Gå til innhold

Oppgradere hovedkort og ram på bygget.

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens! Ny spørrerunde her da tiden er inne til at jeg kan oppgradere litt mer i PCen.

Det som skal oppgraderes

* Asustek G10AC motherboard

* 16gb 1600 MHz DDR3 ram (2x8)

Resten av bygget:

* Case: Fractal define R5 (hvit)

* CPU: i7-4770 - socket 1150 + Hyper 212 evo

* GPU: MSI GTX 1070 Gaming X

* PSU: EVGA GQ 750W Hybrid Modular 80+

Har prøvd å søke en del, men ikke funnet noe som dekker behov samtidig som at det er 100% kompatibelt.

Vil ha atx-størrelse (skal vel passe fint i kabinettet?)

Viktig at det passer med viftene og usb-ene som er med kabinettet og resten av de interne delene.

Hvis farge er et alternativ så tenker jeg uansett kombinasjon av svart/hvitt/rødt går fint.

Angående ram så tenker jeg at jeg går for 32gb. DDR4 er bedre enn DDR3? Høyere bandwith men også mer latency.

Regner med at hvis jeg vil oppgradere CPU en gang så må jeg ha nytt hovedkort da, pga socket?

Hva anbefaler dere meg mtp hva jeg har av utstyr fra før? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du oppgradere en så god PC? Hva ønsker du å oppnå?

Tenker hovedsaklig for å legge hovedkortet og rammen i det gamle kabinettet og gi det til lillesøsteren min.

Trenger hdd, CPU og hovedkort til den. Tenkte jeg kan oppgradere min litt i samme slengen.

Tenkte å gi henne mitt hk og ram og så finne en billig/brukt i5 prosessor.

Om dette er dumt får jeg heller vurdere å finne brukt CPU og hk som passer til hennes, men vil heller oppgradere mitt hk i samme slengen.

Om det er til gaming, holder 16gb. Kjøp eventuelt raskere RAM i så fall.

Gjør en del mer enn bare gaming så 32 hadde vært veldig fint. Video-, 3d- og bilderedigering blant annet.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Kom med en pre-built. Selve pcen het G10AC så det er nok spesiallaget til den. Har fungert fint etter migrering til nytt kabinett og grafikkkort, men vil sette det tilbake i gamle kabinettet og gi det bort.

Denne?  Der står det at brikkesettet på hovedkortet er "Intel H87 Express". Det beste brikkesettet for LGA1150 skal være Z97.

Da kan du f.eks. kjøpe Asus Z97-E

og rask DDR3 minne f.eks. CORSAIR DDR3 2400MHz 32GB (Gratis frakt på Deal hvis du kan hente på Pick-up-Points)

Og f.eks. en billig CPU hvis den er rask nok for din søsters bruk: Celeron Dual Core G1840

Eller brukt hvis du klarer å finne noe bedre og rimeligere der..

Lenke til kommentar

Denne? Der står det at brikkesettet på hovedkortet er "Intel H87 Express". Det beste brikkesettet for LGA1150 skal være Z97.

Da kan du f.eks. kjøpe Asus Z97-E

og rask DDR3 minne f.eks. CORSAIR DDR3 2400MHz 32GB (Gratis frakt på Deal hvis du kan hente på Pick-up-Points)

Og f.eks. en billig CPU hvis den er rask nok for din søsters bruk: Celeron Dual Core G1840

Den ja. Kom i litt forskjellige konfigurasjoner men regner med hk er det samme.

Takk for linkene! Ser bra ut det. Må undersøke litt på prosessoren om den går fint, men tror kanskje jeg går for en litt dyrere (rundt 1k) hvis det er mye ytelse å hente.

Kan også holde litt av på prosessordelen til evt tilbud/brukt. Hadde egentlig ikke planer om å gi den før jul, men jo tidligere jo bedre.

Lenke til kommentar

Denne? Der står det at brikkesettet på hovedkortet er "Intel H87 Express". Det beste brikkesettet for LGA1150 skal være Z97.

Da kan du f.eks. kjøpe Asus Z97-E

og rask DDR3 minne f.eks. CORSAIR DDR3 2400MHz 32GB (Gratis frakt på Deal hvis du kan hente på Pick-up-Points)

Den ja. Kom i litt forskjellige konfigurasjoner men regner med hk er det samme.

Takk for linkene! Ser bra ut det. Må undersøke litt på prosessoren om den går fint, men tror kanskje jeg går for en litt dyrere (rundt 1k) hvis det er mye ytelse å hente.

Kan også holde litt av på prosessordelen til evt tilbud/brukt. Hadde egentlig ikke planer om å gi den før jul, men jo tidligere jo bedre.

Ja, et alternativ er Core i3 4160 til 1199kr, hvis du ikke finner noe bedre brukt.

Det er vanskelig å finne gode kjøp på bruktmarkedet. Alt for mange med urealistiske forventninger. Den beste muligheten er nok å legge ut en annonse om at du ønsker å kjøpe en i3 eller i5 4xxx til en god pris. Eventuelt også et Z97 HK. Men hvis de forlanger nesten samme pris som nytt så dropper du det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...