Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd i bil

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Audi a3 2006 modell. Motoren er en 1.9 tdi og jeg har i det siste hørt en ulyd i bilen. Jeg lurer på om dere kanskje kan ha noen tips til hva jeg kan sjekke.

Lyden er en svak lyd som jeg ikke hører med radioen på. Det må være stille i bilen for at jeg skal høre den. Den kan minne om en slags lyd som sirisser lager. Den er heller ikke konstant. Den kommer og går og jeg har ikke funnet noe mønster for når den kommer. Men jeg hører den hver kjøretur.

Noen tips eller forslag til hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg fant ut hva lyden er. Det var ikke reima som jeg først trodde, men det at venstre bremsekloss bak antagelig skraper inn mot bremseskiven når jeg ikke bremser. Bremseskiven bak blir mye varmere enn de andre.

Noen som vet hva jeg eventuelt kan gjøre for å fikse dette eller hva jeg kan se etter?

Lenke til kommentar

Jepp. Bremsen din henger. Enten er det brekk wire som går tregt eller så er det kalipperen som går tregt.så pass ny bil bør wire være ok.

1. Sjekk at wire er slakk bak med kalipper (seff uten at brekk er på). Gjerne sjekk begge sider. 1-3 mm slakk er bra ca.

Dersom wire er ok er feilen selve kalipperen. Demonterte nylig på min 98 A3. Da må hjul og skive av. Og kalipper.

Stempelet på kalipper skrues ut med kalipperverktøy til 400 kr på Biltema. Stempel rengjøres. Ofte er stempelet korrodert og da må du ha ny kalipper. Så like greit å bare handle ny kalipper før du går i gang og evt lever tilbake dersom.

Biltemakalipper holder 2-3 år før de henger og må fikses.

Ve montering må bremsene luftes og bremsevæske etterfylles.

En slik jobb på verksted ender oftest opp me nye skiver, klosser og kalipper.

Lenke til kommentar

kan være glideboltene som er dårlig smørt også. trenger ikke være stempelet i caliptoren som henger. Da ville det fort bli veldig varmt bak der. Hadde selv en 81 Corolla. Der den ene caliptoren hang..og da ble skiva rødglødende på veldig kort tid. Enkleste måten er jo selfølgelig å fjerne caliptoren å prøve å presse/skru inn stempelet. Noen kan presses inn, andre må presses og vris samtidig. Biltema har ok verktøy til denne jobben...som du får bruk for senere når du skifter klosser.. kjekkt verktøy å ha i samlingen. Kan stempelet vris inn så kan det være glideboltene som har rust eller mangler smøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...