Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

FAQ: Hva er VSync/G-Sync/Freesync/Adaptive sync/jegvetikkehvasync, osv. og trenger jeg det?


Gabri3L

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal prøve noen andre drivere. Har bærbar med 60Hz skjerm, 1079 og g-sync :)

 

Bare husk at med 60hz, så blir det ganske mye inputlag. Derfor kan det lønne seg å kjøre uten v-sync. Ved å kjøre fastsync, så slipper du tearing og du får mest mulig fps. Noe som hjelper litt for inputlag. Mest mulig inputlag = v-sync + 60 hz.

Display Driver Uninstaller

 

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

 

Nyeste nvidia driver:

 

GeForce 388.10 Hotfix

http://www.guru3d.com/files-details/geforce-388-10-hotfix-driver-download.html

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei.

Rett meg på det jeg tar feil på: Hvis jeg kjøper en 100 hz skjerm med G-synk er det oftest best om jeg alltid har G-synk aktivert, i tillegg så aktiverer jeg fastsynk. V-synk virker ut som bør være deaktivert hele tiden med en slik skjerm. Så da vil G-synk jobbe opp til 100 hz, så tar fast synk over? Eller bør jeg deaktivere v-synk og fastsynk hvis jeg spiller innenfor G-synks arbeidsområde, for så å aktivere fast synk hvis jeg ligger over 100 hz?
Vil helst slippe å hele tiden tenke over hvilke instillinger jeg har når jeg bruker PCen til daglig, og bytter mellom å spille ulike spill, som BF 4, GTA 5,  league of legends, dishonored 2, Civ 6.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Fantastisk info, har vært veldig usikker på dette med FreeSync til 1070.

Da blir det bare å håpe på G-sync tilbud på Black Friday.

Ble forøvrig en sånn på tilbud: https://www.komplett.no/product/859681/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/acer-27-predator-led-g-sync-xb271hu?noredirect=true?noredirect=true#

 

Har ikke fått brukt den så mye, får gå igjennom innstillingene på skjerm og spill en dag :-)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Rett meg på det jeg tar feil på: Hvis jeg kjøper en 100 hz skjerm med G-synk er det oftest best om jeg alltid har G-synk aktivert, i tillegg så aktiverer jeg fastsynk. V-synk virker ut som bør være deaktivert hele tiden med en slik skjerm. Så da vil G-synk jobbe opp til 100 hz, så tar fast synk over? Eller bør jeg deaktivere v-synk og fastsynk hvis jeg spiller innenfor G-synks arbeidsområde, for så å aktivere fast synk hvis jeg ligger over 100 hz?

Vil helst slippe å hele tiden tenke over hvilke instillinger jeg har når jeg bruker PCen til daglig, og bytter mellom å spille ulike spill, som BF 4, GTA 5,  league of legends, dishonored 2, Civ 6.

Jeg får tearing om jeg ikke har på fastsync. Jeg bruker dog fps-limiter som går opp til refresh for skjermen da jeg ønsker lavere temp på min bærbare. Fastsync for mer fps og bedre flyt, fps-limiter opp til refresh og lavere temp om du ønsker det :)

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Rett meg på det jeg tar feil på: Hvis jeg kjøper en 100 hz skjerm med G-synk er det oftest best om jeg alltid har G-synk aktivert, i tillegg så aktiverer jeg fastsynk. V-synk virker ut som bør være deaktivert hele tiden med en slik skjerm. Så da vil G-synk jobbe opp til 100 hz, så tar fast synk over? Eller bør jeg deaktivere v-synk og fastsynk hvis jeg spiller innenfor G-synks arbeidsområde, for så å aktivere fast synk hvis jeg ligger over 100 hz?

Vil helst slippe å hele tiden tenke over hvilke instillinger jeg har når jeg bruker PCen til daglig, og bytter mellom å spille ulike spill, som BF 4, GTA 5,  league of legends, dishonored 2, Civ 6.

Jeg får tearing om jeg ikke har på fastsync. Jeg bruker dog fps-limiter som går opp til refresh for skjermen da jeg ønsker lavere temp på min bærbare. Fastsync for mer fps og bedre flyt, fps-limiter opp til refresh og lavere temp om du ønsker det :)

 

Har du G-synk i tillegg, aktivert hele tiden?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Rett meg på det jeg tar feil på: Hvis jeg kjøper en 100 hz skjerm med G-synk er det oftest best om jeg alltid har G-synk aktivert, i tillegg så aktiverer jeg fastsynk. V-synk virker ut som bør være deaktivert hele tiden med en slik skjerm. Så da vil G-synk jobbe opp til 100 hz, så tar fast synk over? Eller bør jeg deaktivere v-synk og fastsynk hvis jeg spiller innenfor G-synks arbeidsområde, for så å aktivere fast synk hvis jeg ligger over 100 hz?

Vil helst slippe å hele tiden tenke over hvilke instillinger jeg har når jeg bruker PCen til daglig, og bytter mellom å spille ulike spill, som BF 4, GTA 5,  league of legends, dishonored 2, Civ 6.

 

Vel, du gjør ingenting galt med å sette på G-Sync og la fastsync ta over, over 100 fps. ;)

 

Men det er absolutt ingenting i veien for heller, å prøve seg selv frem. Folk er forskjellige. Og likedan deres preferanser. Noen vil nok til og med spille med kun V-Sync off, over 100 fps for å få kortet inn input lag de siste halve millisekundene. Selv om det gir tearing. Men hvorfor man skulle finne på å gjøre det på noe annet enn online FPS spill vet jeg ikke. Vi mennesker kan jo venne oss til det meste.

 

Selv tenker jeg nok jeg ville til spill som Dishonored 2, heller spilt med G-Sync opp til 100 fps. Og så V-Sync "on" over 100 fps. Det er en naturlig frame limiter som sparer strøm. Samtidig som hver frame (om man er over 100 fps) vil inneholde nøyaktig 10 ms med bevegelses informasjon. Kanskje litt krøkkete sagt...

Lenke til kommentar

 

 

Hei.

 

Rett meg på det jeg tar feil på: Hvis jeg kjøper en 100 hz skjerm med G-synk er det oftest best om jeg alltid har G-synk aktivert, i tillegg så aktiverer jeg fastsynk. V-synk virker ut som bør være deaktivert hele tiden med en slik skjerm. Så da vil G-synk jobbe opp til 100 hz, så tar fast synk over? Eller bør jeg deaktivere v-synk og fastsynk hvis jeg spiller innenfor G-synks arbeidsområde, for så å aktivere fast synk hvis jeg ligger over 100 hz?

Vil helst slippe å hele tiden tenke over hvilke instillinger jeg har når jeg bruker PCen til daglig, og bytter mellom å spille ulike spill, som BF 4, GTA 5,  league of legends, dishonored 2, Civ 6.

Jeg får tearing om jeg ikke har på fastsync. Jeg bruker dog fps-limiter som går opp til refresh for skjermen da jeg ønsker lavere temp på min bærbare. Fastsync for mer fps og bedre flyt, fps-limiter opp til refresh og lavere temp om du ønsker det :)

 

Har du G-synk i tillegg, aktivert hele tiden?

 

Jepp.

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Rett meg på det jeg tar feil på: Hvis jeg kjøper en 100 hz skjerm med G-synk er det oftest best om jeg alltid har G-synk aktivert, i tillegg så aktiverer jeg fastsynk. V-synk virker ut som bør være deaktivert hele tiden med en slik skjerm. Så da vil G-synk jobbe opp til 100 hz, så tar fast synk over? Eller bør jeg deaktivere v-synk og fastsynk hvis jeg spiller innenfor G-synks arbeidsområde, for så å aktivere fast synk hvis jeg ligger over 100 hz?

Vil helst slippe å hele tiden tenke over hvilke instillinger jeg har når jeg bruker PCen til daglig, og bytter mellom å spille ulike spill, som BF 4, GTA 5,  league of legends, dishonored 2, Civ 6.

 

Vel, du gjør ingenting galt med å sette på G-Sync og la fastsync ta over, over 100 fps. ;)

 

Men det er absolutt ingenting i veien for heller, å prøve seg selv frem. Folk er forskjellige. Og likedan deres preferanser. Noen vil nok til og med spille med kun V-Sync off, over 100 fps for å få kortet inn input lag de siste halve millisekundene. Selv om det gir tearing. Men hvorfor man skulle finne på å gjøre det på noe annet enn online FPS spill vet jeg ikke. Vi mennesker kan jo venne oss til det meste.

 

Selv tenker jeg nok jeg ville til spill som Dishonored 2, heller spilt med G-Sync opp til 100 fps. Og så V-Sync "on" over 100 fps. Det er en naturlig frame limiter som sparer strøm. Samtidig som hver frame (om man er over 100 fps) vil inneholde nøyaktig 10 ms med bevegelses informasjon. Kanskje litt krøkkete sagt...

 

Takk for svar!

 

Men er det slik at V-synk kobler inn over 100 hz da eller er det på hele tiden, og det er slik at jeg bør ha det av, og skru det på om jeg ligger over 100 hz?

G-synk bør omentrent alltid være aktivert på en G-synk skjerm? Selv om FPS går over grensen for skjermen?

Lenke til kommentar

Som sagt var det litt krøkkete sagt i sted. Jeg satset på at det var forståelig innenfor rammene. :p

 

Men altså; om man skrur V-Sync "on". Så kan man aldri få høyere fps enn skjermens Hz. V-Sync "on" er som sagt en "naturlig" frame limiter. Så når man snakker om V-Sync "on" for fps over skjermens Hz. Så er det altså kun snakk om fps'en over skjermens Hz, man ville ha fått, dersom man ikke hadde V-Sync "on".

 

Videre; selv om man har G-Sync "on". Så vil den aldri være aktiv, så lenge skjermkortet produserer, enten flere fps enn skjermens Hz, eller ville ha produsert flere fps, enn skjermens Hz, når V-Sync er "on".

 

G-Sync har kun en funksjon når den er "on", og det er å aktiveres dersom skjermkortet ikke klarer å produsere flere fps enn skjermens Hz. Så om skjermen har en G-Sync "range" på 30-100Hz. Så vil G-Sync aktiveres når skjermkortet ikke klarer å produsere over 100 fps. Klarer skjermkortet kun lage 77 fps ett sekund. Så gjør skjermen seg (dumt forklart) om til en 77 Hz skjerm det sekundet. Slik sett kan man nesten se på det som at V-Sync fremdeles er på (Om man hadde det aktivert). Bare at skjermens Hz har gått ned..

 

I farten kommer jeg bare på 2 grunner til å skulle ønske å skru av G-Sync. Den ene er om spillet ikke takler G-Sync. Og det finnes det sikkert noen få av. Civ 5 for eksempel, er ikke så glad i G-Sync, bildet begynner å flimre når det er AI sin tur. Så selv skrur jeg G-Sync av i Civ 5. Men på min skjerm så har jeg ULMB som jeg skrur på i stedet. Og det er grunn nummer 2 til å eventuelt skru av G-Sync. ULMB kan ikke være aktivt samtidig med G-Sync dessverre. Men bildet får en (i mine øyne) mye skarpere effekt.

 

ULMB fungerer slik at skjermen skrur av baklyset mens pikslene endrer farge. Dermed ser man kun pikslene når de har den fargen de skal ha. Effekten er påtakelig. Så om man som meg liker den godt, og har kraftig nok skjermkort til å sikre at man nesten aldri er under skjermens Hz. Så er jo ikke G-Synk aktivt uansett. Da kan man jo like så godt bare deaktivere den.

 

Nå, noen kan ikke fordra ULMB i det hele tatt. Og da finnes det jo ikke mange grunnene til å skru av G-Sync nei. Og ikke alle G-Sync skjermer har vel ULMB heller? Det har jeg ikke helt oversikten på..

 

Og når det gjelder V-Sync av/på igjen. Jeg vil si enkelt sagt: "på" dersom input lag ikke er døds viktig å få ned så lavt som overhodet mulig. Eventuelt også, om man vil spare strøm/få skjermkortet til å kjøre så kjølig/stille som mulig.

 

V-Sync "av" er egentlig kun for "Twitchere". Og de har ikke 100 Hz skjermer. :p

 

Resten av oss velger "Fastsync" som beholder tearing frie bilder, men som likevel hjelper på input lag..

 

Håper dette hjelper litt. :)

Lenke til kommentar

Som sagt var det litt krøkkete sagt i sted. Jeg satset på at det var forståelig innenfor rammene. :p

 

Men altså; om man skrur V-Sync "on". Så kan man aldri få høyere fps enn skjermens Hz. V-Sync "on" er som sagt en "naturlig" frame limiter. Så når man snakker om V-Sync "on" for fps over skjermens Hz. Så er det altså kun snakk om fps'en over skjermens Hz, man ville ha fått, dersom man ikke hadde V-Sync "on".

 

Videre; selv om man har G-Sync "on". Så vil den aldri være aktiv, så lenge skjermkortet produserer, enten flere fps enn skjermens Hz, eller ville ha produsert flere fps, enn skjermens Hz, når V-Sync er "on".

 

G-Sync har kun en funksjon når den er "on", og det er å aktiveres dersom skjermkortet ikke klarer å produsere flere fps enn skjermens Hz. Så om skjermen har en G-Sync "range" på 30-100Hz. Så vil G-Sync aktiveres når skjermkortet ikke klarer å produsere over 100 fps. Klarer skjermkortet kun lage 77 fps ett sekund. Så gjør skjermen seg (dumt forklart) om til en 77 Hz skjerm det sekundet. Slik sett kan man nesten se på det som at V-Sync fremdeles er på (Om man hadde det aktivert). Bare at skjermens Hz har gått ned..

 

I farten kommer jeg bare på 2 grunner til å skulle ønske å skru av G-Sync. Den ene er om spillet ikke takler G-Sync. Og det finnes det sikkert noen få av. Civ 5 for eksempel, er ikke så glad i G-Sync, bildet begynner å flimre når det er AI sin tur. Så selv skrur jeg G-Sync av i Civ 5. Men på min skjerm så har jeg ULMB som jeg skrur på i stedet. Og det er grunn nummer 2 til å eventuelt skru av G-Sync. ULMB kan ikke være aktivt samtidig med G-Sync dessverre. Men bildet får en (i mine øyne) mye skarpere effekt.

 

ULMB fungerer slik at skjermen skrur av baklyset mens pikslene endrer farge. Dermed ser man kun pikslene når de har den fargen de skal ha. Effekten er påtakelig. Så om man som meg liker den godt, og har kraftig nok skjermkort til å sikre at man nesten aldri er under skjermens Hz. Så er jo ikke G-Synk aktivt uansett. Da kan man jo like så godt bare deaktivere den.

 

Nå, noen kan ikke fordra ULMB i det hele tatt. Og da finnes det jo ikke mange grunnene til å skru av G-Sync nei. Og ikke alle G-Sync skjermer har vel ULMB heller? Det har jeg ikke helt oversikten på..

 

Og når det gjelder V-Sync av/på igjen. Jeg vil si enkelt sagt: "på" dersom input lag ikke er døds viktig å få ned så lavt som overhodet mulig. Eventuelt også, om man vil spare strøm/få skjermkortet til å kjøre så kjølig/stille som mulig.

 

V-Sync "av" er egentlig kun for "Twitchere". Og de har ikke 100 Hz skjermer. :p

 

Resten av oss velger "Fastsync" som beholder tearing frie bilder, men som likevel hjelper på input lag..

 

Håper dette hjelper litt. :)

Takk for fyldig svar!

Så da beholder jeg for det meste G-sync på, og aktiverer Fastsync. Ser ikke vits å bruke V-synk når fastsync virker ut til å gjøre en bedre jobb over 100hz hvor G-synk i mitt tilfelle deaktiveres.

Dette gjelder et oppsett med 1080 Ti skjermkort og ROG Swift PG348Q.

Lenke til kommentar

 

Takk for fyldig svar!

Så da beholder jeg for det meste G-sync på, og aktiverer Fastsync. Ser ikke vits å bruke V-synk når fastsync virker ut til å gjøre en bedre jobb over 100hz hvor G-synk i mitt tilfelle deaktiveres.

Dette gjelder et oppsett med 1080 Ti skjermkort og ROG Swift PG348Q.

 

 

Bare hyggelig. :)

 

For folk som av forskjellige grunner ikke gidder/orker (eller klarer) sette seg inn i hvordan disse tingene fungerer. Så er G-Sync+fastsync en "Fire and forget" innstilling. Best i noen tilfeller, og aldri dårligst. :p

 

Nå fortalte et kjapt google søk meg at din monitor ikke har ULMB, så da forsvinner uansett det som argument for å dille med det. :p

 

Men det kan altså være litt å tjene på å bruke V-Sync i stedet for Fastsync i de spillene der det passer bedre. Ved å ikke tvinge skjermkortet til å kjøre på bånn gass (som med Fastsync på), når det strengt tatt ikke er nødvendig. Så kjører skjermkortet kjøligere, og dermed også med mindre vifte støy. Og det jeg ikke i farten gikk i dybden på. Var hvordan V-Sync også kan gi jevnere bevegelser i noen tilfeller.

 

V-Sync fungerer slik at når skjermen nettopp har fått et bilde fra skjermkortet, først da begynner skjermkortet å lage neste bilde. Så om på en 100 Hz skjerm, skjermkortet bare brukte 6 ms på forrige bilde, så vil det ha ligget og slappet av i 4 ms, mens det ventet på at skjermen skulle hente det siste bildet det lagde. Det er 4 ms med strømsparing. Mens med Fastsync, så vil ikke skjermkortet hvile når det er ferdig med et bilde, i stedet begynner det umiddelbart på et nytt bilde. Og når det er ferdig, så begynner det på neste igjen.

 

Så, om man forstiller seg at man spiller et spill der man "strafer" til den ene siden (bare for å gjøre effekten jeg prøver å beskrive tydeligere). Med V-Sync på, så vil spillmotoren ha en loop på 10 ms, og så lenge man klarer å lage 100 fps. Vil man altså flytte seg til siden nøyaktig like langt for hver skjermoppdatering.

 

Men med Fastsync på, i samme situasjon, men der skjermkortet lager et nytt bilde hvert 6 ms i gjennomsnitt. Så vil bevegelsen til siden tilsvare 6 ms bevegelse per skjermoppdatering en gang. Men neste gang så har skjermkortet kastet en frame i søpla, fordi den klarte å lage 2 frames før skjermen skulle oppdatere seg. Og dermed flytter neste skjermoppdatering seg tilsvarende 12 ms med bevegelse.

 

Så med Fastsync på, kan man få 6 - 6 - 12 - 6 - 6 - 12 bevegelse. Men med V-Sync på. Så blir det jevnt 10 - 10 - 10 - 10 hele veien. Ironisk nok får man altså ujevnere bevegelse av å ha høyere fps enn skjermens Hz.

 

Nå, oppe i 100 Hz/fps så begynner man å nærme seg at dette ikke er så veldig synlig for mange uansett. Og for oss med 144Hz skjermer, vil man nok ikke merke mye forskjell på faste 7 ms, eller 5 - 5 - 5 - 10 - "lugging" (f.eks.).

 

Men det er en slik ting som kan være grei å skjønne, om man skulle være blant dem som er var nok til å se det. Og som sagt. Om man ikke trenger den litt lavere input lag'en fra 166 fps til 100 fps. Så sparer man uansett strøm.. Og ørene.. :p

Lenke til kommentar

 

 

Takk for fyldig svar!

Så da beholder jeg for det meste G-sync på, og aktiverer Fastsync. Ser ikke vits å bruke V-synk når fastsync virker ut til å gjøre en bedre jobb over 100hz hvor G-synk i mitt tilfelle deaktiveres.

Dette gjelder et oppsett med 1080 Ti skjermkort og ROG Swift PG348Q.

 

 

Bare hyggelig. :)

 

For folk som av forskjellige grunner ikke gidder/orker (eller klarer) sette seg inn i hvordan disse tingene fungerer. Så er G-Sync+fastsync en "Fire and forget" innstilling. Best i noen tilfeller, og aldri dårligst. :p

 

Nå fortalte et kjapt google søk meg at din monitor ikke har ULMB, så da forsvinner uansett det som argument for å dille med det. :p

 

Men det kan altså være litt å tjene på å bruke V-Sync i stedet for Fastsync i de spillene der det passer bedre. Ved å ikke tvinge skjermkortet til å kjøre på bånn gass (som med Fastsync på), når det strengt tatt ikke er nødvendig. Så kjører skjermkortet kjøligere, og dermed også med mindre vifte støy. Og det jeg ikke i farten gikk i dybden på. Var hvordan V-Sync også kan gi jevnere bevegelser i noen tilfeller.

 

V-Sync fungerer slik at når skjermen nettopp har fått et bilde fra skjermkortet, først da begynner skjermkortet å lage neste bilde. Så om på en 100 Hz skjerm, skjermkortet bare brukte 6 ms på forrige bilde, så vil det ha ligget og slappet av i 4 ms, mens det ventet på at skjermen skulle hente det siste bildet det lagde. Det er 4 ms med strømsparing. Mens med Fastsync, så vil ikke skjermkortet hvile når det er ferdig med et bilde, i stedet begynner det umiddelbart på et nytt bilde. Og når det er ferdig, så begynner det på neste igjen.

 

Så, om man forstiller seg at man spiller et spill der man "strafer" til den ene siden (bare for å gjøre effekten jeg prøver å beskrive tydeligere). Med V-Sync på, så vil spillmotoren ha en loop på 10 ms, og så lenge man klarer å lage 100 fps. Vil man altså flytte seg til siden nøyaktig like langt for hver skjermoppdatering.

 

Men med Fastsync på, i samme situasjon, men der skjermkortet lager et nytt bilde hvert 6 ms i gjennomsnitt. Så vil bevegelsen til siden tilsvare 6 ms bevegelse per skjermoppdatering en gang. Men neste gang så har skjermkortet kastet en frame i søpla, fordi den klarte å lage 2 frames før skjermen skulle oppdatere seg. Og dermed flytter neste skjermoppdatering seg tilsvarende 12 ms med bevegelse.

 

Så med Fastsync på, kan man få 6 - 6 - 12 - 6 - 6 - 12 bevegelse. Men med V-Sync på. Så blir det jevnt 10 - 10 - 10 - 10 hele veien. Ironisk nok får man altså ujevnere bevegelse av å ha høyere fps enn skjermens Hz.

 

Nå, oppe i 100 Hz/fps så begynner man å nærme seg at dette ikke er så veldig synlig for mange uansett. Og for oss med 144Hz skjermer, vil man nok ikke merke mye forskjell på faste 7 ms, eller 5 - 5 - 5 - 10 - "lugging" (f.eks.).

 

Men det er en slik ting som kan være grei å skjønne, om man skulle være blant dem som er var nok til å se det. Og som sagt. Om man ikke trenger den litt lavere input lag'en fra 166 fps til 100 fps. Så sparer man uansett strøm.. Og ørene.. :p

 

Takk.

 

Når du sier at ved fastsync kjører skjermkortet på "full gass" da mener du vell ikke på maks effekt, men heller at den må jobbe mer kontinuerlig og får ikke disse små pausene på noen få ms som ved bruk av v-sync? Har ikke fått oppsettet enda, venter på skjermkortet, så kan ikke teste idag, men er greit å sette seg inn i det før jeg tar det i bruk.

Lenke til kommentar

 

 

 

Takk for fyldig svar!

Så da beholder jeg for det meste G-sync på, og aktiverer Fastsync. Ser ikke vits å bruke V-synk når fastsync virker ut til å gjøre en bedre jobb over 100hz hvor G-synk i mitt tilfelle deaktiveres.

Dette gjelder et oppsett med 1080 Ti skjermkort og ROG Swift PG348Q.

 

 

Bare hyggelig. :)

 

For folk som av forskjellige grunner ikke gidder/orker (eller klarer) sette seg inn i hvordan disse tingene fungerer. Så er G-Sync+fastsync en "Fire and forget" innstilling. Best i noen tilfeller, og aldri dårligst. :p

 

Nå fortalte et kjapt google søk meg at din monitor ikke har ULMB, så da forsvinner uansett det som argument for å dille med det. :p

 

Men det kan altså være litt å tjene på å bruke V-Sync i stedet for Fastsync i de spillene der det passer bedre. Ved å ikke tvinge skjermkortet til å kjøre på bånn gass (som med Fastsync på), når det strengt tatt ikke er nødvendig. Så kjører skjermkortet kjøligere, og dermed også med mindre vifte støy. Og det jeg ikke i farten gikk i dybden på. Var hvordan V-Sync også kan gi jevnere bevegelser i noen tilfeller.

 

V-Sync fungerer slik at når skjermen nettopp har fått et bilde fra skjermkortet, først da begynner skjermkortet å lage neste bilde. Så om på en 100 Hz skjerm, skjermkortet bare brukte 6 ms på forrige bilde, så vil det ha ligget og slappet av i 4 ms, mens det ventet på at skjermen skulle hente det siste bildet det lagde. Det er 4 ms med strømsparing. Mens med Fastsync, så vil ikke skjermkortet hvile når det er ferdig med et bilde, i stedet begynner det umiddelbart på et nytt bilde. Og når det er ferdig, så begynner det på neste igjen.

 

Så, om man forstiller seg at man spiller et spill der man "strafer" til den ene siden (bare for å gjøre effekten jeg prøver å beskrive tydeligere). Med V-Sync på, så vil spillmotoren ha en loop på 10 ms, og så lenge man klarer å lage 100 fps. Vil man altså flytte seg til siden nøyaktig like langt for hver skjermoppdatering.

 

Men med Fastsync på, i samme situasjon, men der skjermkortet lager et nytt bilde hvert 6 ms i gjennomsnitt. Så vil bevegelsen til siden tilsvare 6 ms bevegelse per skjermoppdatering en gang. Men neste gang så har skjermkortet kastet en frame i søpla, fordi den klarte å lage 2 frames før skjermen skulle oppdatere seg. Og dermed flytter neste skjermoppdatering seg tilsvarende 12 ms med bevegelse.

 

Så med Fastsync på, kan man få 6 - 6 - 12 - 6 - 6 - 12 bevegelse. Men med V-Sync på. Så blir det jevnt 10 - 10 - 10 - 10 hele veien. Ironisk nok får man altså ujevnere bevegelse av å ha høyere fps enn skjermens Hz.

 

Nå, oppe i 100 Hz/fps så begynner man å nærme seg at dette ikke er så veldig synlig for mange uansett. Og for oss med 144Hz skjermer, vil man nok ikke merke mye forskjell på faste 7 ms, eller 5 - 5 - 5 - 10 - "lugging" (f.eks.).

 

Men det er en slik ting som kan være grei å skjønne, om man skulle være blant dem som er var nok til å se det. Og som sagt. Om man ikke trenger den litt lavere input lag'en fra 166 fps til 100 fps. Så sparer man uansett strøm.. Og ørene.. :p

 

Takk.

 

Når du sier at ved fastsync kjører skjermkortet på "full gass" da mener du vell ikke på maks effekt, men heller at den må jobbe mer kontinuerlig og får ikke disse små pausene på noen få ms som ved bruk av v-sync? Har ikke fått oppsettet enda, venter på skjermkortet, så kan ikke teste idag, men er greit å sette seg inn i det før jeg tar det i bruk.

 

Full pupp, OG fjerner tearing. Altså ingen FPS cap.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takk.

 

Når du sier at ved fastsync kjører skjermkortet på "full gass" da mener du vell ikke på maks effekt, men heller at den må jobbe mer kontinuerlig og får ikke disse små pausene på noen få ms som ved bruk av v-sync? Har ikke fått oppsettet enda, venter på skjermkortet, så kan ikke teste idag, men er greit å sette seg inn i det før jeg tar det i bruk.

 

 

 

Vel, tjo. Som Nizzen sier. Fastsync "on" er "klampen i bånn". Men V-Sync "off", er også "klampen i bånn". Bare med Fastsync, så ofrer man bittelitt med input lag og fps sammenliknet med V-Sync "off", men som belønning slipper man tearing.

 

Men, så er det også slik at skjermkortet regulerer seg selv i frekvens i henhold til sensorer som forteller det hvor mye strøm det bruker, og hvilken temperatur det har (bl.a. sikkert). Nå, om du bor i Texas. Så er det gjerne 35°C+ på PC rommet om sommeren, selv med klima anlegget på bånn gass. Og da har man mindre å gå på. Nvidia stiller skjermkortene inn på nærmere dette "worst case scenario'et" fra fabrikkens side. Slik at skjermkortene rett ut av boksen er nesten like raske i Texas som i Norge. For i Norge er nok rom temperaturen ofte mye nærmere ~20°C, og vi har da en del å gå på i forhold til temperatur.

 

Med programvare som EVGAs PCX, eller MSIs afterburner. Kan man da stille inn manuelt at man tillater skjermkortet å trekke mere strøm, enn det får lov til uten at man endrer dette manuelt. Dette vil igjen tillate skjermkortet å nå høyere frekvenser, så lenge man holder temperaturen under kontroll. Noe man kan fikse med å manuelt sette viftehastigheten høyere. Eller bytte hele GPU kjøleren i et vannkjølings anlegg. Man kan da også gjerne sette max frekvens opp til et par hundre MHz høyere. Som skjermkortet vil kunne nå, om kjøling og strøm tilførsel er tilstrekkelig. Endrer man max tillatelig frekvens, har man altså "overklokket" skjermkortet over fabrikkens grunn innstilling.

 

Man kan altså endre rammen for hva som er "bånn gass". Men V-Sync "off", eller Fastsync "on", er altså begge deler det samme som "klampen i bånn". Bare med økt "Power target" så trekker skjermkortet enda mer strøm enn med standard "Power target".

 

Man kan altså tvinge skjermkortet til å ikke forsøke å lage så mange frames som det er i stand til. Men enten heller sette en verdi man ønsker. Eller sette en øvre grense, som kan være skjermens Hz. Eller en fps verdi over skjermens Hz, men da må man bruke Fastsync "on" eller V-Sync "off". Og som en "side effect" nærmest da. Så sparer man altså strøm, som igjen lar kortets kjøler kjøre på lavere RPM.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Takk.

 

Når du sier at ved fastsync kjører skjermkortet på "full gass" da mener du vell ikke på maks effekt, men heller at den må jobbe mer kontinuerlig og får ikke disse små pausene på noen få ms som ved bruk av v-sync? Har ikke fått oppsettet enda, venter på skjermkortet, så kan ikke teste idag, men er greit å sette seg inn i det før jeg tar det i bruk.

 

 

 

Vel, tjo. Som Nizzen sier. Fastsync "on" er "klampen i bånn". Men V-Sync "off", er også "klampen i bånn". Bare med Fastsync, så ofrer man bittelitt med input lag og fps sammenliknet med V-Sync "off", men som belønning slipper man tearing.

 

Men, så er det også slik at skjermkortet regulerer seg selv i frekvens i henhold til sensorer som forteller det hvor mye strøm det bruker, og hvilken temperatur det har (bl.a. sikkert). Nå, om du bor i Texas. Så er det gjerne 35°C+ på PC rommet om sommeren, selv med klima anlegget på bånn gass. Og da har man mindre å gå på. Nvidia stiller skjermkortene inn på nærmere dette "worst case scenario'et" fra fabrikkens side. Slik at skjermkortene rett ut av boksen er nesten like raske i Texas som i Norge. For i Norge er nok rom temperaturen ofte mye nærmere ~20°C, og vi har da en del å gå på i forhold til temperatur.

 

Med programvare som EVGAs PCX, eller MSIs afterburner. Kan man da stille inn manuelt at man tillater skjermkortet å trekke mere strøm, enn det får lov til uten at man endrer dette manuelt. Dette vil igjen tillate skjermkortet å nå høyere frekvenser, så lenge man holder temperaturen under kontroll. Noe man kan fikse med å manuelt sette viftehastigheten høyere. Eller bytte hele GPU kjøleren i et vannkjølings anlegg. Man kan da også gjerne sette max frekvens opp til et par hundre MHz høyere. Som skjermkortet vil kunne nå, om kjøling og strøm tilførsel er tilstrekkelig. Endrer man max tillatelig frekvens, har man altså "overklokket" skjermkortet over fabrikkens grunn innstilling.

 

Man kan altså endre rammen for hva som er "bånn gass". Men V-Sync "off", eller Fastsync "on", er altså begge deler det samme som "klampen i bånn". Bare med økt "Power target" så trekker skjermkortet enda mer strøm enn med standard "Power target".

 

Man kan altså tvinge skjermkortet til å ikke forsøke å lage så mange frames som det er i stand til. Men enten heller sette en verdi man ønsker. Eller sette en øvre grense, som kan være skjermens Hz. Eller en fps verdi over skjermens Hz, men da må man bruke Fastsync "on" eller V-Sync "off". Og som en "side effect" nærmest da. Så sparer man altså strøm, som igjen lar kortets kjøler kjøre på lavere RPM.

 

Fikk skjermkortet idag og fant ut at jeg kan velge globale instillinger og egne instillinger for egne programmer under 3D instillinger. Har da valgt Vertical synk - "On/På" under globale instillinger, og på programfanen har jeg lagt inn spill og valgt "Fast" eller "Rask" som det heter med norske instillinger under Vertical synk instillingen. Når jeg får skjermen med G-synk vil jeg skru på dette og ha det på permanent, og heller kjøre med Fastsync på ulike programmer/spill som jeg ønsker å unngå tearing over 100 hz.

Høres det ut som en god plan?

 

Er det noe annet man bør stille på i nvidia kontrollpanel? Jeg vil jo skru på maks hz når jeg får ny skjerm, og maks oppløsning, men utenom dette?

Skal også laste ned afterburner og øke litt der.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Fikk skjermkortet idag og fant ut at jeg kan velge globale instillinger og egne instillinger for egne programmer under 3D instillinger. Har da valgt Vertical synk - "On/På" under globale instillinger, og på programfanen har jeg lagt inn spill og valgt "Fast" eller "Rask" som det heter med norske instillinger under Vertical synk instillingen. Når jeg får skjermen med G-synk vil jeg skru på dette og ha det på permanent, og heller kjøre med Fastsync på ulike programmer/spill som jeg ønsker å unngå tearing over 100 hz.

Høres det ut som en god plan?

Absolutt, selv ville jeg kanskje heller satt G-Sync+Fastsync som "Global" setting som utgangspunkt. Og heller skrudd av/endret ved behov på per game basis.

 

Er det noe annet man bør stille på i nvidia kontrollpanel? Jeg vil jo skru på maks hz når jeg får ny skjerm, og maks oppløsning, men utenom dette?

Skal også laste ned afterburner og øke litt der.

Det er klart. Å sette på V-Sync i et spill der du ellers kunne fått 300 fps+. Er på en måte det samme som å innrømme man kunne klart seg fint med et GTX1060.. vel, i det spillet ihvertfall.

 

Og det er jo ikke derfor man har handlet seg et av markedets råeste skjermkort. For å la det putre på tomgang i halvparten av spillene. Men samtidig, så produserer man gjerne like mye coil whine som fps når man kommer så høyt opp i fps. For ikke snakke om at 300 fps på en 100Hz skjerm, også er 200% fps i søpla..Visuelt ihvertfall.. Man ser jo aldri mer enn 100 fps på en slik skjerm uansett.

 

Eneste grunn til å ønske høyere fps enn skjermens Hz, er å korte inn input lag så mye som mulig. Og det er på ingen måte nødvendig i mer enn de aller raskeste FPS'ene.

 

Så, hadde det bare vært noe man kunne bruke alle disse hestekreftene man har til overs på!.. Og vel, det gjør det jo! Man kan bl.a. bruke dem til å lage enda bedre grafikk, enn med bare "Ultra" innstillingene. Det kan man gjøre i Nvidias Control Panel under DSR Factors. Når man hukker av for disse, så kan man velge høyere oppløsning enn skjermens i spillene. Og det som skjer er at spillet rendres i den høyere oppløsningen, og så skaleres ned til skjermens oppløsning når det fremvises. Dette sørger for at mer detaljer kommer til syne. Spesielt tynne linjer som kabler og gress blir seende mer ekte ut.

 

I det hele tatt er det mye man kan gjøre i Control panel, og man finner mye tips til innstillinger på en per game basis ved litt googling. En skygge effekt er kanskje nærmere "gratis" å skru på i ett spill med en spillmotor, men gir en merkbar reduksjon av fps i et annet spill med en annen spill motor..

 

Med så kraftig skjermkort kan man velge om man vil kjøre litt "fire and forget" og bare skyve opp til "Ultra". Men man finner fort nok ut av, at grensen for "Ultra" alltid skyves et knepp foran selv de beste skjermkortene..

Lenke til kommentar

 

Fikk skjermkortet idag og fant ut at jeg kan velge globale instillinger og egne instillinger for egne programmer under 3D instillinger. Har da valgt Vertical synk - "On/På" under globale instillinger, og på programfanen har jeg lagt inn spill og valgt "Fast" eller "Rask" som det heter med norske instillinger under Vertical synk instillingen. Når jeg får skjermen med G-synk vil jeg skru på dette og ha det på permanent, og heller kjøre med Fastsync på ulike programmer/spill som jeg ønsker å unngå tearing over 100 hz.

Høres det ut som en god plan?

Absolutt, selv ville jeg kanskje heller satt G-Sync+Fastsync som "Global" setting som utgangspunkt. Og heller skrudd av/endret ved behov på per game basis.

 

Er det noe annet man bør stille på i nvidia kontrollpanel? Jeg vil jo skru på maks hz når jeg får ny skjerm, og maks oppløsning, men utenom dette?

Skal også laste ned afterburner og øke litt der.

Det er klart. Å sette på V-Sync i et spill der du ellers kunne fått 300 fps+. Er på en måte det samme som å innrømme man kunne klart seg fint med et GTX1060.. vel, i det spillet ihvertfall.

 

Og det er jo ikke derfor man har handlet seg et av markedets råeste skjermkort. For å la det putre på tomgang i halvparten av spillene. Men samtidig, så produserer man gjerne like mye coil whine som fps når man kommer så høyt opp i fps. For ikke snakke om at 300 fps på en 100Hz skjerm, også er 200% fps i søpla..Visuelt ihvertfall.. Man ser jo aldri mer enn 100 fps på en slik skjerm uansett.

 

Eneste grunn til å ønske høyere fps enn skjermens Hz, er å korte inn input lag så mye som mulig. Og det er på ingen måte nødvendig i mer enn de aller raskeste FPS'ene.

 

Så, hadde det bare vært noe man kunne bruke alle disse hestekreftene man har til overs på!.. Og vel, det gjør det jo! Man kan bl.a. bruke dem til å lage enda bedre grafikk, enn med bare "Ultra" innstillingene. Det kan man gjøre i Nvidias Control Panel under DSR Factors. Når man hukker av for disse, så kan man velge høyere oppløsning enn skjermens i spillene. Og det som skjer er at spillet rendres i den høyere oppløsningen, og så skaleres ned til skjermens oppløsning når det fremvises. Dette sørger for at mer detaljer kommer til syne. Spesielt tynne linjer som kabler og gress blir seende mer ekte ut.

 

I det hele tatt er det mye man kan gjøre i Control panel, og man finner mye tips til innstillinger på en per game basis ved litt googling. En skygge effekt er kanskje nærmere "gratis" å skru på i ett spill med en spillmotor, men gir en merkbar reduksjon av fps i et annet spill med en annen spill motor..

 

Med så kraftig skjermkort kan man velge om man vil kjøre litt "fire and forget" og bare skyve opp til "Ultra". Men man finner fort nok ut av, at grensen for "Ultra" alltid skyves et knepp foran selv de beste skjermkortene..

 

Testet litt i BF4 nå, har bare en 60 hz skjerm, men det var veldig stor forskjell med 1080 TI vs 970. Får teste litt mere når jeg får nyskjermen.

Takk for all hjelp til nå!

God kveld!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...