Zimon Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Hei Hjulpet en kompis her om dagen med å formatere og installere Windows 7 her om dagen og deretter oppgradere til Windows 10, før tilbudet gikk ut i slutten av Juli. Han har en SSD + 3 fysiske harddisker. Den ene dette gjelder er en 4TB disk med 1 stk partisjon. Etter Windows 7 installering på SSD'en så syntes alle diskene hans helt ok, fikk åpnet mapper og gitt eierskap på dem igjen ok ved å bare bekrefte. Windows 10 oppgradering gikk også helt ok uten problemer, men er usikker om denne 4TB disken ble usynlig da eller ikke i Windows explorer, det husker jeg ikke om jeg sjekket eller ikke. Disken er satt opp som en GPT basert disk. Den synes i Diskbehandling, men har ingen partisjoner der. Bruk at ett par partition programmer som Partition Wizard så sier den at disken er 54% full og ved å bruke "explore" funksjonen så ser man mapper og undermapper + filer og størrelse på dem, men de kan da ikke åpnes eller kopieres ut etc. Så virker ut som at filtabell etc er til dels intakt. Bruk av Wizards for å "recover lost partition" gir ingen fiks. Prøve å sette stasjonsnavn så gir den "ok" melding, men den får ikke stasjonsnavn og dukker ikke opp i Windows Explorer. Er det noen som har da tips til å fikse GPT partisjoner? Google gir flere treff på at andre har opplevd det samme ved oppgradering til Win10 fra Win7, men ikke funnet løsning her enda. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 (endret) Du må minimum oppgi merke og modell på hovedkortet. Er harddiskene koblet rett på hovedkortet? Det hadde også vært fint med merke og modell på den harddisken som ikke virker og helst også på de to andre som virker. Endret 7. august 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 8. august 2016 Forfatter Del Skrevet 8. august 2016 Hadde ikke maskinen tilgjengelig når jeg skrev forrige post, men nå er maskinen hans i hus her igjen for forskning. Hovedkort = ASUS P8Z77-V LX Harddisken det gjelder = Seagate SSHD 4TB - modell = ST4000DX001 Alle 4 diskene (1 SSD + 3 spin disker) er koblet til hver sin SATA kontroller, ingen RAID eller annet oppsett. denne 4TB disken er satt opp som en GPT disk som nevnt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Har du forsøkt TestDisk? Vet ikke om den er bedre enn Partition Wizard, men bør kanske prøves. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Hovedkort = ASUS P8Z77-V LX Bruker dette hovedkortet "Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) RAID Driver"? Da må du sannsynligvis installere siste versjon direkte fra Intel (SetupRST.zip): https://downloadcenter.intel.com/download/25165/Intel-Rapid-Storage-Technology-Intel-RST-RAID-Driver?product=55005 Jeg hjalp en fyr her inne tidligere, og da var det denne driveren som skapte problemer med å kommunisere med en disk som var større enn 2TB. ^^ Dette gjelder selv om man ikke bruker "RAID eller annet oppsett". Endret 8. august 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 9. august 2016 Forfatter Del Skrevet 9. august 2016 Takker, tester nok det i kveld. Maskinen går også spontant i diverse forskjellige bluescreens, så sjekker ut driveren og ser om det er en fiks før jeg evt tar en ny 100% clean W10 install og ser om det hjelper. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Aomei er et av de bedre programmene jeg bruker for diskbehandling. Kan være verdt et forsøk. Ta en råkopi av disken som feiler for å sikre data, formater og legg tilbake. Programmet har også en del funksjon for å finne feil på partisjoner, kan gjenopprette mbr og fat. Når du har sikret data til en annen disk kan du prøve deg frem. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Takker, tester nok det i kveld. Maskinen går også spontant i diverse forskjellige bluescreens, så sjekker ut driveren og ser om det er en fiks før jeg evt tar en ny 100% clean W10 install og ser om det hjelper. Spontane bluescreens ja. Er det noe som skjer fast eller kun under testing? Jeg ville bare reinstallert Win hvis det er tilfelle (les; uansett), oppgradering av Win fører ofte med seg feil. Clean install er et mye brukt begrep på hjelpeforum av en grunn Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 9. august 2016 Forfatter Del Skrevet 9. august 2016 @pop - takker for info om Aoimei, legger det i hjernebarken. @SlikGårNåDagan - vet, clean install er alltid best, men hadde knapp tid og han ville ha maskinen raskt tilbake da. Denne uka får jeg tid da han er mer eller mindre borte hele uka og får gjort skikkelig jobb med en ny clean install. BSOD'ene kommer spontant, alt fra rett etter boot til 5-10 minutter. Forskjellige årsaker også. Så forsker litt på disk problemet i kveld, så blir det nok clean install asap og evt fortsette med disk forskning etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå