Gå til innhold

Ny oppdagelse kan gi elbilbatteri bedre ytelse og lengre levetid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende, enten man tror på batteri-elektrisk og/eller Hydrogen-elektrisk transport. Gode batterier trengs,  er nyttig til mye.

 

Men : "Dette kan oppnås med tilsetting av selv små mengder tinn, så små som to prosent i vekt".

 

2% av hvilken vekt?  Hvor mye  tinn vil dette utgjøre for batteriene til  en f.eks. Tesla?

 

"anode med 2,2 prosent tinn i vekt" - Altså 2% av vekten til Anoden i cellen, ikke 2% av hele cellen.

Hydrogen-elektriske personbiler er forresten bare overkomplekse elbiler med elendige batterier man er nødt til å betale dyre dommer for å fylle opp på en pumpestasjon hvor drivlinjen tar opp alt for mye av bagasjeplassen. På toppen av det hele er hele konseptet fullstendig meningsløst, da man i særtilfeller hvor man trenger rask energifylling langt enklere, raskere og billigere kan utføre et batteri-swap i en batteribyttestasjon.

Tesla vil nok bygge ut batteribyttestasjoner veldig snart i forbindelse med at de i de neste ti årene skal levere tungtransport løsninger. Dette er det opplagte svaret når superlading ikke er raskt nok over lange distanser med mye nyttelast, ikke hydrogen.

Avslutter med et funfact: Visste du at et Tesla Model S LINICOALO2 batteri-celler bare inneholder 2% Litium? De består nesten utelukkende av Nickel og Grafitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

2% av hvilken vekt?  Hvor mye  tinn vil dette utgjøre for batteriene til  en f.eks. Tesla?

Det må være snakk om anodevekten. En 18650-celle har ca 12 gram anode, og en Model S med 7104 celler har da ce 85 kg med anode. 2,2% av dette er altså 1,9 kg tinn.

 

Men dette blir ikke helt riktig. Om man skulle bytte til silisiumanode (som er betydelig bedre på å ta til seg litium) så ville man kunne designe cellene med større katode og mindre anode. Med en anode som er dobbelt så bra så ville man kanskje kunne gå fra en fordeling på 17 gram katode per 12 gram anode, altså 1,4:1 over til 2,8:1. Om man da har samme mengde aktivt materiale ville da batteriet kunne ha katode på ca 21 gram og anode på ca 8 gram. Da ville en Model S med 7104 celler kreve 1,25 kg tinn. Og kapasiteten ville gå opp fra ~81 kWh til ~100 kWh.

 

Men de nyeste batteriene til Model S bruker allerede i dag grafittanode med tilsatt nanosilisium. Det er vanskelig å si om de har noen som helst nytte av denne teknologien, eller om deres metode for å benytte silisium i anoden er mer perfeksjonert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

2% av hvilken vekt?  Hvor mye  tinn vil dette utgjøre for batteriene til  en f.eks. Tesla?

Det må være snakk om anodevekten. En 18650-celle har ca 12 gram anode, og en Model S med 7104 celler har da ce 85 kg med anode. 2,2% av dette er altså 1,9 kg tinn.

 

Takk for saklig/informativt svar.

Ikke uoverkommelig mye for en bil, nei . Enten det er er 1 ,9 eller 1,25 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...