Gå til innhold

Nå er stasjonshallen dekket med 1000 tonn stål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere slike over hele landet! Gjerne en slik underjordisk stasjon midt under Tromsø by.

Som Tromsøværing ser jeg ikke helt poenget. I likhet med at mange byer har flyplasser et stykke utenfor byen bør det gå greit med en togstasjon et stykke utenfor også. Man trenger ikke se lengre enn til Oslo, Bergen og Trondheim for å se hvor store utfordringer en sentral togstasjon skaper for fremtidig byutvikling. Geografien taler også mot en stasjon nær Tromsø sentrum (Tromsøya/Tromsdalen/Kvaløya).

 

Personlig mener jeg havneanlegget på Tønsnes var en tabbe. Det burde blitt lagt på Balsnes nord i Malangen (som var et av alternativene) og bygd sammen med endestasjonen for Narvik-Tromsø banen. En jernbane til Balsnes er geografisk mye enklere enn til Tromsøya eller Tromsdalen. Det er også såpass nært Tromsø at det det er lett å transportere folk og gods frem og tilbake dit på vei i stedet for bane. Tilsvarende avstanden fra mange flyplasser til deres hjembyer. Flyplassen i Tromsø skulle ideelt sett vært litt lengre unna byen, men geografien gjorde Langnes til det minste ondet den gangen det ble valgt.

 

Kystriksveien Tromsø-Finnsnes burde bygges samtidig med jernbanen til Balsnes og følge samme trasé (Olsborg-Aursfjordbotn-Meistervik-Balsnes). Kystriksveiens nordligste del, Kvaløyaforbindelsen, bør bygges fra Marisletta og rett inn i tunellanlegget ved Polaria. Ikke de gjenstående alternativene politikerne krangler om nå.

 

På lengre sikt bør enten Sandnessundbrua eller Tromsøbrua rives og erstattes av en undersjøisk tunell. Sandnessundtunellen passer best ca 1 km nord for der brua er. Tunellen som skal erstatte Tromsøbrua passer best ca 2 km sør for dagens bru. Grunnen til at en av bruene bør rives og ikke bare omgjøres til sykkelvei eller enveiskjørt eller noe sånt er skipstrafikkens økende krav til høyde. Hvis valget faller på Sandnessundbrua så må det presiseres at tunellen ikke vil fjerne behovet for Kystriksvei-tunell fra Marislett til Tromsøya. Behovet deles både geografisk og i tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Togstasjonen bør ligge relativt nært sentrum, elles kan man ikke ta toget til byen uten å måtte gå langt.

Å bytte til buss for å komme helt frem, øker terskelen for å reise kollektivt.

Da kan man like godt ta bilen og spare den halvtimen til og fra jobb.

 

Å bygge underjordisk stasjon i sentrum sparer areal, men koster penger. Det er likevel en god løsning i storbyer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Flere slike over hele landet! Gjerne en slik underjordisk stasjon midt under Tromsø by.

Som Tromsøværing ser jeg ikke helt poenget.

 

Nei, det går jo ikke så mange tog fra "Jernbanestasjonen" :p

 

Ok, nå er ikke Tromsø så veldig stor i bebygget areal, sånn at lokaltogtankegangen der er nok litt fremmed. Men det som er en forskjell mellom fly og tog er at tog også er for lokal kollektivtrafikk. Derfor er det å bygge stasjoner nær, og helst under bebyggelse en smart ting. Men, en må skille mellom stopp for persontransport, og  stopp for godstrafikk. Jeg tror at nord for Bodø så bør en se mer på godstransport på bane enn persontransport.

 

Ellers så synes jeg det er merkelig at det ikke er bygget undersjøisk tunnel til Kvaløya for mange år siden. Det er jo ikke akkurat dype farvann vi snakker om.

 

Resten har jeg null grunnlag for "mene noe som helst om :)

Lenke til kommentar

 

Om alt går etter planen kan første passasjertog kjøre gjennom nye Holmestrand stasjon 28 november.

Det mest interessante er vel når det første passasjertoget kan stoppe og slippe av og på passasjerer der.

Det er kun interessant for en liten gruppe mennesker. For de aller fleste er det bare en forsinkelse å stoppe på den stasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

CrvenaZvezda: En pub med stålhimling i et fjellanlegg (parkeringstunellen) tviler jeg på hadde fått mange kunder. :p

 

Det ble faktisk foreslått bytrikk i Tromsø i valgkampen før forrige kommunevalg. Et elendig konsept, men det er nå så. Tog fungerer til en viss grad til pendling i Oslo, men det henger ikke på greip i Tromsø-sammenheng. Både tog og trikk er ekstremt dyre kollektivtrafikkløsninger som kun fungerer sånn halvveis bra når pendleravstandene er opp mot 20 mil og transportgrunnlaget enormt mye større enn i Tromsø. Buss er mye bedre egnet blant annet på grunn av mindre arealbeslag, mindre kostnader per meter rutetrasé og mindre kostnader i kjøretøy, samt langt bedre "porsjonsstørrelse" (antall mennesker per avgang) enn tog.

 

Tog utkonkurreres stadig flere plasser av buss i pendlersammenheng. Bussene kan spre seg på et stort antall ruter som dekker byen på en helt annen måte en tog og kan ha mye hyppigere avganger. Tog er først og fremst et langdistansetransportmiddel som egner seg for persontransport på avstander i størrelseorden 5-20 mil mellom stoppene avhengig av hastighet (100-250 km/t). Fly egner seg på ennå lengre avstander. Fra ca 50 mil for de korteste strekningene.

 

Apropos Bodø så mener jeg behovet for jernbanestrekningen Fauske-Narvik ligger veldig langt frem i tid. Mange tiår etter Narvik-Tromsø, om i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan blir lyden der inne når toget kommer?

Jeg ser for meg en interessant akustikk.

 

Det kan det fort bli om ikke platene er perforert, eller det er andre absorbenter under, men det finnes jo andre "haller" av mer eller mindre ren betong, som også er ganske klangfulle.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

CrvenaZvezda: En pub med stålhimling i et fjellanlegg (parkeringstunellen) tviler jeg på hadde fått mange kunder. :p

 

Det ble faktisk foreslått bytrikk i Tromsø i valgkampen før forrige kommunevalg. Et elendig konsept, men det er nå så. Tog fungerer til en viss grad til pendling i Oslo, men det henger ikke på greip i Tromsø-sammenheng. Både tog og trikk er ekstremt dyre kollektivtrafikkløsninger som kun fungerer sånn halvveis bra når pendleravstandene er opp mot 20 mil og transportgrunnlaget enormt mye større enn i Tromsø. Buss er mye bedre egnet blant annet på grunn av mindre arealbeslag, mindre kostnader per meter rutetrasé og mindre kostnader i kjøretøy, samt langt bedre "porsjonsstørrelse" (antall mennesker per avgang) enn tog.

 

Tog utkonkurreres stadig flere plasser av buss i pendlersammenheng. Bussene kan spre seg på et stort antall ruter som dekker byen på en helt annen måte en tog og kan ha mye hyppigere avganger. Tog er først og fremst et langdistansetransportmiddel som egner seg for persontransport på avstander i størrelseorden 5-20 mil mellom stoppene avhengig av hastighet (100-250 km/t). Fly egner seg på ennå lengre avstander. Fra ca 50 mil for de korteste strekningene.

 

Apropos Bodø så mener jeg behovet for jernbanestrekningen Fauske-Narvik ligger veldig langt frem i tid. Mange tiår etter Narvik-Tromsø, om i det hele tatt.

Buss har vel heller ikke vært så vellykket i Tromsø? Nobinabakken... :whistle:  :p

 

Når det gjelder de nordlige delene av landet og tog så mener jeg at vi først og fremst må vurdere jernbane sett opp mot godstrafikk, og så er persontrafikk en eventuell bonus. Personlig har jeg et intenst hatforhold til buss og unngår buss for alt det er verdt. jeg har faktisk valgt å gå en del kilometer nå og da for å slippe å sitte på den ¤#¤%&"¤%&" overfylte bussen :wallbash: Jeg vil tro at det mest driftsikre og effektive (men muligens ikke billigste i kroner og øre) er skinnegående transport som går i egne dedikerte traseer. Ergo, trikk utgår. 

 

Jeg ville ikke blitt overrasket om tog ville vist seg å ha samme kostnad og billigere enn dagens kortbanenett nordpå. Tog mellom de største byene sett i et 50-års perspektiv ville vært et spennende regnestykke.

Lenke til kommentar

Nobinabakken ja. Byens tredje busselskap takler den dårlig på utfordrende vinterdager takket være kravene fylkeskommunen satt i anbudet. Tidligere selskap klarte bakken mye bedre. Men prøv å se for deg tog eller trikk i den bakken i stedet for, så skal vi se på fiasko!

 

Jeg liker heller ikke buss, men buss er det minste ondet av kollektivformene som fins for daglig kollektivtransport mellom hjem og jobb. Et eller annet kollektivtilbud er absolutt nødvendig. I større byer har det et poeng som trafikkreduserende tiltak, men i mindre byer er det mer et basistilbud for de som er for ung til å ha sertifikat, de som har for dårlig helse, ikke råd til å ha bil og lignende. Det er et slags sosialt sikkerhetsnett for de som av en eller annen grunn ikke kan eller vil kjøre bil. Selv bruker jeg buss veldig sjeldent. Til og fra bilverkstedet når bilen er der, til og fra en sjelden tur på byen osv. Det holder i lange baner for min del. Men jeg kan ikke huske å ha vært plaget med for mye passasjerer. Jeg irriterer meg mer over å betale for en løsning som har 10 ganger høyere passasjerkapasitet enn det er passasjerer.

 

Dedikerte skinneganger er ikke bare ekstremt dyrt, men også svært arealkrevende, krevende å planlegge slik at man får sammenhengende traséer inn og ut av eksisterende bykjerner, uhyre vanskelig å flytte i takt med endringer i passasjergrunnlaget og visuelt stygt og støyende så lenge det er oppå bakken. Skal man ha det under så blir det ennå dyrere. Buss er elegant i så måte. Passer inn i den eksisterende infrastrukturen og er lett å endre på.

 

Tog kan nok bare erstatte et fåtall av kortbanene nordpå. Det er for eksempel meningsløst å ha tog rundt Finnmarkskysten. Per i dag er det kun Narvik-Evenes-Tromsø som er noe poeng å bygge ut. Samt en liten snutt fra Finskegrensa og ut til kysten et eller annet sted. Finnene har tilbudt seg å bygge en kjempelang bane frem til grensa under forutsetning av at vi bygger den siste lille snutten til en havn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan blir lyden der inne når toget kommer?

Jeg ser for meg en interessant akustikk.

 

Det kan det fort bli om ikke platene er perforert, eller det er andre absorbenter under, men det finnes jo andre "haller" av mer eller mindre ren betong, som også er ganske klangfulle.

 

AtW

Men er det så mange av de hallene som har et tog rasende gjennom i høy hastighet? Ser ikke ut til å være perforering i platene, men vanskelig å si. Det blir nok en del hjelp i de halvtakene nederst. Skal bli spennende å høre.

Lenke til kommentar

 

 

Om alt går etter planen kan første passasjertog kjøre gjennom nye Holmestrand stasjon 28 november.

Det mest interessante er vel når det første passasjertoget kan stoppe og slippe av og på passasjerer der.

Det er kun interessant for en liten gruppe mennesker. For de aller fleste er det bare en forsinkelse å stoppe på den stasjonen.

Nå er jo Holmestrand den stasjonen etter Tønsberg og Skoppum som har flest på og avstigende passasjerer. Så at det er interessant for en liten gruppe mennesker blir ganske feil.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan blir lyden der inne når toget kommer?

Jeg ser for meg en interessant akustikk.

 

Det kan det fort bli om ikke platene er perforert, eller det er andre absorbenter under, men det finnes jo andre "haller" av mer eller mindre ren betong, som også er ganske klangfulle.

 

AtW

Men er det så mange av de hallene som har et tog rasende gjennom i høy hastighet? Ser ikke ut til å være perforering i platene, men vanskelig å si. Det blir nok en del hjelp i de halvtakene nederst. Skal bli spennende å høre.

Platene er perforerte og distansert for å minske støy fra passerende tog.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

 

Flere slike over hele landet! Gjerne en slik underjordisk stasjon midt under Tromsø by.

Som Tromsøværing ser jeg ikke helt poenget. I likhet med at mange byer har flyplasser et stykke utenfor byen bør det gå greit med en togstasjon et stykke utenfor også. Man trenger ikke se lengre enn til Oslo, Bergen og Trondheim for å se hvor store utfordringer en sentral togstasjon skaper for fremtidig byutvikling. Geografien taler også mot en stasjon nær Tromsø sentrum (Tromsøya/Tromsdalen/Kvaløya).

 

Personlig mener jeg havneanlegget på Tønsnes var en tabbe. Det burde blitt lagt på Balsnes nord i Malangen (som var et av alternativene) og bygd sammen med endestasjonen for Narvik-Tromsø banen. En jernbane til Balsnes er geografisk mye enklere enn til Tromsøya eller Tromsdalen. Det er også såpass nært Tromsø at det det er lett å transportere folk og gods frem og tilbake dit på vei i stedet for bane. Tilsvarende avstanden fra mange flyplasser til deres hjembyer. Flyplassen i Tromsø skulle ideelt sett vært litt lengre unna byen, men geografien gjorde Langnes til det minste ondet den gangen det ble valgt.

 

Kystriksveien Tromsø-Finnsnes burde bygges samtidig med jernbanen til Balsnes og følge samme trasé (Olsborg-Aursfjordbotn-Meistervik-Balsnes). Kystriksveiens nordligste del, Kvaløyaforbindelsen, bør bygges fra Marisletta og rett inn i tunellanlegget ved Polaria. Ikke de gjenstående alternativene politikerne krangler om nå.

 

På lengre sikt bør enten Sandnessundbrua eller Tromsøbrua rives og erstattes av en undersjøisk tunell. Sandnessundtunellen passer best ca 1 km nord for der brua er. Tunellen som skal erstatte Tromsøbrua passer best ca 2 km sør for dagens bru. Grunnen til at en av bruene bør rives og ikke bare omgjøres til sykkelvei eller enveiskjørt eller noe sånt er skipstrafikkens økende krav til høyde. Hvis valget faller på Sandnessundbrua så må det presiseres at tunellen ikke vil fjerne behovet for Kystriksvei-tunell fra Marislett til Tromsøya. Behovet deles både geografisk og i tid.

I Bergen ønsker styrende lokalpolitikere å ta en av parkene midt i tett bebygd strøk til en gigantisk godsterminal. Totalt idiotisk selvfølgelig. Skal være glad dere ikke har tog til Tromsø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...