Iconforhire Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Jeg er leietaker og bor vanligvis alene i leiligheten. Jeg og hybelvert har samme inngangsparti, men han har egen dør og lås som fører inn til hans bolig og jeg har egen dør til min leilighet. Vi har altså da en utegang felles. En sjelden gang kommer min mor på besøk og jeg har kopiert opp inngangsparti nøklene slik at moren min kan komme inn i huset de gangene jeg ikke er der. Hybelverten min har nå "funnet" ut av dette og krever nøklene tilbake. I kontrakten jeg har skrevet under på står det bare at jeg må betale husleie hver måned, hva som er inkludert, litt om oppsigelsetiden og at jeg må hjelpe til med å måke snø på vinteren. Jeg vet at han krever nøklene tilbake pågrunn av noen intriger de har hatt seg imellom, men jeg lurer på om han har lov til å gjøre dette, eller om det faktisk er jeg som har gjort noe ulovlig her? Endret 5. august 2016 av Iconforhire Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Slik jeg har forstått det, og fått beskjed om før, så er det ikke noe i veien for å kopiere nøkler. Det bør heller ikke være noe problem at din mor kan komme og gå som hun vil. Det er du som står erstatningsansvarlig uansett. Jeg ville ringt huseier og snakket med ham/ henne. PS; Jeg er ikke advokat Lenke til kommentar
Iconforhire Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Slik jeg har forstått det, og fått beskjed om før, så er det ikke noe i veien for å kopiere nøkler. Det bør heller ikke være noe problem at din mor kan komme og gå som hun vil. Det er du som står erstatningsansvarlig uansett. Jeg ville ringt huseier og snakket med ham/ henne. PS; Jeg er ikke advokat Jeg ringte politiet og de sa de ikke kunne skjønne at det var noe galt i det heller, men samtidig sa de at det ikke var deres område og de ikke var sikre. Jeg måtte ringe namsmannen, og de har ikke åpent før på mandag. Det er ikke noe grunn for meg å diskutere med huseier fordi han ikke ønsker å diskutere dette med meg og er derfor egentlig bare interressert i om jeg har loven på min side. Jeg vil selvfølgelig levere nøkkelen tilbake vis jeg ikke har det. Som sagt, har de hatt noen intriger. Jeg tror min hybelvert missliker kvinner, og hisser seg derfor enkelt opp når han snakker med min mor. Jeg tror han prøver å gjøre det så vanskelig for min mor å besøke meg som mulig, selv om hun sjeldent er her mer enn uke på 4-5 måneder. Endret 5. august 2016 av Iconforhire Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 J Jeg vet at han krever nøklene tilbake pågrunn av noen intriger de har hatt seg imellom, men jeg lurer på om han har lov til å gjøre dette, eller om det faktisk er jeg som har gjort noe ulovlig her? Min oppfatning er at du burde avklart med utleier før du kopierte opp nøkler. Utleier ønsker selvfølgelig å ha kontroll på antall nøkler og eventuelt noen er på avveie. 2 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Min oppfatning er at du burde avklart med utleier før du kopierte opp nøkler. Utleier ønsker selvfølgelig å ha kontroll på antall nøkler og eventuelt noen er på avveie. Dette er en konsekvens huseier bør ta når han velger å ikke bruke systemlåser. 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Jeg synes også det er rart du kopierer nøkkel uten å avklare det på forhånd. Men på en annen side er det rart vedkommende ikke har systemlås på inngangsdøren. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Min oppfatning er at du burde avklart med utleier før du kopierte opp nøkler. Utleier ønsker selvfølgelig å ha kontroll på antall nøkler og eventuelt noen er på avveie. Dette er en konsekvens huseier bør ta når han velger å ikke bruke systemlåser. Hvordan vet du det? Ikke noe problem å få kopiert en systemnøkkel. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Ikke noe problem å få kopiert en systemnøkkel. Det er problematisk for en leietager å få kopiert en systemnøkkel, iallefall hvis stedet som filer nøkler følger reglene. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Det er ikke ulovlig, kun noen som har praksis med å ikke kopiere - andre igjen lager kopier uten problem Endret 5. august 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Fikk kopiert systemnøkler som SiO bruker på Jernbanetorget i Oslo uten noe spørsmål... Skal utleier bekymre seg om nøkler får han bytte lås hver gang ny leietaker flytter inn, eller benytte seg av adgangskort som man ikke får kopiert 1-2-3 Endret 5. august 2016 av Poopadoop Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Som utleier bør man da bytte lås når man skifter leietager. Trodde det var vanlig. Samme når man kjøper hus. Lenke til kommentar
Iconforhire Skrevet 5. august 2016 Forfatter Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Ikke noe problem å få kopiert en systemnøkkel. Det er problematisk for en leietager å få kopiert en systemnøkkel, iallefall hvis stedet som filer nøkler følger reglene. Jeg er litt usikker på hvorfor jeg valgte å ikke fortelle om det nå i ettertid, siden det er ganske så lenge siden jeg gjorde det. Jeg tror det har mye med å gjøre at hybelverten kan være ganske så vanskelig å ha med å gjøre siden han ofte er alkoholisert. Pågrunn av det så er ting ofte greit den ene dagen, men ikke den neste dagen. Den ene dagen var det greit å ha besøk av hund, men den neste dagen var det ikke greit, også var det greit igjen. Han blir fort sur om du spør om helt vanlige ting. Jeg liker derfor å holde avstand (og så lenge jeg gjør det har jeg ikke noe problem med å bo her), men jeg tenkte vel også at den ikke var den verste tingen å gjøre. Nøkkelen ble kopiert på en Jernia butikk. Endret 5. august 2016 av Iconforhire Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Som utleier bør man da bytte lås når man skifter leietager. Trodde det var vanlig. Samme når man kjøper hus. Samme burde vel gjelde borettslag, men jeg har ikke erfart denne praksisen der. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Som utleier bør man da bytte lås når man skifter leietager. Trodde det var vanlig. Samme når man kjøper hus. Samme burde vel gjelde borettslag, men jeg har ikke erfart denne praksisen der. Hvorfor kun borettslag? Burde ikke det gjelde nesten uansett boligbytte? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 (endret) Jeg synes også det er rart du kopierer nøkkel uten å avklare det på forhånd. Men på en annen side er det rart vedkommende ikke har systemlås på inngangsdøren. Som mangeårig leietaker så synes jeg det er rart at det reageres på at det kopieres opp ekstra nøkkel. Så lenge huseier får alle nøkler etter at leieforholdet opphører ser jeg ikke noe galt i dette. Det er vel nærmere 18 år siden jeg først leide min første leilighet og har aldri opplevd noe problem med dette. Jeg kan ikke si noe om loven rundt dette da. Bare synes det er merkelig at det reageres slik på dette. Edit: Regner med dette uansett kan reguleres i kontrakt da. Endret 5. august 2016 av L4r5 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Som utleier bør man da bytte lås når man skifter leietager. Trodde det var vanlig. Samme når man kjøper hus. Jeg har vært gjennom flere bolighandler og har leid ut i årevis...aldri tenkt tanken på å ta kostnad ved å bytte lås. Tviler på at det er vanlig praksis. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Kan heller ikke se hvorfor det skal være problem å ha ekstra nøkler. Kjærester vil vel gjerne kunne komme inn uten å måtte ringe, eller foreldre og slikt.. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Kan noen anslå en kostnad ved bytte av låskasse på en standard inngangsdør? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Kan noen anslå en kostnad ved bytte av låskasse på en standard inngangsdør?1000-1500 om du gjør det selv.Med andre ord en ikke-kostnad i forhold til husleie. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Dette er en konsekvens huseier bør ta når han velger å ikke bruke systemlåser. Hvordan vet du det? Ikke noe problem å få kopiert en systemnøkkel. Ingen av låsesmedene i området her kopierer systemnøkler uten tillatelse fra eier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå