cenenzo Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Skal ta en 2-årig master i datateknologi hos NTNU og lurer på hvordan jobbmulighetene er i Norge innen disse hovedretningene. Noen som har noen tanker hva som kan være mest lønnsomt enn andre? Forsåvidt som jeg vet så er spillteknologi et ikke-smart valg, med tanke på at det er stor konkuranse ang. jobber. Hovedprofil - Digital virksomhetsutvikling - Interaksjonsdesign og spillteknologi - Programvareutvikling - Databaser og søk - Kunstig intelligens - Algoritmer og HPC - Datamaskiner og systemprogramvare - Visuell databehandling Endret 6. august 2016 av cenenzo Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 Gode jobbmuligheter i Oslo. Tynt i resten av landet. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 6. august 2016 Del Skrevet 6. august 2016 (endret) Programvareutvikling er vel den meste generelle her og der det er flest jobber. Fra jobb-tankegangen så ville jeg valgt den, hvis det ikke er andre linjer du har spesiell interesse for. Brenner du for AI og vil jobbe med det så kjør på, men ikke sikkert du finner en AI-jobb med det første. Uansett viktig at du velger noe du liker slik at du kan få et godt resultat. Endret 6. august 2016 av stadskle Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 7. august 2016 Forfatter Del Skrevet 7. august 2016 Gode jobbmuligheter i Oslo. Tynt i resten av landet. tusen takk for svar! Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 7. august 2016 Forfatter Del Skrevet 7. august 2016 Programvareutvikling er vel den meste generelle her og der det er flest jobber. Fra jobb-tankegangen så ville jeg valgt den, hvis det ikke er andre linjer du har spesiell interesse for. Brenner du for AI og vil jobbe med det så kjør på, men ikke sikkert du finner en AI-jobb med det første. Uansett viktig at du velger noe du liker slik at du kan få et godt resultat. Tusen takk for svar! Noen andre som har flere innspill å komme med? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 - Digital virksomhetsutviklingHer er det gode lønninger for dyktige konsulenter hvertfall. Større bedrifter har gjerne faste ansatte som jobber med dette (gode lønninger på de også). I tillegg er det et meget spennende tema, syns nå hvertfall jeg. Det viktigste med det er kanskje at det er et område som er i enorm vekst jobbmessig. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 - Digital virksomhetsutvikling Her er det gode lønninger for dyktige konsulenter hvertfall. Større bedrifter har gjerne faste ansatte som jobber med dette (gode lønninger på de også). I tillegg er det et meget spennende tema, syns nå hvertfall jeg. Det viktigste med det er kanskje at det er et område som er i enorm vekst jobbmessig. Takk for svar! Jeg begynner kanksje å lene meg mot programvareutvikling eller kunstig intelligens, hvilken av disse tror du er smartest? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Hvordan jobbmarkedet er innen AI aner jeg ikke, men kan ikke se for meg at det bugner med jobber i Norge. Med nisjeutdanninger må man gjerne ha et spesielt brennende ønske om å lykkes for å gjøre nettop det (samt meget gode karakterer)... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Det er massevis med AI jobber i Noreg(Oslo), du kan velge og vrake. Endret 15. august 2016 av siDDis Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Det er massevis med AI jobber i Noreg(Oslo), du kan velge og vrake. Noen forslag? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Ikkje sjå etter jobber hos Finn eller NAV. Eg veit om fleire banker, finans, offentlige, shipping, logistikk osv som ser etter folk som kan AI. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Eg veit om fleire banker, finans, offentlige, shipping, logistikk osv som ser etter folk som kan AI. Alt jeg har sett er "enterprise-AI". Typ mate inn mengder med data i eksisterende, store programmer/rammverk. Får man gjort noe artig AI noen plass? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Er stadig flere interessante AI-jobber. I det siste så har jeg f.eks sett Oslo Universitetsykehus som rekrutterte programvare-utviklere til å utvikle maskinlæringsalgoritmer til bildedeteksjon av brystkreft. Var også nettopp en stilling utlyst et annet sted der de skulle bruke mikrofoner og maskinlæring til å gjenkjenne og spore UAV-droner. Sett bort fra det så kan du såpass mye statistikk som en AI-ekspert at du vil egne deg til nesten alt som dreier seg om å gi mening av data, så "Big Data" er et buzzord du kan lett få på CVen din. Endret 18. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Nå har cenenzo startet diskusjoner om det her over alt, så jeg kryssiterer deg fra en annen tråd. Du ender neppe opp som konsulent. Arbeidsmarkedet er nokså greit. Jeg tror kunstig intelligens er den beste nisje-spesialiseringen du kan velge i disse dager. Du vil nok ikke kunne vasse i jobber slik som webutviklere, men jeg har ikke problemer med å finne jobber jeg synes er relevante ihvertfall. Av de jeg studerte Kunstig Intelligens sammen med vet jeg ikke om noen som jobber med noe innenfor dette, de fleste er konsulenter. Ikke at jeg angrer på valget mitt, var mye artig å lære og føler den tunge programmeringen og teorien er nyttig med det jeg driver med i dag. Og alle fikk jobb. Men jeg kjenner bare meg ikke igjen i beskrivelsen av at det er mange relevante jobber der ute. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Spørs vel litt hvor mye de var investert i AI-spesialiseringen sin. Jeg kan jo også drifte over til å bli Java-scrub hos Steria om jeg vil, men jeg har aldri sett behovet for dette. Jeg har vært arbeidssøker i noen måneder nå, har enda ikke sett et behov for å endre standarden min, og er fortsatt fastsatt på å ha meg en relevant jobb. Dessverre så har jeg ingen nøyaktige tall, men i de siste månedene så har jeg kommet over ihvertfall godt over 10 stillinger som jeg ser på som svært relevant til kunstig intelligens, deriblant Oslo Universitetsykehus, FFI, Kongsberg, et par private selskaper (et som drev på med dronedekteksjon og et som drev på med intelligente boresystemer til oljeindustrien), og alt for mange bemannings-/rekrutteringsbyråer. Det jeg mener med "nisje" er at jeg vil sidestille kunstig intelligens (inklusivt bildeanalyse, maskinlæring, kybernetikk) med andre "nisjer" slik som grafikk, nanotek, embedded-utvikling og statistikk/"Big Data". Ta det med en klype med salt, men det er ihvertfall min observasjon som nåværende arbeidssøker. Endret 18. august 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Jeg var forsåvidt veldig investert i masteren min, men søkte aldri jobber innenfor AI. Men bildet du tegner nå er mer i tråd hva jeg også opplever, ja. Tror det bare er at vi sammenligner fra forskjellig ståsted. Jeg er en Java-scrub, og sammenlignet med relevante jobber innenfor dette er det lite i AI. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Kul oppgave. Ikke så veldig langt unna det jeg gjorde i min. Sånn for øyeblikket så har jeg hatt et intervju, og er også i kontakt med en professor ang. stipendiat. Jeg føler ihvertfall ikke at det er håpløst å få seg en relevant jobb innenfor AI, og jeg anser ikke min spesialisering som en distrahering fra vanlige datateknikk-kunnskaper. Men det jeg kanskje ikke har nevnt så mye om er min observasjon rundt generelle krav til ansettelse, der mange arbeidsgivere, slik som FFI og Kongsberg, setter en høy standard for hvem de ansetter. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Du MÅ være FLINK i programmering og vise til prosjekter der du bruker dine programmeringskunnskaper. Hvis ikke kan du glemme å få deg en jobb, selvom med karaktersnitt på B. I min tid var det flere medstudenter ved NTNU som ikke seg jobb etter ferdig studie ved datateknikk. Årsaken var at de kun gjorde "øvingene" (leksene) som var gitt i fagene. De fikk ikke seg jobb selvom de fikk karakter C på programmeringsfagene. Disse studentene hadde en gjennomsnittskarakter på B. Disse jobber idag som assistent i barnehagen, og dessverre var utdanningen deres vært søppel. Til sammenligning hadde jeg en annen venn som hadde D i gjennomsnitt, men han var veldig dyktig i programmering. Han programmerte egne prosjekter og hadde dette som en hobby. I programmeringsfagene fikk vedkommende B i karakter, men dårlig karakter i de andre fagene. Vedkommende fikk seg en jobb. Stikkordet her: MÅ VÆRE FLINK I PROGRAMMERING. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå