Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan leietaker kopiere opp husnøkkel lovlig?

Iconforhire

Anbefalte innlegg

Som mangeårig leietaker så synes jeg det er rart at det reageres på at det kopieres opp ekstra nøkkel. Så lenge huseier får alle nøkler etter at leieforholdet opphører ser jeg ikke noe galt i dette. Det er vel nærmere 18 år siden jeg først leide min første leilighet og har aldri opplevd noe problem med dette.

Jeg kan ikke si noe om loven rundt dette da. Bare synes det er merkelig at det reageres slik på dette.

Edit: Regner med dette uansett kan reguleres i kontrakt da.

Tror nok det har med sikkerheten å gjøre - Det er ikke alle leieboere som er helt lovlydige. (som resten av befolkningen) Man har kanskje fått ett feilaktig inntrykk av at systemnøkler ikke kan kopieres lovlig (jeg har også hørt det flere ganger) og da kan man risikere at nøkler blir kopiert, man tror man har fått alle og ender med at man blir rundstjålet. Disse tror jeg ikke bryr seg om at det står i kontrakten.

Det blir litt som at man mister en nøkkel eller to selv i nærområdet. Selv skiftet noen sylindre (til andre) pga de ikke har følt seg sikre etter dette. Finner man en nøkkel, er uærlig, så er det ikke usannsynlig at nøkkel passer i en dør ikke langt unna og man prøver.

Om det er ett utbredt reellt problem vites dog ikke

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke bare låsesmeder som kopierer nøkler, det gjør også Maxbo, Jernia og en haug av frittstående småforretninger (type renserier, skomakere og sånt)

De som har en avtale med leverandøren av systemet er nok nødt til å sørge for at det foreligger en slik tillatelse til kopiering, mens de som bruker andre emner (eksempelvis JMA) kan velge å se bort fra det om de vil.

Dog finnes det nye typer nøkler som er beskyttet på et slikt vis at man fortsatt må ha tillatelse. Disse nøklene har et annet utseende, og er omfattet av andre patenter enn de gammeldagse nøklene de fleste har til sine låser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...