Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg ha fått kyssesyken?

Anbefalte innlegg

Hei! 

For to uker siden fikk jeg influensa (Fikk aldri bekreftet at det var influensa, men alle symptomene stemte med det som sto her: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/influensa.php )

"Influensaen" varte i over en uke, med diaré som varte i nesten to uker. Jeg var frisk i en uke før jeg ble syk på nytt, med halsbetennelse. Var en tur på legevakten i dag og de bekreftet at det var halsbetennelse, at jeg hadde en kroppstemperatur på 39 grader, og at jeg hadde en CRP på litt over 200. Fikk såklart antibiotika. 

Legen nevnte ingenting om kyssesyken, men de fleste av symptomene stemmer. 

Broren min hadde halsbetennelse sist uke (Regner med at det var han som smittet meg) Han besøkte også legevakten. Der ble han fortalt at det kunne være kyssesyken. Han fikk antibiotika, og ble frisk etter noen dager. Han har ikke vært syk tidligere, slik som meg.

Jeg hang meg veldig opp i det som sto på Nettdoktor angående kyssesyken: "I perioden frem til man får kyssesyken vil det ofte være en til to uker med influensalignende symptomer".

Kan det hende at jeg faktisk har fått kyssesyken? 

Bonusspørsmål: 

Drøvelen "henger" veldig. Den berører tungen så vidt, noe som er veldig irriterende (Jeg puster fint, det føles bare ut som at det ligger noe på tungen)  Jeg søkte det opp på Google, men fant ikke særlig. Er dette et vanlig symptom på halsbetennelse?

Takker og bukker for svar på forhånd! :) 

Anonymous poster hash: bacb0...923
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finner de fort ut av så jeg tror ikke du har kyssesyken.

Kilde: Møtte opp på legevakten da jeg var 15 og var i sinnsykt dårlig form og moren min nektet å ta meg med til legen, det verste var hodepinen, kjentes som om elefanter danset på hodet mitt ved ett punkt. Ble bekreftet at det var kyssesyken etter en blodprøve.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Halsbetennelse er i allmenn forstand et vidt begrep, og kan henvise til mange tilstander i hals/svelg.

Siden du hadde en crp nærmere 200 taler dette for en bakteriell infeksjon, og ikke influensa og kyssesyke som skyldes virus. At du og broren din ble bra etter en antibiotikakur kan jo forsterke denne mistanken. Om ikke vil en blodprøve eventuelt få bekreftet/avkreftet mononukleose.

Hvordan ser mandlene dine ut? Er drøvelen stor? Hoster du? Har du hovne lymfeknuter?

Endret av kj_
Lenke til kommentar

Jeg glemte visst å krysse av på "Post som anonym". Jaja :p 

Tusen takk for svar! :)

Siden du hadde en crp nærmere 200 taler dette for en bakteriell infeksjon, og ikke influensa og kyssesyke som skyldes virus. At du og broren din ble bra etter en antibiotikakur kan jo forsterke denne mistanken. Om ikke vil en blodprøve eventuelt få bekreftet/avkreftet mononukleose.

Jeg vil påpeke at broren min ble bra etter en antibiotikakur. Jeg begynte på min kur i dag. Jeg fikk et lite stikk i armen for å finne crp. Ville de ha sett etter kyssesyken i samme slengen, eller må jeg ta en mer "omfattende" blodprøve? 

Hvordan ser mandlene dine ut? Er drøvelen stor? Hoster du? Har du hovne lymfeknuter?

Mandlene er hovne og fulle av hvite klumper, Jeg pleier ikke å studere drøvelen så ofte, men det ser ut som at den har hovnet opp litt den og. Jeg kan i alle fall tydelig se (og kjenne) at den har forlenget seg litt.

Endret av After8
Lenke til kommentar

Diagnostisering av mononukleose går på å finne antistoffer i blodet. Dette kan enten gjøres ved hurtigtester eller med innsending til labanalyse. Hvis det hadde blitt tatt en hurtigtest, ville du blitt informert om dette. 

Med utgangspunkt i hva du forteller kan det være nærliggende å tenke seg at du har en tonsilitt, og at du får antibiotikabehandling som blant annet dekker dette. (penicillin). 

Typiske symptomer for tonsilitt: feber, belegg/propper på mandlene, hovne lymfeknuter på hals og fravær av hoste (initielt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...