Gå til innhold

Eget elbil-merke skal stjele kunder fra Tesla og BMW


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir mye å velge mellom på elbilfronten, spørsmålet er om det finnes kjøpere til alle disse elbilene.

Spørsmålet er vel mer om produsentene klarer å møte etterspørselen.

 

Riktignok om de bestemmer seg for å lage attraktive elbiler, som Chevy/Opel og Tesla. Vi får se hva Mercedes velger å lage. Om det f.eks er to biler med hydrogen brenselcelle, og to ladehybrider, som BMW i8 og i3 REX, så er det jo irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir mye å velge mellom på elbilfronten, spørsmålet er om det finnes kjøpere til alle disse elbilene.

I Norge finnes det i hvert fall noen (få)... ?. i3, for eksempel, har solgt godt i Norge, men betegnes som en flopp internasjonalt. Norge er og blir et ubetydelig marked for de store aktørene. Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

 

Blir mye å velge mellom på elbilfronten, spørsmålet er om det finnes kjøpere til alle disse elbilene.

I Norge finnes det i hvert fall noen (få)... . i3, for eksempel, har solgt godt i Norge, men betegnes som en flopp internasjonalt. Norge er og blir et ubetydelig marked for de store aktørene.

 

 

flopp?

 

 

 

As of November 2015, the i3 ranked as the world's third best selling all-electric car in history.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Blir mye å velge mellom på elbilfronten, spørsmålet er om det finnes kjøpere til alle disse elbilene.

I Norge finnes det i hvert fall noen (få)... . i3, for eksempel, har solgt godt i Norge, men betegnes som en flopp internasjonalt. Norge er og blir et ubetydelig marked for de store aktørene.

flopp?

As of November 2015, the i3 ranked as the world's third best selling all-electric car in history.

Selv BMW har uttalt at salget har vært skuffende. Det har dog tatt seg opp i Tyskland etter at myndighetene har innført avgiftslettelser. Hybriden i8, derimot, har solgt bedre enn forventet.

 

http://insideevs.com/soft-demand-limits-bmw-i3-sales/0

 

At det er den tredje mest solgte elbilen sier mye om hvor lavt det globale EV-salget har vært frem til nå.

 

Solgte i3 i Europa:

2013: 1447

2014: 9048

2015: 11851 (Porsche 911: 14386)

 

Ikke mye å skryte av...

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 2
Lenke til kommentar

i3 er en modell med lav produksjon. 40 per dag blir produsert, alt blir solgt og fabrikk går i pluss totalt sett fra begynnelse til slutt.

Husk at i3 og i8 bare er starten for BMW. Bedre modeller vil komme, men det tar tid for dem å omstille seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trolig vil salget øke med større batteri som kommer snart, vil tro mange har ventet på det større batteriet siden det kom rykter om det og siden bekreftet.

2018 modell vil trolig innebære facelift og enda større batteri, 120 ah / 43 kwh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trolig vil salget øke med større batteri som kommer snart, vil tro mange har ventet på det større batteriet siden det kom rykter om det og siden bekreftet.

2018 modell vil trolig innebære facelift og enda større batteri, 120 ah / 43 kwh.

 

Salget av i3 vil ikke øke signifikant. Det skyldes ganske enkelt at bilen er svært begrenset for den jevne forbruker. Dette er en bil BMW har designet spesifikt for ikke å kannibalisere markedet for sine 3- og 5-serie biler. Denne i3 er en bil BMW ser for seg at kunden skal kjøpe i tillegg til nevnte 3- og 5-serie biler eller større. 

 

Og dette ser det ut til at også Mercedes nå sikter seg inn på med sitt elektriske undermerke - å lage biler som ikke på noen måte kan tenkes kannibalisere markedet for eksisterende C- og E-serien biler. Jeg predikerer at disse Mercedes el-bilene blir like begrenset som BMW i3. 

 

 

Min ideelle bil hadde vært en C-segment stasjonsvogn med elektrisk firehjulstrekk, dog med relativt små motorer og en batteripakke på over 40kWt til en pris jeg kan betale. Uten avgift betyr det ekvivalent med en undermotorisert Passat stasjonsvogn. Alternativt en Passat stasjonsvogn med adskilt hybridsystem som på BMW 225xe. Men da med en girkasse med dobbel kobling (Direkt-Schalt-Getriebe; DSG,) og ikke en blytung automatkasse med ditto momentomformer. Ja, og så kan ikke reversgiret fjernes fra girkassa til forbrenningsmotoren! Hører dere, BMW? Jeg har like mye bruk for firehjulstrekk bakover som forover...

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Er seriøst xdrive uten funksjon i revers? Så latterlig teit måte å spare penger på, isåfall ikke første gang det skjæres ned på ting der i gården, uten at de er verst i klassen på noen måte. Det eneste som ikke skjæres ned på er vel prislappen.

Lenke til kommentar

Er seriøst xdrive uten funksjon i revers? Så latterlig teit måte å spare penger på, isåfall ikke første gang det skjæres ned på ting der i gården, uten at de er verst i klassen på noen måte. Det eneste som ikke skjæres ned på er vel prislappen.

 

Det er erfaringen jeg gjorde meg da jeg prøvekjørte. Sett BMW 225xe i revers, og forbrenningsmotoren slokner konsekvent. Nå gikk jeg ikke igjennom alle programmene som finnes på denne bilen, så en faktisk eier av nevnte bil får eventuelt bekrefte eller avkrefte. Imidlertid så er 'assumption the mother of all f***ups,' så jeg velger alltid anta det verste, som et rent skadebegrensende tiltak. 

 

Forbrenningsmotoren i BMW 225xe synes dertil være utstyrt med mikrohybridsystem, som stopper motoren på øvre dødpunkt og deretter drar den igang vha. dynamoen.  Dette demonstrerer samtidig ulempen med slike adskilte fullhybrider - man blir ikke kvitt den tradisjonelle startmotoren samt dynamo. Noe som forsåvidt vises igjen i vekten på BMW 225xe - småheftige 1850kg - som nødvendigvis må bæres av dens standard Mini-understell. Jeg leverte bilen pent tilbake og takket for meg. Har derfor ikke undersøkt teknikken noe videre. 

Lenke til kommentar

Totalvekt kanskje? Ser ikke ut som den er så tung: http://www.dinside.no/936350/test-bmw-225-xe-e-drive

Egenvekt på 1413 kg.

Forvørig har Prius hatt forbrenningsmotor helt uten dynamo, startmotor og reimer i mange mange år. Er det ikke elmotoren som drar i gang bensinmotoren da? Eller at man triller og kobler inn det på et vis? Er jo ikke mye som skal til for å dra det i gang egentlig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blir mye å velge mellom på elbilfronten, spørsmålet er om det finnes kjøpere til alle disse elbilene.

 

Når det så langt, kun har vært navn å velge mellom, så har typen biler stort sett vært av ett slag: Altfor stygg, altfor kort rekkevidde, alt for liten lastekapasitet og mer.

 

Gleder meg til noe brukbart, til en overkommelig pris blir presentert. Når utvalget enten er små knøtt ,eller overdyre Teslaer, så er det fortsatt et bredt publikum som venter på rette typen elbil.

Men lurer litt på, hvorfor mennesker som f.eks kjøper en Polo eller en Up-klassen, ikke går for elektrisk, da dette allerede er såkalte bybiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...