Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en diskusjon med min samboer da vi tenkte å bygge en utegård til innekatten vår. 

Målene blir ca 2m høy 1m hver vei på grunn av plass utenfor. Det skal stå foran stuevinduet vårt, sånn at vi kan åpne og katten kan gå ut og inn som den vil. 

Spørsmålet er: 

- Er vi NØDT til å lage hull i husveggen for å feste kattegården? Vil helst unngå dette. Min samboer mener det blir en glip mellom kattegård og yttervegg hvis vi ikke fester til vegg. 

Legger ved link med bilder som viser inspirasjonen vår fra noen som har bygget uten å feste til vegg:

Alternativ 1. 

Alternativ 2

Tips ønskes gjerne! Kun seriøse svar :-) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes bra lim du kan bruke istedenfor å lage hull. Så lenge det ikke skal være stor belastning så går det fint. Forresten så må glippen være litt større enn hodet til katten for at den skal klare å komme seg ut. Slenger du inn noen skruer så finnes det ting å tette med når du eventuellt tar det ned. En solid konstruksjon vil ikke bevege seg nevneverdig uansett. Se på andre møbler man har, en kommode flytter seg ikke av seg selv.

Lenke til kommentar

Det finnes bra lim du kan bruke istedenfor å lage hull. Så lenge det ikke skal være stor belastning så går det fint. Forresten så må glippen være litt større enn hodet til katten for at den skal klare å komme seg ut. Slenger du inn noen skruer så finnes det ting å tette med når du eventuellt tar det ned. En solid konstruksjon vil ikke bevege seg nevneverdig uansett. Se på andre møbler man har, en kommode flytter seg ikke av seg selv.

Lim er jeg redd tar vekk malingen på huset. Vi leier bare leilighet og vil helt ikke lage merarbeid med å tette igjen hull. Så vil jeg ha muligheten til å kunne enkelt flytte det f.eks til et annet vindu på baksiden av leiligheten innimellom for variasjon. Jeg tenker på å ha skrå bein (eks. 60grader) for at uteburet får tyngdekraften inntil veggen. Men det er bare en idè jeg ikke vet om fungerer :-) 

Lenke til kommentar

Bygges det solid så er det ikke noe problem. Skal du ha vekt nederst for å sikre det siden det blir så høyt med lite areal så får du kjøpt bly billig. Ring et mekanisk verksted og spør hva de skal ha for 20KG bly.

Har du skråstag eller noe tilsvarende så vil konstruksjonen bli helt stiv og fin og kan stå fritt uten noe problem.

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å slå ned noen påler i bakken? Da kan du jo lage et form for fundament til å feste buret i.

Har dessverre ikke muligheten til det nei. Utenfor vinduet på bakken er det grus/småstein noen cm og større steiner/berg under der igjen.

Lenke til kommentar

Bygges det solid så er det ikke noe problem. Skal du ha vekt nederst for å sikre det siden det blir så høyt med lite areal så får du kjøpt bly billig. Ring et mekanisk verksted og spør hva de skal ha for 20KG bly.

Har du skråstag eller noe tilsvarende så vil konstruksjonen bli helt stiv og fin og kan stå fritt uten noe problem.

Har tenkt på vekter som bly, men vil at det skal se litt fint ut i og med at det er inngangspartiet vårt også. Men det skal jo også bare være midlertidig til kjøp av hus. 

Skråstag er ingen dum idè nei. Var egentlig noe i den retningen jeg tenkte. Samboer er bekymret for at det velter i vinden.

Lenke til kommentar

Ring et mekanisk verksted og spør hva de skal ha for 20KG bly.

Hva skal man med bly? Ikke er det pent og ikke er det billig eller praktisk. Det letteste og billigste er kanskje to bøtter med vann/sand eller to passe store steiner, eller skiferstein om du vil ha det flatt. Vekta kan du ha på innsiden av buret.

En glippe på et par cm gjør ingenting. Bygg et stivt rammeverk av stendere og kle dette inn med et passende materiale som akrylplater eller hønsenetting avhengig av hvor vindutsatt og varmt stedet er. Ha en tett plate i bunnen for å unngå kattepiss på underlaget. Katter liker å ligge på noe lunt så ha gjerne en dørmatte eller annen mattebit på gulvet.

Det er også mulig å kjøpe stålinnhengning der du kan velge størrelsen selv. Det brukes ofte til hundegårder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...