Fahlar Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 (endret) Hei! Jeg kjenner desverre få pc-byggere (ingen) og få som har pc som sin spillmaskin. Derfor spør jeg nå her da min kone (som virkelig ikke har peiling) er lei av at jeg spør om hennes mening Jeg bruker min PC til spilling. Andre ting jeg bruker pc'en min til kan alle pc'er klare. Så tenk opp mot spill. Jeg spiller mest RPG og MMORPG'er. Og noe strategispill, men ikke så ofte av typen Total War-serien. Men er glad i Civilization, sims, Age of Empire-type spill.. Men som sagt mest av RPG og MMORPG. Jeg har en pc med dette oppsettet: ASUS P979X Deluxe i7 3930k (overklokket til 4.7ghz) 16 gb RAM 2133mhz DDR3 Kjører windows fra en SSD og alle spill fra en annen SSD (sistnevnte er raskest) EVGA GTX 780 Hydro Copper 850w PSU Jeg kjører GPU og CPU i custom loop vannkjøling med en tykk 4x120 radiator som står utenfor kabinettet. I utgangspunktet ønsket jeg å bygge meg helt ny pc, men så undersøkte jeg en god del og fant ut at jeg må betale uforholdsmessig mye for å virkelig få en CPU som er nevneverdig bedre. Derfor fant jeg ut at både hovedkort, prosessor, ram, harddisk og PSU blir. Jeg skal altså bytte ut GPU. I den sammenheng kjøper jeg meg også ny skjerm. Valgene står mellom dette: Alternativ 1: Gigabyte 1080 Xtreme Water Cooling ASUS ROG Swift PG348C Dette innebærer at jeg endrer loopen min og tar ut GPU'en siden den har egen lukket loop som følger med skjermkortet. Alternativ 2: Titan X Pascal Vannblokk fra EK som jeg kobler til nåværende loop. Acer Predator XB321HK Dette innebærer at jeg kjøper en 4K skjerm siden Titan kan mestre 4K på 60fps i de fleste spill. Prismessig havner disse alternativene cirka likt. Alternativ 2 blir nok noe dyrere, da jeg kanskje må kjøpe ny fittings og benytter sjansen til å bytte ut noen av slangene i loopen min når jeg først skal styre rundt. men det er bare snakk om noen hundrelapper forskjell. Ulempen med alternativ 2 er at Titan-kortet fortsatt ikke er helt tilgjengelig så det innebærer å vente. Og har lest litt rundt, og enkelte steder indikeres det at Titan-kortet kun vil bli solgt an Nvidia, og aldri av de godkjente tredjeparts-aktørene. Jeg kan ikke se for meg at det stemmer, men er det noen som vet noe om dette? Så er det noen som har noen innspill? Og kan hjelpe meg til å bestemme meg? Er det noen som erfaring fra 4K-spilling og kan si noe om de syntes det var et stort steg opp fra 2560 x 1440 eller 3440 x 1440 oppløsning? Endret 6. august 2016 av Fahlar Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Jeg hadde ventet på 1080Ti Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 (endret) Derfor spør jeg nå her da min kone (som virkelig ikke har peiling) er lei av at jeg spør om hennes mening Dagens, takker Bred eller bredere. Kan vel sammenliknes med TV, var deilig å få det lille ekstra når filmer gikk fra 4:3 til 16:9. I mange spill er det deilig med litt ekstra syn på sidene i andre spill gir det relativt lite mening. Hadde det vært meg så hadde jeg gått for bredere. Skal du ha vannkjøling fra EK så har det vel lite å si om det kun er Nvidia som selger Titan? Pga prisen, et par hundrelapper forskjell, så er det vel ikke noe å tenke på? Endret 6. august 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Fahlar Skrevet 6. august 2016 Forfatter Del Skrevet 6. august 2016 (endret) Takk for svar Jeg har nå bestemt meg for å gå for Titan X og bare sette den inn i nåværende loop. men så kom jeg til et annet dilemma: Acer Predator XB321HK som er flat 4k med 60 bilder i sekundet og Gsync eller ASUS ROG Swift PG348C som riktignok ikke er 4k, men det har jo et annet format som gjør at 4k i praksis ikke finnes til formatet. Tilsvarende oppløsning på 21:9 formatet ville vært noe alla 5k. men den kan ha 100 bilder i sekundet og fortsatt ha Gsync (jeg har hatt 120 bilder i sekunder på min 24'' skjerm i 4 år, så jeg er litt redd for å gå tilbake til 60 bilder)... i tillegg er skjermen buet, noe som jeg er litt nysgjerrig på. Jeg mener, på en TV ser jeg ikke poenget, men på en pc-skjerm tror jeg det kan være interessant. Kunne også gått for Predator X34, da jeg ikke helt klarer å se noen reell forskjell mellom Asus sin som jeg nevnte og den. men Acer har fått litt tilbakemeldinger på tekniske problemer, jeg liker utseende på Asus sin, og prisen er nesten identisk. Hva tror dere gir best innlevelse i spill? Endret 6. august 2016 av Fahlar Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Takk for svar Jeg har nå bestemt meg for å gå for Titan X og bare sette den inn i nåværende loop. men så kom jeg til et annet dilemma: Acer Predator XB321HK som er flat 4k med 60 bilder i sekundet og Gsync eller ASUS ROG Swift PG348C som riktignok ikke er 4k, men det har jo et annet format som gjør at 4k i praksis ikke finnes til formatet. Tilsvarende oppløsning på 21:9 formatet ville vært noe alla 5k. men den kan ha 100 bilder i sekundet og fortsatt ha Gsync (jeg har hatt 120 bilder i sekunder på min 24'' skjerm i 4 år, så jeg er litt redd for å gå tilbake til 60 bilder)... i tillegg er skjermen buet, noe som jeg er litt nysgjerrig på. Jeg mener, på en TV ser jeg ikke poenget, men på en pc-skjerm tror jeg det kan være interessant. Kunne også gått for Predator X34, da jeg ikke helt klarer å se noen reell forskjell mellom Asus sin som jeg nevnte og den. men Acer har fått litt tilbakemeldinger på tekniske problemer, jeg liker utseende på Asus sin, og prisen er nesten identisk. Hva tror dere gir best innlevelse i spill? Du må gå til en butikk og se begge skjermene og velge den du liker best. Uansett hvor mye du leser på nett før du kjøper en skjerm så kan det være du angrer det øyeblikket du faktisk får sett den andre skjermen. Leser du reviews eller anmeldelser på nett er disse veldig ofte falske, altså reklame som skal se ut som en god erfaring fra en annen person. Lenke til kommentar
Fahlar Skrevet 6. august 2016 Forfatter Del Skrevet 6. august 2016 Takk for svar Jeg har nå bestemt meg for å gå for Titan X og bare sette den inn i nåværende loop. men så kom jeg til et annet dilemma: Acer Predator XB321HK som er flat 4k med 60 bilder i sekundet og Gsync eller ASUS ROG Swift PG348C som riktignok ikke er 4k, men det har jo et annet format som gjør at 4k i praksis ikke finnes til formatet. Tilsvarende oppløsning på 21:9 formatet ville vært noe alla 5k. men den kan ha 100 bilder i sekundet og fortsatt ha Gsync (jeg har hatt 120 bilder i sekunder på min 24'' skjerm i 4 år, så jeg er litt redd for å gå tilbake til 60 bilder)... i tillegg er skjermen buet, noe som jeg er litt nysgjerrig på. Jeg mener, på en TV ser jeg ikke poenget, men på en pc-skjerm tror jeg det kan være interessant. Kunne også gått for Predator X34, da jeg ikke helt klarer å se noen reell forskjell mellom Asus sin som jeg nevnte og den. men Acer har fått litt tilbakemeldinger på tekniske problemer, jeg liker utseende på Asus sin, og prisen er nesten identisk. Hva tror dere gir best innlevelse i spill? Du må gå til en butikk og se begge skjermene og velge den du liker best. Uansett hvor mye du leser på nett før du kjøper en skjerm så kan det være du angrer det øyeblikket du faktisk får sett den andre skjermen. Leser du reviews eller anmeldelser på nett er disse veldig ofte falske, altså reklame som skal se ut som en god erfaring fra en annen person. Det høres unektelig ut som en god idé, men ingen fysiske butikker fører de.. Eller, lefdal har den ene på hovedlageret, Elkjøp har den i butikk, men laaaangt unna meg (jeg bor i Moss). Den andre fører Expert, men den er utsolgt :/ Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 (endret) Jeg hadde ventet på 1080Ti ja, og la det putre litt, ATI kommer og med flere kort sier ryktene. Jeg venter nok et par år. Når freesync OLED skjermer og SSD på pci er dagligdags skal jeg vurdere å bytte ut boksen, da begynner nok VR å gjøre fult inntog. Så lenge ATI gir ut såpass billige kort i forhold til nvidia (krutt pr krone) så blir det nok det jeg satser på når tiden er moden for det. med linux og vulcan så venter jeg en liten revolusjon på den platformen også. Endret 6. august 2016 av marius77 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 (endret) Takk for svar Jeg har nå bestemt meg for å gå for Titan X og bare sette den inn i nåværende loop. men så kom jeg til et annet dilemma: Acer Predator XB321HK som er flat 4k med 60 bilder i sekundet og Gsync eller ASUS ROG Swift PG348C som riktignok ikke er 4k, men det har jo et annet format som gjør at 4k i praksis ikke finnes til formatet. Tilsvarende oppløsning på 21:9 formatet ville vært noe alla 5k. men den kan ha 100 bilder i sekundet og fortsatt ha Gsync (jeg har hatt 120 bilder i sekunder på min 24'' skjerm i 4 år, så jeg er litt redd for å gå tilbake til 60 bilder)... i tillegg er skjermen buet, noe som jeg er litt nysgjerrig på. Jeg mener, på en TV ser jeg ikke poenget, men på en pc-skjerm tror jeg det kan være interessant. Kunne også gått for Predator X34, da jeg ikke helt klarer å se noen reell forskjell mellom Asus sin som jeg nevnte og den. men Acer har fått litt tilbakemeldinger på tekniske problemer, jeg liker utseende på Asus sin, og prisen er nesten identisk. Hva tror dere gir best innlevelse i spill? Du må gå til en butikk og se begge skjermene og velge den du liker best. Uansett hvor mye du leser på nett før du kjøper en skjerm så kan det være du angrer det øyeblikket du faktisk får sett den andre skjermen. Leser du reviews eller anmeldelser på nett er disse veldig ofte falske, altså reklame som skal se ut som en god erfaring fra en annen person. Det høres unektelig ut som en god idé, men ingen fysiske butikker fører de.. Eller, lefdal har den ene på hovedlageret, Elkjøp har den i butikk, men laaaangt unna meg (jeg bor i Moss). Den andre fører Expert, men den er utsolgt :/ Da må du kjøpe varen usett Tenk over at reviews og anmeldelser, også på forum, er sponset sikkert oftere enn du aner. Jeg vet om flere som skriver falske positive anmeldelser om sine produkter og samtidig negative anmeldelser om andre. F.eks, "jeg har prøvd acer predator og ble kjempemisfornøyd, gamle skjermen min hadde bedre bilde og klarere farger, at den er buet passer overhodet ikke på pc-skjerm. Kundeservice var kjempedårlig hos acer osv osv osv Men Asus skjermen er mye bedre!! Aldri vært så fornøyd, bildet er sylskarpt osv osv", du skjønner tegningen. Disse produktene er i direkte konkurranse med hverandre, spesifikasjonene er ganske like. Jeg ville tatt acer predator skjermen, den er kurvet og har et pent design. Det samme kan jeg ikke si om rog-skjermen, den hører hjemme på gutterommet. At den er kurvet kan være veldig positivt, eller en gimmick som bare ser bra ut. TVer er gjerne kurvet såpass lite at det har lite å si positivt for den som sitter i midten, og lite negativt for de som sitter på sidene. En PC-skjerm er beregnet på 1 person som sitter midtstilt foran skjermen, da kan de bue skjermen så mye at det gjør innsynsvinkel og dermed bildet bedre. Endret 6. august 2016 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
Fahlar Skrevet 6. august 2016 Forfatter Del Skrevet 6. august 2016 Takk for svar Jeg har nå bestemt meg for å gå for Titan X og bare sette den inn i nåværende loop. men så kom jeg til et annet dilemma: Acer Predator XB321HK som er flat 4k med 60 bilder i sekundet og Gsync eller ASUS ROG Swift PG348C som riktignok ikke er 4k, men det har jo et annet format som gjør at 4k i praksis ikke finnes til formatet. Tilsvarende oppløsning på 21:9 formatet ville vært noe alla 5k. men den kan ha 100 bilder i sekundet og fortsatt ha Gsync (jeg har hatt 120 bilder i sekunder på min 24'' skjerm i 4 år, så jeg er litt redd for å gå tilbake til 60 bilder)... i tillegg er skjermen buet, noe som jeg er litt nysgjerrig på. Jeg mener, på en TV ser jeg ikke poenget, men på en pc-skjerm tror jeg det kan være interessant. Kunne også gått for Predator X34, da jeg ikke helt klarer å se noen reell forskjell mellom Asus sin som jeg nevnte og den. men Acer har fått litt tilbakemeldinger på tekniske problemer, jeg liker utseende på Asus sin, og prisen er nesten identisk. Hva tror dere gir best innlevelse i spill? Du må gå til en butikk og se begge skjermene og velge den du liker best. Uansett hvor mye du leser på nett før du kjøper en skjerm så kan det være du angrer det øyeblikket du faktisk får sett den andre skjermen. Leser du reviews eller anmeldelser på nett er disse veldig ofte falske, altså reklame som skal se ut som en god erfaring fra en annen person. Det høres unektelig ut som en god idé, men ingen fysiske butikker fører de.. Eller, lefdal har den ene på hovedlageret, Elkjøp har den i butikk, men laaaangt unna meg (jeg bor i Moss). Den andre fører Expert, men den er utsolgt :/ Da må du kjøpe varen usett Tenk over at reviews og anmeldelser, også på forum, er sponset sikkert oftere enn du aner. Jeg vet om flere som skriver falske positive anmeldelser om sine produkter og samtidig negative anmeldelser om andre. F.eks, "jeg har prøvd acer predator og ble kjempemisfornøyd, gamle skjermen min hadde bedre bilde og klarere farger, at den er buet passer overhodet ikke på pc-skjerm. Kundeservice var kjempedårlig hos acer osv osv osv Men Asus skjermen er mye bedre!! Aldri vært så fornøyd, bildet er sylskarpt osv osv", du skjønner tegningen. Disse produktene er i direkte konkurranse med hverandre, spesifikasjonene er ganske like. Jeg ville tatt acer predator skjermen, den er kurvet og har et pent design. Det samme kan jeg ikke si om rog-skjermen, den hører hjemme på gutterommet. At den er kurvet kan være veldig positivt, eller en gimmick som bare ser bra ut. TVer er gjerne kurvet såpass lite at det har lite å si positivt for den som sitter i midten, og lite negativt for de som sitter på sidene. En PC-skjerm er beregnet på 1 person som sitter midtstilt foran skjermen, da kan de bue skjermen så mye at det gjør innsynsvinkel og dermed bildet bedre. Ja, ganske så enig i det. Personlig likte jeg designen til Asus, derfor jeg tenkte det. men om Acer sin er en del billigere når jeg skal gjennomføre kjøpet så blir det acer. Men du ville altså gå for 21:9 formatet fremfor 16:9 formatet med 4K? Jeg er ganske lysten på å prøve det formatet egentlig... Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Ingen grunn til å dra til butikk for å se på de 2 forskjellige skjermene. Har du sett en har du sett begge da de bruker det eksakt samme panelet, det handler i all hovedsak om smak og hvilket design en liker best. Begge skjermene har hatt problem, spesielt acer i de første revisjonene av skjermen men om du passer på å kjøpe siste revisjon som heter X34A så skal acer ha fikset opp i de fleste problemene de hadde. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Det høres unektelig ut som en god idé, men ingen fysiske butikker fører de.. Eller, lefdal har den ene på hovedlageret, Elkjøp har den i butikk, men laaaangt unna meg (jeg bor i Moss). Den andre fører Expert, men den er utsolgt :/ Når du skal ha et så kostbart system så synes jeg ikke du burde spare de få kronene det koster å teste dem via nettbutikker. Har gjort det selv og de par hundre kronene en Norgespakke kostet var verdt det Men det blir jo snakk om 500,- "i dass". Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Jeg har ikke prøvd noen av disse skjermene, eller 21:9 format.Men det var en klar oppgradering å gå fra 4:3 til widescreen 16:9 med høyere oppløsning. 5760x1080 i 48:9 var også en oppgradering, med to skjermer til sidesynet ble innlevelsen bedre.På det grunnlaget tror jeg 21:9 vil være bedre enn 16:9. Du vil kanskje møte på problemer i enkelte eldre spill, og kanskje det blir slitsomt i spill som dragon age eller starcraft at UI kommer helt på siden av skjermen. Her ville jeg spurt noen som har en slik skjerm. Samtidig vil jeg råde deg å bruke penger på litt andre ting, hvis du ønsker innlevelse i spillene. En butt kicker til stol/sofa som rister for eksempel, da får du noe som får vennene til å trekke på smilebåndet og bli imponert.Til bilspill vil noe sånt være ganske heftig. En spillrigg til 30-40k er egentlig bare et stort gjesp, men spillrigg til 15-20k og hjemmekino/simulator/heftig lydanlegg til 20-25k kan du få mye fete opplevelser med Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 (endret) De fleste nye spill fungerer veldi bra i 21:9 format, er endel indie spill som ikke har støtte for det og et par AAA spill som Overwatch der du må spille med sorte streker på begge sider. Men på de spillene som fungerer bra med 21:9 er opplevelsen enormt mye bedre enn på en 16:9 skjerm, i så stor grad at jeg nok neppe noengang kommer til å gå tilbake til 16:9. Selv eier første genrasjon Acer X34 og er storfornøyd med den. Om du har noen spørsmål så er det bare å spørre meg eller spørre i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1665542&&page=35 . Endret 6. august 2016 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Fahlar Skrevet 8. august 2016 Forfatter Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Da har jeg kjøpt Titan X Pascal, vannblokk fra EK, og en del stæsj for å renske litt rundt og oppdatere vannkjølinga mi. Jeg gikk til slutt for ASUS ROG 34 tommeren, egentlig bare fordi jeg liker designet til den best Takk for alle svar! Nå er det bare å vente på godsakene Endret 8. august 2016 av Fahlar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå