Oly Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Hei. Jeg har en Audi 80 (94-modell) som jeg har hatt i mange mange år. Den har begynt å lage en del ulyd, og da jeg i dag kikket under bilen fant jeg ut hvor lyden kom fra. "Ytter skallet" på eksospotten dirrer under kjøring og dunker konstant borti det indre-skallet (har ikke noen bedre måter å forklare dette på). Som dere ser på bildet, er en god del av det ytre-skallet rustet vekk. Er det måter jeg kan fikse dette på, uten å gå til bilverksted eller å bytte ut hele potten? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Ståltråd? Skjære vekk restene av ytre skallet? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Bakre potte til en 94 Audi 80 2.0 bensin koster ikke mere enn ~ 800 kr. Så det trenger ikke bli så dyrt. Det pleier å være skitjobb å få gamle rustne eksos anlegg fra hverandre å bytte delvis. Finner deler og priser her. http://bilmerker.mister-auto.no/no/eksos-demper-audi-lf36-lm5.html?&mkwid=sLOLa23Ii_dt&pcrid=96931969888&pkw=%2Beksosanlegg%20%2Baudi&pmt=b&gclid=CjwKEAjwlZa9BRCw7cS66eTxlCkSJAC-ddmw1TYCKd54UaBh1R59cqvYtJiFIm_SABnyS9dcWPqemhoCB-fw_wcB Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Det er ikke den indre lyddemperen som har rustet i stykker og ligger ‹‹løs›› innvendig og vibrerer (lager ulyd) da? Slik hadde jeg det på en eldre Opel, og eneste løsning var å bytte ut den aktuelle lydpotta. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Bytt potta, du bruker fort like mye i reparasjonslurium som det koster å få ei ny potte. 2 Lenke til kommentar
Oly Skrevet 7. august 2016 Forfatter Del Skrevet 7. august 2016 Hørte fra en kompiss at dette kunne være et varmeskjold rundt selve eksosen nå, og det vil si at det feiler ingenting med selve potta. Skal finne ut om jeg bare kan rive vekk selve varmeskjoldet, eller om det bør være et varmeskjold her pga sikkerhetsmessige årsaker. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 (endret) Om det er begynt å ruste veldig så et det evighetsprosjekt å drive å lappe det. Bytt det ut. Men du trenger ikke gjøre noe før neste EU kontroll. Endret 7. august 2016 av Complexity Lenke til kommentar
daruu Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 På bildet så ser det jo ut som det er bare er restene etter ett tynt lag (varmeskjold?) som ligger rundt. Prøv å dra det av, kan hende du må fram med vinkelsliperen. Er det hull under der må du nok bytte demperen Lenke til kommentar
Flexxy Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Hadde engang en Peugeot 207 inne. Ulyd fra eksos. Bakre + Midtre eksospotte var helt gjennomrustet. Kunne sveiset det for 3500 kr, uten garanti. Sjekket nye deler : 1033 for bakre eksospotte, 1207 for midtre og 150 kr for pakningssett. Skiftet alt for 4800. Nå har kunden 2 års garanti / 5 år reklamasjonsrett på rust og jobben. TL;DR : Mer å spare på å bare skifte hele driten enn å sveise her og der. Sjekk priser først da Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Ser bare ut til å være den ytterste delen som har løsna. Ta en skrutrekker bøy det ut fra og riv det vekk. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 (endret) Har nå fikset dette; kjøpte noen metall-strips på Biltema, og strammet restene av det som kan kalles varmeskjold fast i selve eksospotten. Nå forsvant den irriterende risle-lyden fra bilen når jeg kjører, så nå er den "god som ny" Endret 14. august 2016 av Oly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå