Gå til innhold

Støre: Arbeid til alle

Anbefalte innlegg

Når en i AP snakker om "arbeid til alle" så vil dette i praksis i fremtiden bety at f.eks. 100 ungdummer skal konkurrere om 60 betalte jobber. Så skal de som taper "hjelpes" - dvs satt under administrasjon - av noe NAV lignende eller bli gitt en helse-diagnose. En kan alltid finne eksempler på at dette er "bra". Og kanskje må man piskes opp om morgenen for å komme i lønnet jobb. Slik blir jobb en "straff" i livet. Kapitalistene, derimot, kan fritt selge seg ut og ta "ferie" resten av livet.

Bare kapitalistene og eliten i staten skal ha frihet og ansvar for både seg selv og andre:

Her er budskapet pent pakket inn i sminket form:

http://www.aftenposten.no/norge/Store-og-Lfven-mener-tillit_-arbeid-til-alle-og-ny-teknologi-skal-bygge-fremtidens-samfunn-601578b.html

En hovedfeil i dette budskapet er at en definerer "arbeid" som lønnet arbeid. Og resten er "ferie" eller "fritid". Og helst skal en ha faste betalie stillinger. Har en ikke dette, så ligger de fleste tynnt ann i livet. Og det kan bli mange. Mange settes da på trygd og passivitet. Godt parkert.

Jeg ønsker ikke et slikt "dritt-samfunn" for mine barn og barnebarn.

Jeg ønsker meg et samfunn meg borgerlønn og frihet - men selvfølgelig noe som fungerer i praksis. En litt høyere sivilisasjon som ikke er så fokusert på penger og lønnet arbeid - men der en kan ha masse å gjøre og kan bruke teknologi for å skape frihet. 3D printing som er nesten gratis og der man deler mye, tar seg av gamle etc. Studier og sertifisering av kompetanse må være fritt tilgjengelig der alle som kan og vil kan delta og bidra. Et samfunn av "doers" - ikke et samfunn så mye basert på "lønna stillinger" og sjefer :-)  Slike perspektiver må da være mye mer fengende for ungdummen enn dette mugne budskapet til Støre? :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det så vil du at neste steg i vårt samfunn skal bli en realitet, versjon

1. Stammer som levde av naturen og stort sett var nomader i en eller annen form.

2. Større samfunn og gårdsdrift, vi lærte oss å kontrollere både dyr og planter.

3. Mer avanserte verktøy, storskala kriger.

4. Den industrielle revolusjon, bedre infrastruktur og forbrukersamfunnet kom sakte men sikkert.

5. Medisinsk teknologi, økt levealder. Utviklingen av alt gikk raskt.

6. Data og maskiner tar over i større og større grad. Transport er effektivt og verden krympet i rekordfart.

7. Et tilnærmet 100% internasjonalt samfunn, nåtiden. Samfunnets styreformer viser seg å være ustabile og problematiske på forskjellige måter. Økt befolkning som gjør at mange faller utenfor. Forbrukersamfunnet har nådd "kritisk masse" og skapt et system der alt går i sirkel, zombieliknende tilstander i store deler av verden. Alle landområder er "kjøpt", umulig å etablere seg og leve utenfor samfunnet, de som fikk karet til seg mest mens det fortsatt var mulig sitter som en form for elite.

Det der er kanskje litt feil og dårlig forklart. Poenget er at dagens samfunn ikke er stabilt. Bruk, kast, kjøp nytt er normen i velstående land og det er ikke uvanlig med slaveliknende tilstander i fattigere land der de produserer ting. Veldig vanskelig å hoppe opp til neste samfunnsklasse. Muligens noe negativ vinkling, det er meningen.

8. Vi samler oss som en rase, et folk, vi godtar hverandre og gir slipp på tidligere uenigheter. Religion må antagelig vekk eller forandre seg drastisk. Teknologi bør stå i sentrum og bruk og kast samfunnet må avvikles. Den evige sirkelen må brytes og ressursene skal gå til utviklingen av hele menneskeheten, for alles beste. En form for borgerlønn (likhet for alle) bør innføres, motivasjonen for å gjøre ting må ikke lenger være bruk og kast. Fattige land der de bare vil overleve (det er en ond sirkel her også selvfølgelig) uten å ha muligheten til bruk og kast må forandres, like vilkår for alle på hele kloden.

Jeg tror vi er langt fra å samle oss. Et utopi der det er like levevilkår for alle krever et samarbeid mellom alle. De som eier ressursene må "gi dem fra seg", vi må slutte å bruke dem på en måte der de bare tar slutt uten å bli brukt til ting som ikke ganger oss som rase. Vi må tenke på å ekspandere, Mars bør bli en realitet. Jeg er redd for at menneskets natur og våre innarbeidede moraler er så sterke at det ikke er mulig, hvertfall ikke uten en form for katastrofe som vil tvinge oss til å samarbeide for i det hele tatt overleve. En slik katastrofe må også være på en skala så stor at det kan utslette oss.

Edit; Formen for borgerlønn jeg snakker om har selvfølgelig et bidragsbasert element. Mennesker trenger motivasjon, men vi må innse at vaskedama er like viktig som ingeniøren eller forskeren.

Edit; /rant eller noe slik :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

I den artikkelen så står det ingen steder at Støre vil få arbeid til alle, det er et ønske men ikke noe de faktisk planlegger å gjøre. Løfven har makt i Sverige, og han lovet garantert arbeid til unge velgere, men når han fikk makt så falt det valgløftet fra hverandre.

Venstrepartiene kan aldri garantere arbeid til alle, fordi de vil også garantere en høy minimumslønn. Du kan ikke love begge deler. 

Lenke til kommentar

Der er ikke minimumslønn i Norge, ei heller har jeg hørt noe som tyder på snarlig innføring.

Vi har minimumslønn i Norge, det kalles tarifflønn.

Og en lang rekke arbeidstakere får ikke tarifflønn. Det har du ikke krav på om ikke arbeidsgiver har inngått avtale om det.
Lenke til kommentar

Og en lang rekke arbeidstakere får ikke tarifflønn. Det har du ikke krav på om ikke arbeidsgiver har inngått avtale om det.

Sant, men resultatet er at nesten alle bedrifter følger tarifflønn, og det fungerer som en minimumslønn.

Det jeg vet er at Arbeiderpartiet og Socialdemokratene vil aldri lage et system hvor arbeidere får mindre enn tariff, men de er garantert jobb. Da er det ikke mulig å gjennomføre jobbgaranti.

Lenke til kommentar

I den artikkelen så står det ingen steder at Støre vil få arbeid til alle, det er et ønske men ikke noe de faktisk planlegger å gjøre. Løfven har makt i Sverige, og han lovet garantert arbeid til unge velgere, men når han fikk makt så falt det valgløftet fra hverandre.

Venstrepartiene kan aldri garantere arbeid til alle, fordi de vil også garantere en høy minimumslønn. Du kan ikke love begge deler. 

Riktig, men "opplegget" er at arbeidsløse skal settes under administrasjon av noe NAV-lignende og nedverdigende - og på sikt unødvendig i et høyteknologisk samfunn. En skal bare satse på å få arbeidsøse i faste betalte stillinger (som ikke finnes). Dette vil bli et samfunn basert på at en blir gitt diagnoser dersom en er uheldig. Det blir et samfunn der "arbeid" i stor grad går ut på å kapre privilegier og makt - ikke nødvendigvis så mye verdiskaping.

LO-bossene er glad i et slikt perskeptiv og støtter Støre:

http://www.vl.no/lo-sjefen-vil-ha-store-som-leder-i-arbeiderpartiet-1.734

Et samfunn med borgerlønn "på bunnen" kan gi et helt annet og rasjonelt/verdiskapende arbeidsliv der en ikke trenger slike LO-bosser :-) Dersom en gjør det på riktig måte altså.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Ja er man låst fast i en rødt-blå boble, så er alternativene arbeidsløshet eller fattigdom :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...