvelse da jeg vet mine tanker er ganske langt fra det mine nærmeste tenker og jeg ønsker å finne ut hva så mange som mulig tenker om dette.

 

 

Den er god. Jeg bare følte at å regne i årslønner er å forenkle litt vel mye, da folks økonomi varierer veldig etter hvilke valg som er tatt ellers. For å ta meg selv som eksempel så har jeg en årslønn som ligger et stykke over landsgjennomsnittet, men med to barnebidrag pluss ekstrautgifter til disse og nedbetaling på hus og hytte etc så kjøpte jeg i fjor en bil til ca 1/10 av årslønna. Det var det jeg komfortabelt hadde råd til etter at den forrige måtte kastes...

 

Har du derimot lave faste utgifter, en 'normal' innbyttebil etc så er det jo ikke noe problem å bruke to årslønner på bilkjøpet.

 

Men skal du forenkle så mye som mulig så er det jo noe i det at de mest solgte nybilene i norge ligger på omtrent det samme som ei gjennomsnittslønn.

Da forenkler du bort slike ting som at det er mange fler som kjøper bruktbil enn nybil, at mange familier med to inntekter har bare en bil, at gjennomsnittskjøperen av nybil gjerne er 45 år +, at nesten 50% av alle nybiler ikke blir kjøpt av privatpersoner men firma, etc etc, men det er opp til deg. Statistikk kan stort sett alltid gi det svaret du ønsker ved å endre forutsetningene. ;-)

Lenke til kommentar

Tankegangen til Torefor er nøyaktig den samme jeg hadde da jeg nylig kjøpte meg ny (brukt) bil. Hadde jeg kjøpt for en hel årslønn hadde jeg nå cruiset rundt i en splitter ny, topp utstyrt A6 stasjonsvogn med største motor, men det behovet hadde jeg ikke, og lånekostnaden ville blitt enorm på månedsbasis. Istedet kjøpte jeg en 3 år gammel Golf med en del ekstrautstyr og en fornuftig motor og brukte bare 1/4 av årslønna mi etter innbytte for den gamle bilen var trukket fra. Men det største argumentet for kjøpet var at den månedlige lånekostnaden ble på et overkommelig nivå som ikke vil være spesielt merkbar i budsjettet.

Lenke til kommentar

(...)Men skal du forenkle så mye som mulig så er det jo noe i det at de mest solgte nybilene i norge ligger på omtrent det samme som ei gjennomsnittslønn.(...)

 

Dette er feil og nevnt tidligere i tråden, gjennomsnittlønn i Norge er 516 000,- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar/2016-03-03

Hvis du ser på hva som blir solgt koster det meste godt under denne summen: http://www.ofvas.no/bilsalget-i-2015/category679.html (scroll nedover for tabell, tabellen kan vise modeller i stede for bilmerke)

Lenke til kommentar

 

(...)Men skal du forenkle så mye som mulig så er det jo noe i det at de mest solgte nybilene i norge ligger på omtrent det samme som ei gjennomsnittslønn.(...)

 

Dette er feil og nevnt tidligere i tråden, gjennomsnittlønn i Norge er 516 000,- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar/2016-03-03

Hvis du ser på hva som blir solgt koster det meste godt under denne summen: http://www.ofvas.no/bilsalget-i-2015/category679.html (scroll nedover for tabell, tabellen kan vise modeller i stede for bilmerke)

 

 

Snakker du om hva kjipeste basismodell koster, eller hva folk faktisk kjøper bilene for inkl ekstrautstyr etc?

Lenke til kommentar

Sitter her å ser på noen alternativer til ny bil, og da var det et spørsmål som poppet opp i hodet mitt: Hvor mye penger er det fornuftig å bruke på en ny bil?

 

Halv årslønn, 3/4 av en årslønn, en årslønn, to årslønner? ønsker å høre deres mening om dette, da vi alle tjener forskjellig hadde det vært fint å bruke sammenligning mellom bilpris og lønn.

 

 

Kanskje greit å definere litt mer hvordan en tenker her......

 

Altså skal en kjøpe en familiebil, så er det vel i ganske mange tilfeller 2 personer som kjøper bilen sammen, og har dermed også 2 årslønner å kjøpe bil for.

 

Så hvordan skal en da ta hensyn til årslønna?

 

 

For egen del så kjøpte vi en ny familiebil tidligere dette året da vi hadde behov for bedre plass i bilen.

Bilen vi bestilte kostet ørlitegrann mer enn min årslønn, men en del mindre enn samlet årslønn.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Kanskje greit å definere litt mer hvordan en tenker her......

 

Altså skal en kjøpe en familiebil, så er det vel i ganske mange tilfeller 2 personer som kjøper bilen sammen, og har dermed også 2 årslønner å kjøpe bil for.

 

Så hvordan skal en da ta hensyn til årslønna?

 

 

For egen del så kjøpte vi en ny familiebil tidligere dette året da vi hadde behov for bedre plass i bilen.

Bilen vi bestilte kostet ørlitegrann mer enn min årslønn, men en del mindre enn samlet årslønn.

 

Jeg tenkte hovedsakelig en person for en bil, og da "hovedbilen" og ikke "konebilen".

 

Det med 2 personer som deler bil hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Snakker du om hva kjipeste basismodell koster, eller hva folk faktisk kjøper bilene for inkl ekstrautstyr etc?

 

Det vet jeg ikke, hadde vært interessant å høre hvor mye ekstrautstyr som faktisk selges.

 

For min egen del tar jeg langt heller større bil og større motor enn ekstrautstyr, men kanskje jeg er litt utenfor normalen der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...