ITtraktor Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Er det slik å forstå at det er et endelig oppgjør rundt mva for et enkeltmannsforetak en gang i året, slik som med skatt? Er klar over at mva skal betales inn hver andre mnd. Men det jeg mener er om jeg kan motregne mva på ting jeg kjøper inn om for eks. 2 år mot mva jeg tar inn i dag? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Den siste oppgaven (termin 6) kan vel i og for seg sies å være "den endelige" for regnskapsåret... Du kan ikke motregne mva på innkjøp/investeringer du ikke har gjort enda i mva-pliktig omsetning i dag/år, nei. Men derimot, om du har mer fradragsberettiget (inngående) mva enn skyldig (utgående), i den terminen disse innkjøpene faktisk skjer, så får du penger utbetalt fra Skatteetaten i stedet for omvendt. Men du må altså betale momsen du skylder i denne terminen, for å deretter få "tilsvarende" tilbake om f.eks. 2 år når du faktisk kjøper inn disse tingene. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Det skjer ikke noe "endelig oppgjør" i den forstand man bruker i skattelovgivningen (hvor du betaler inn forskuddsskatt gjennom året som så avregnes mot utlignet skatt i august året etter, skatteavregningen). Merverdiavgift gjøres opp med endelig virkning for den enkelte termin. Dersom du har lav omsetning (<1mio per år) kan du søke om å få årstermin for merverdiavgift. Da leverer du omsetningsoppgaven for hele inntektsåret i mars året etter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå