Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC-lappen i utlandet


Anbefalte innlegg

Skal ta lappen for sykkel, men gidder seriøst ikke å betale 25k++ for å få den. Kan jo bare reise en tur til utlandet og ta den der for 1/10 av prisen.. Etter sigende. 

Noen her som har gjort noe sånt, og har gode forslag til hvor man kan reise? Kikker på kurs i Romania, noe som koster 250 Euro, men MÅ jo ikke reise dit.. Men bør være et ferieland der de har kurs på engelsk. Tar det uansett som en ferie, så regnestykker med flybilletter, hotellopphold etc er ikke så veeeldig interessant, med mindre noen som har tatt lappen i utlandet føler dette er verdt å nevne. :)

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på dette, men ifølge en kjørelærer jeg kjenner så vil den lappen ikke være 100% gyldig i Norge, da du kommer mest sannsynlig til å mangle en del kunnskap som kreves for Norge. Du må og få lappen validert av statens vegvesen, der de ganske sikkert (hans ord, ikke mine) kommer til å nekte deg den lappen som det samme som kreves i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ta lappen for sykkel, men gidder seriøst ikke å betale 25k++ for å få den. Kan jo bare reise en tur til utlandet og ta den der for 1/10 av prisen.. [..]

Er dette noe du virkelig har tenkt gjennom?

 

Det er en grunn til at det er dyrt i Norge: Fordi opplæringen er mye mye bedre. Noe som er veldig kjekt når man faktisk skal ferdes i trafikken som myk trafikant og passe seg for alle andre som kan være dårlige sjåfører og/eller som har hatt dårlig opplæring.

 

Man får hva man betaler for ..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Er dette noe du virkelig har tenkt gjennom?

 

Det er en grunn til at det er dyrt i Norge: Fordi opplæringen er mye mye bedre. Noe som er veldig kjekt når man faktisk skal ferdes i trafikken som myk trafikant og passe seg for alle andre som kan være dårlige sjåfører og/eller som har hatt dårlig opplæring.

 

Man får hva man betaler for ..

 

Nja... Det har vel heller med skatte og avgifter å gjøre. Lønnsnivået, så arbeidsgiver avgift. Pris på sykkel, vedlikhold, forsikring, bensin, osv osv osv.

Det er ikke naivt, men rett og slett dumt å tru at "alt er bedre her i Norge".

 

Kompis av meg jobbet som flyinstruktør i USA, så i Norge. I USA 1 time med han (inkludert flyleie) kostet 80usd. I Noreg koster det 3000kr. Same fyr. Same kunnskap, same type fly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulykkesstatistikken på MC i Norge viser helt tydelig hvor mye bedre opplæringen har blitt de siste 15 årene, ja det koster, men dette er Norge, alt koster. Ta skikkelig opplæring og vær trygg.

 

edit: Selv brukte jeg 26k på lappen, det tok 34 dager fra start til slutt i år, og jeg hadde aldri rørt en scooter engang før jeg startet. Kjørte 0 timer privat. Så 25k er verste scenario om du ikke er helt løk på sykkelen.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Går bra det, så lenge du tar førerkort i ett EØS land.

 

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge

Det er ikke så enkelt.

 

Se hva jeg fant her:http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge/forerkort-fra-land-innenfor-eu-eos/innbytte-av-f%C3%B8rerkort-fra-land-innenfor-e%C3%B8s

 

"Hvis du har tatt førerkortet i utlandet etter at du ble registrert med fast bopel i Norge, må du dokumentere at du enten hadde fast bopel i landet som utstedte førerkortet på det tidspunktet du fikk det, eller at du tok førerkortet etter et studieopphold som varte i minst seks måneder."

Lenke til kommentar

^ Det var det jeg også trodde. At man måtte bo i utlandet så og så lenge før du kunne konvertere det til norsk sertifikat.

 

Søsteren min tok lappen i år i DK. Brukte rundt 12000nok. Uten noen form for øvelseskjøring på privaten. Etter hva jeg hørte hun fortelle, så virket ikke opplegget der så mye dårligere sammenliknet med det man er gjennom her i Norge.

Lenke til kommentar

Fikk denne på mail i dag: 

 

Hei

I Norge har vi forskjellige regler for førerkort fra land innenfor og utenfor EU/EØS. Vi skiller mellom retten til å kjøre med det utenlandske førerkortet i Norge og retten til å bytte inn det utenlandske førerkortet i et norsk førerkort.

Det stilles krav både til selve EU/EØS-førerkortet og måten du fikk det på. For at førerkortet skal godkjennes i Norge må EU/EØS-landet som har utstedt førerkortet ha fulgt kravene i tredje førerkortdirektiv.

I førerkortsammenheng er statsborgerskap ikke avgjørende. Reglene knytter seg til hvor førerkortet er utstedt, og hvor du har og har hatt din faste bopel.

Dersom du har fast bopel i Norge, må du ta førerkortet i Norge. Du kan ikke ta førerkort i et annet land. Det gjelder for både førstegangserverv, utvidelse, fornyelse og duplikat, for både lette og tunge klasser. Dersom du har fast bopel i Norge og tar førerkort i et annet EU/EØS-land, så vil ikke dette førerkortet bli godkjent i Norge.

Se mer om dette om dette på vår hjemmeside http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge/forerkort-fra-land-innenfor-eu-eos/bruk-av-eu-eos-forerkort-i-norge



Med hilsen
Statens vegvesen
Trafikant- og kjøretøytjenester

 


Altså ikke mulig å ta lappen i utlandet om man er fastboende i Norge. Nei, de kunne jo gått glipp av noen avgiftskroner om dette var mulig, sikkert..  :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...