Windoge Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 (endret) Mest sansynlig fordi at den 60hz 4k skjermen du har, har høy inputlag fra før? Om den har høy inputlag burde jeg vel merket det? Selve skjermen er 1ms. Endret 19. mars 2019 av Windoge Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 (endret) Om den har høy inputlag burde jeg vel merket det? Selve skjermen er 1ms. Hvilken skjerm er det? Når man blir vant med inputlag, så merker man det ikkje før man prøver noe med lav inputlag Endret 19. mars 2019 av Nizzen Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Hvilken skjerm er det? Når man blir vant med inputlag, så merker man det ikkje før man prøver noe med lav inputlag Asus MG28UQ. Det er en såkalt spillskjerm, til tross for 60 FPS. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 (endret) Jeg ser at Forza 4 er nevnt i noen av disse GPU relaterte trådene og akkurat dette spillet samt FH3 er et godt eksempel på hvor mye inputlag du kan få når du slår på noen av sync teknikkene spillet støtter. Fra å være på randen til uspillbart med sync på. Samt god forklaring: Try using rivatuner for limiting fps. Works way better than 1/2 refresh v-sync. It's actually a pretty common issue. To elaborate, when capping your frame rate with v-sync, the GPU is forced to wait with the next frame lined up so that it can be displayed at the correct interval. Since we're talking about 30fps/30hz, that's every 33.33333 milliseconds for a new frame. By using rivatuner, the GPU is told to only render a new frame every 33.33333 milliseconds as opposed to holding one in the background until it is ready. This means that you'll have an input closer to 1:1 with your display. If the GPU has to wait 0.03 seconds to render a frame, add that to your display's response time, your controller's response time AND your reaction time and it will feel dreadful. You may end up with an input>action time upwards of 0.1 seconds - i.e borderline unplayable. This effect still happens at 60hz/60fps, some v-sync systems have worse input lag than others so it may not be as noticeable. The ideal scenario is uncapped but for reasons such as frame drops and inconsistent frame times, it's not always viable. Endret 19. mars 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Jeg ser at Forza 4 er nevnt i noen av disse GPU relaterte trådene og akkurat dette spillet samt FH3 er et godt eksempel på hvor mye inputlag du kan få når du slår på noen av sync teknikkene spillet støtter. Fra å være på randen til uspillbart med sync på. Samt god forklaring: Vet ikke hvordan det er med de andre Forza-spillene, men RTSS fungerer ikke i Forza Horizon 4, så der er jeg nødt til å bruke Vsync. Selv i 4K og ultra-detaljer går jeg over 60 FPS på et GTX 1080. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Jepp klar over det. Det med å låse skjermens refreshrate er noe som dukket opp som tips i 2080 tråden ift. gsync compat. og brightness flicker issues. Men jeg tror mange formulerer seg upresist og blander fps og hz om hverandre. Altså når man skal justere refresh i monitor/OS og når man skal gjøre det i spill/driver. Ikke uenig med deg i det og det var med vilje litt upresist forenklet. Forøvrig liker jeg oppklaringen din. Men her kommer du også innpå en annen ting jeg er litt usikker på. Hvorfor får han tearing om spillet har cappet til 60 og skjermen støtter 60? Mener du da at man unngår tearing hvis man capper spillet/driver til 59? Altså hvorfor er det nødvendig å slå på vsync for å unngå tearing når man benytter framerate limiter i spillmotor eller driver. Velger jeg 60 FPS i f.eks Forza Horizon 4 vil jeg få tearing (med Vsync slått av). Dette er fordi spillet fort veksler mellom 60-61 FPS. Det er grunnen til at mange låser FPS på 57, for å ha en feilmargin. Vsync gjør allikevel at spillet ikke går over 60 FPS, samtidig som at Freesync slår inn når spillet går under 60 FPS. På en 60Hz monitor er derfor min foretrukne løsning å kjøre Freesync + Vsync. En eventuell input lag merker jeg lite til. Endret 20. mars 2019 av Windoge Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Windoge: Takk da bekreftet du mistanken min og hvorfor man har gjort det slik med FPS Cap/Limiter fra gammelt av. Synd at Gsync-Compatibility ikke fungerer så bra med min Freesync skjerm, da ville jeg definitivt brukt det. Merkelig at man lager en freesync range som ikke går ned til 30 men stopper på 48. Jaja, blir vel å leite etter en god Gsync skjerm som er 38" med 3840x1600, om den finnes. Når den kommer står jeg hvertfall først i kø.Jeg kan kanskje klare meg med en 35" men vanskelig å gå ned fra en størrelse man har blitt godt vandt med. Endret 20. mars 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Windoge: Takk da bekreftet du mistanken min og hvorfor man har gjort det slik med FPS Cap/Limiter fra gammelt av. Synd at Gsync-Compatibility ikke fungerer så bra med min Freesync skjerm, da ville jeg definitivt brukt det. Merkelig at man lager en freesync range som ikke går ned til 30 men stopper på 48. Jaja, blir vel å leite etter en god Gsync skjerm som er 38" med 3840x1600, om den finnes. Når den kommer står jeg hvertfall først i kø.Jeg kan kanskje klare meg med en 35" men vanskelig å gå ned fra en størrelse man har blitt godt vandt med. Min skjerm støtter Freesync mellom 40-60Hz. Egentlig like greit, da 40 FPS er et absolutt minimum at det jeg foretrekker på PC. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Selv 40 hadde hjulpet mye for min del 48 er litt snevert. Riktignok støtter den 48-75 men jeg trenger det mest mellom 30-60. Hadde vært bedre om de la Freesync rangen lavere på en skjerm med så høy oppløsning selv om skjermen støtter 75Hz som max. Jeg spiller heller med freesync på 30-60 og låser skjermen og spillet til det. Buttersmooth VRR fra 30-60 er helt greit for meg, men så spiller ikke jeg CS:GO og slikt. Men får se hva som kommer først. En Gsync skjerm eller et skjermkort som klarer å dra oppløsingen slik at den aldri dipper under 50. EDIT: Btw, hvorfor er det nesten ingen skjermer med Gsync som støtter HDR? Endret 20. mars 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Selv 40 hadde hjulpet mye for min del 48 er litt snevert. Riktignok støtter den 48-75 men jeg trenger det mest mellom 30-60. Hadde vært bedre om de la Freesync rangen lavere på en skjerm med så høy oppløsning selv om skjermen støtter 75Hz som max. Jeg spiller heller med freesync på 30-60 og låser skjermen og spillet til det. Buttersmooth VRR fra 30-60 er helt greit for meg, men så spiller ikke jeg CS:GO og slikt. Men får se hva som kommer først. En Gsync skjerm eller et skjermkort som klarer å dra oppløsingen slik at den aldri dipper under 50. EDIT: Btw, hvorfor er det ingen skjermer med Gsync som støtter HDR? Om du har 26000 kr liggende kommer jeg på PG27UQ sånn i farta. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Woah da ble pris plutselig en greie ja Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Om du har 26000 kr liggende kommer jeg på PG27UQ sånn i farta. 15% rabatt på asus på komplett så 22091,50 hehe. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Emsal: Hehe jupp har sitti og frista med triggerfingeren i hele dag :O. Takk for tipset. Mem haff skjerm over 15000 er vanskelig å dra til på. Så blir nok å vente litt eller gå for en annen Asus kanskje. Tilbud er farlig, trenger egentlig en ny router og Asus har jo noen kjekke. Endret 21. mars 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Har kjøpt ny PC og har vært superfornøyd. Var fornøyd helt til jeg besøkte en kamerat som hadde Asus ROG Swift PG279Q. Da innså jeg med en gang at jeg kommer til kort med min Acer 24" LED Predator XB240H. Makan til flyt, fargegjengivelse og deilighet har jeg ikke sett før. Så naturligvis har jeg lyst på en slik. Men det jeg reagerer på er at skjermen er gammel. Den kom i 2015 og koster nå bare 1000 kr mindre enn den gang. Har det ikke kommet noen nyere modeller i samme prisklasse, eller er det planlagt noen nye? Så det kom en PG279QZ som var amazon-eksklusiv, men at den kom dårligere ut totalt sett enn forgjengeren. Bør jeg vente til det kommer en freesync 27" IPS-skjerm i samme prisklasse eller hva tenker dere andre? Det føles så bakvendt å skulle kjøpe en 4 år gammel skjerm til en 2 mnd gammel PC. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Har kjøpt ny PC og har vært superfornøyd. Var fornøyd helt til jeg besøkte en kamerat som hadde Asus ROG Swift PG279Q. Da innså jeg med en gang at jeg kommer til kort med min Acer 24" LED Predator XB240H. Makan til flyt, fargegjengivelse og deilighet har jeg ikke sett før. Så naturligvis har jeg lyst på en slik. Men det jeg reagerer på er at skjermen er gammel. Den kom i 2015 og koster nå bare 1000 kr mindre enn den gang. Har det ikke kommet noen nyere modeller i samme prisklasse, eller er det planlagt noen nye? Så det kom en PG279QZ som var amazon-eksklusiv, men at den kom dårligere ut totalt sett enn forgjengeren. Bør jeg vente til det kommer en freesync 27" IPS-skjerm i samme prisklasse eller hva tenker dere andre? Det føles så bakvendt å skulle kjøpe en 4 år gammel skjerm til en 2 mnd gammel PC. Jeg stusset over det samme når jeg kjøpte denne skjermen. Men per nå har denne skjermen det meste man trenger. 165Hz,Gsync,1440p osv. Hva er alterativet? 4k-skjermen fra Asus i 4K til 20000 kr mer? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 22. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2019 Det nyeste i klassen er vel denne Gagabyte/Aorus skjermen. Den ble nylig testet av HWUB, ellers vet jeg ikke så mye om den. Lenke til kommentar
Odin_83 Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Lurer litt på hva avgjør hvor mange skjermer man kan ha? Ser at mange har 3-5 skjermer og på jobben ser jeg også noen har 4-5 skjermer på en maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå