Gå til innhold

PC til FL Studio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trenger hjelp til å velge en PC som skal brukes til FL Studio. Budsjett er på maks 12 000. Bør også kunne brukes til Adobe-pakken. Størrelse er ikke så viktig, da jeg stort sett skal bruke den hjemme.

Hva bør jeg velge og hvorfor?

er langt fra noe ekspert på musikkprogram, men hvis målet bare er å komponere musikk i FL studio så kan du i teorien bruke hva som helst av nyere PC'er. Adobe pakken, hva spesielt tenker du på her? Hvis det er videoredigering, så bør du ha litt krutt, det spørs helt hvor mye videoredigering du skal gjøre. Til bilderedigering og musikk er i3 eller i5 med 8 GB RAM nok, 16 GB og i7 prosessor hvis du skal satse tungt på videoredigering.

Hvis det er til hobbybruk og for morro skyld, så kan jeg jo informere om at linux med musikkprogram som qtractor, cecilia, mixxx, LMMS, ardour, hydrogen, rosegarden, guitarix, muse etc er gratis og kan det samme som FL studio og adobe (alle adobe programmene har gode alternativer gratis i linux, minus dreamweaver). FL studio og adobe hadde jeg bare kjøpt hvis det var i jobb sammenheng fordi andre medarbeidere bruker samme software. Hvis du tenker på piratkopiering, så skal jeg vedde for det snart er slutt på det pga alskens virus og lure måter for firmaene å stenge hullene for det i, og da har du lært deg et program du må kjøpe stadig nye lisenser til eller abbonere på så lenge du vil bruke det, mens gratisprogrammene du bruker tid på å lære i linux altid vil forbli gratis. Mye av det fins og i windows versjoner.

som photoshop/lightworks alternativ har du gimp, blender, krita, darktable og rawtherapee, som illustrator alternativ har du inkscape etc.

kjapp gjennomgang av diverse musikk program under linux her:

http://www.tecmint.com/free-music-creation-or-audio-editing-softwares-for-linux/

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Tusen takk for utdypende svar ☺️ Jeg har alltid brukt FL Studio og kommer nok til å fortsett med det, men skal teste de andre alternativene som du sendte.

Jeg jobber freelance som filmklipper, så bør være en PC som takler enkle klippejobber. Hva trenger jeg for å ha en PC som takler denne jobben bra?

Lenke til kommentar

Tusen takk for utdypende svar ☺️ Jeg har alltid brukt FL Studio og kommer nok til å fortsett med det, men skal teste de andre alternativene som du sendte.

Jeg jobber freelance som filmklipper, så bør være en PC som takler enkle klippejobber. Hva trenger jeg for å ha en PC som takler denne jobben bra?

det er egentlig 2 kriterier som er viktig, og det er prosessor og mye ram. 16 gb ram eller mer og en litt hissig i7 prosessor er det du bør ligge på da. Hva annet du propper inn er ikke så viktig. Du vil sikkert spille litt på den? da hadde jeg vurdert freesync skjerm og et av de nyeste ati kortene for å få mest krutt for pengene, men det velger du selv. SSD er kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Har du noen komponenter fra før som du kan bruke?

Hvis ikke kommer du fort opp i 14 000kr hvis du skal ha i7. For 14 000kr bør dette være et godt valg for deg.

Hvis det blir for mye så kan du spare ca 1000kr på å velge en billigere skjerm (uten Freesync og lavere Hz).

Du kan også spare 1000kr på å velge i5 6600k istedenfor i7 6700k.

Endret av PatosB300
Lenke til kommentar

Har du noen komponenter fra før som du kan bruke?

Hvis ikke kommer du fort opp i 14 000kr hvis du skal ha i7. For 14 000kr bør dette være et godt valg for deg.

Hvis det blir for mye så kan du spare ca 1000kr på å velge en billigere skjerm (uten Freesync og lavere Hz).

Du kan også spare 1000kr på å velge i5 6600k istedenfor i7 6700k.

spørs hvor mye fokus han legger på videoredigering for det er bare videoredigering han trenger mye krutt til.. det andre klarer nesten en hvilken som helst pc. en god pc til videoredigering er dyrt, men du klarer deg jo med en i3 eller i5 prosessor og 8 gb ram hvis ikke dette er noe du skal drive mye med. kommer helt ann på om du skal holde på hver dag, 1 gang i uka eller skjeldnere så den kan stå og jobbe en stund uten at det gjør noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...