Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ulyd fra eksospotte på Audi 80 pga rust, må den skiftes?

Oly

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Audi 80 (94-modell) som jeg har hatt i mange mange år. Den har begynt å lage en del ulyd, og da jeg i dag kikket under bilen fant jeg ut hvor lyden kom fra. "Ytter skallet" på eksospotten dirrer under kjøring og dunker konstant borti det indre-skallet (har ikke noen bedre måter å forklare dette på). Som dere ser på bildet, er en god del av det ytre-skallet rustet vekk.

Er det måter jeg kan fikse dette på, uten å gå til bilverksted eller å bytte ut hele potten?

post-28900-0-64913700-1470504043_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakre potte til en 94 Audi 80 2.0 bensin koster ikke mere enn ~ 800 kr.

Så det trenger ikke bli så dyrt.

Det pleier å være skitjobb å få gamle rustne eksos anlegg fra hverandre å bytte delvis.

Finner deler og priser her.

http://bilmerker.mister-auto.no/no/eksos-demper-audi-lf36-lm5.html?&mkwid=sLOLa23Ii_dt&pcrid=96931969888&pkw=%2Beksosanlegg%20%2Baudi&pmt=b&gclid=CjwKEAjwlZa9BRCw7cS66eTxlCkSJAC-ddmw1TYCKd54UaBh1R59cqvYtJiFIm_SABnyS9dcWPqemhoCB-fw_wcB

Lenke til kommentar

Hørte fra en kompiss at dette kunne være et varmeskjold rundt selve eksosen nå, og det vil si at det feiler ingenting med selve potta. Skal finne ut om jeg bare kan rive vekk selve varmeskjoldet, eller om det bør være et varmeskjold her pga sikkerhetsmessige årsaker.

Lenke til kommentar

Hadde engang en Peugeot 207 inne. Ulyd fra eksos. Bakre + Midtre eksospotte var helt gjennomrustet. Kunne sveiset det for 3500 kr, uten garanti. Sjekket nye deler : 1033 for bakre eksospotte, 1207 for midtre og 150 kr for pakningssett. Skiftet alt for 4800. Nå har kunden 2 års garanti / 5 år reklamasjonsrett på rust og jobben.

TL;DR : Mer å spare på å bare skifte hele driten enn å sveise her og der. Sjekk priser først da :) 

Lenke til kommentar

Har nå fikset dette; kjøpte noen metall-strips på Biltema, og strammet restene av det som kan kalles varmeskjold fast i selve eksospotten.

Nå forsvant den irriterende risle-lyden fra bilen når jeg kjører, så nå er den "god som ny" :tease:

post-28900-0-94839600-1471137432_thumb.jpg

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...