Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Søke om å få tilbake førerkortet tidligere

Alest96

Anbefalte innlegg

Hei, først og fremst vil jeg ønske å få dere til å forstå at dette er et valg jeg virkelig virkelig angrer på at jeg gjorde. Konsekvensene av det jeg gjorde påvirket langt i fra bare meg. Noen ganger gjør man dumme valg, og dette var det aller dummeste jeg noen gang har gjort. Jeg tenkte ikke der og da at dette kunne blitt ganske alvorlig, og jeg synes det er galskap når jeg tenker tilbake på hendelsen. Til dere som undrer, så skjedde heldigvis ikke noe alvorlig, men det kunne fort blitt alvorlig. Jeg kjørte aaaalt for fort..

Skulle gjerne sonet hele straffen om det ikke gikk utover så mange andre.. Jobben min er veldig viktig for meg, til tross for hva dere muligens tror. Har overhode ikke lyst å bytte jobb i litt over 1 år bare pga det her. Jeg lærte virkelig masse av hendelsen, og blir aldri å gjøre noe sånt igjen.

Så jeg det er noen snille sjeler der ute som har noen erfaring innenfor dette som kunne hjulpet meg. Jeg trenger tips og hjelp til hvordan jeg skal formulere søknaden.

Straffen er på totalt 27 mnd, har sonet 12 mnd og læelingtiden er ferdig om ca 6 mnd. Som da betyr at det er 9 mnd jeg ikke kan jobbe i det yrket jeg elsker.

Jeg ber om nåde når det gjelder å ikke drive å dømme så masse.. Jeg har allerede hatt en tøff periode tidligere, da lappen betydde veldig masse for meg, og var stortsett det eneste jeg gjorde om dagen. Jeg bare tenkte ikke igjennom konsekvensene når jeg begikk fartsovertredelsen.

Tusen hjertelig på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit tips vil være å basere søknaden på at dette gir urimelig store følger for deg med tanke på jobben, men argumentet hadde nok stått sterkare om førerkorbeslaget gikk utover utdanninga.

Andre ting som du bør vurdere er å innhente attestar og uttalelsar, som feks frå ein arbeidsgiver som vil ansette deg dersom du får tilbake førarkortet, osv.

Uansett bør du søke då det verste som kan skje er at du får avslag.

Lenke til kommentar

Så, et sted mellom 60 og 90 km/t over fartsgrensen, etter tapsforskriften § 2-2.

Søknad om forkortet tapsperiode reguleres av vegtrafikkloven § 40 og tapsforskriften § 9-1:

§ 9-1.Forkorting på grunn av etterfølgende forhold, jf. vegtrafikkloven § 40

Dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet, forkorte den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. som er fastsatt ved dom eller forelegg. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt.

Bestemmelsen gjelder tilsvarende for sperrefrist etter § 24a annet ledd og kjøreforbud etter § 35 første ledd.

Jeg kjenner kun til én sak hvor Politidirektoratet har akseptert forkorting. Det var en sak i 2008 (VPOD-2008-2639) hvor klagerens samboer var gravid og hadde tidligere hatt svært kompliserte svangerskap. Paret bodde 12 km fra nærmeste lege, cirka 50 km fra sykehus, og det kunne være kritisk for samboer å måtte vente på drosje eller ambulanse.

Tapsperioden ble redusert med fem måneder (slik at den utløp tre dager etter at vedtaket ble fattet).

For å få innvilget en søknad må du kunne vise til en tilsvarende spesiell situasjon, og det må være en situasjon som har oppstått etter at du mistet førerkortet. At du ikke kan utføre et yrke du er glad i vil du ikke bli hørt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...