Gå til innhold

Her gjør Samsung narr av Apples valg om å droppe hodetelefoninngang

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke slik at jackpluggen utelukkende er brukt til hodetelefoner.

Hva med folk som er på fest og vil koble telefonen til anlegget? Hva med folk som har biler uten Bluetooth men har minijack til radioen? Hva med folk som allerede eier headset til 5000,- med jackplugg?

Hva med alle som hadde diskettstasjon da DVD kom?

Man kan sikkert finne overganger som løser det meste.

Dårlig analogi. Å gå fra diskett til DVD er å gå fra et fysisk medium til et bedre fysisk medium. Å gå fra å ha både minijack og BT til å bare ha BT som i de fleste tilfeller gir dårligere lyd enn minijack er hva Apple gjør.

En bedre analogi vil være å kutte ut USB tilkobling til fordel for å kun ha Firewire på maskinen sin. 

At Apple gjør noe anderledes enn konkurrentene er ikke synonymt med at de driver innovasjon. De er nå så og si de eneste aktørene på markedet som ikke tilbyr:

Vanntette telefoner, ladedeksel, 3. parts OTG støtte, universal ladeutgang, minnekort-støtte, billig alternativ til toppmodell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare en drøy måned til iPhone 7 lanseres så dere får se da. :)

MadeForIphone (MFI) programmet har definert i 2012 hvordan audio over lightning skal gjøres (digitalt pass through).

Mange OEMs har både hodesett og earplugs i salg allerede.

Cissius Logic (partner) som har samarbeidet med apple siden iPhone 3/4 for audio codec/dac bekrefter.

Lightning grensesnittet har masse å gå på på digital bandwith og hastighet (digitalt) hvorfor skal man endre dette med alle problemer som man får i kjølvannet.

Apple lan med fordel utnytte og markedsføre apple music AAC kodingen ved distribusjon av high end lyd ifb med endringen .

Om det er stereo høyttalere i enheten så trenger man en ikke mono dac men den trenger fremdeles ikke være mere enn stereo istedet for mono og ikke ha frekvens område , dynamikk , forsterker egenskap som dagens (spare innvendig plass og kostnad)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Interessant at Apple velger å melke kundene sine i en periode hvor de stadig mister fotfeste med tanke på at konkurrentene blir stadig bedre og bedre mens de selv står på stedet hvil.

Hva med iPad? 1800 kr for tastaturcover som suger bjelle i forhold til Surface sitt Type Cover, 650 for Smart Cover og 850 elns for silikondeksel. Koster så mye å beskytte Appledingser med offisielt tilbehør at om du har andre merker er det flere tilfeller hvor du kan kjøpe en ekstra enhet og ducttape på som beskyttelse for samme prisen.

Betalte vel rundt 1495,- for mitt SP4 tastatur. Syns ikke dette er noe bedre enn 'type cover' fra Apple. Vet du hvor mye docken koster til Surface serien? Selv den til SP3 koster fremdeles mellom 1500-2000,-.

Finnes latterlige priser på adaptere fra alle kanter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Interessant at Apple velger å melke kundene sine i en periode hvor de stadig mister fotfeste med tanke på at konkurrentene blir stadig bedre og bedre mens de selv står på stedet hvil.

Hva med iPad? 1800 kr for tastaturcover som suger bjelle i forhold til Surface sitt Type Cover, 650 for Smart Cover og 850 elns for silikondeksel. Koster så mye å beskytte Appledingser med offisielt tilbehør at om du har andre merker er det flere tilfeller hvor du kan kjøpe en ekstra enhet og ducttape på som beskyttelse for samme prisen.

Betalte vel rundt 1495,- for mitt SP4 tastatur. Syns ikke dette er noe bedre enn 'type cover' fra Apple. Vet du hvor mye docken koster til Surface serien? Selv den til SP3 koster fremdeles mellom 1500-2000,-.

Finnes latterlige priser på adaptere fra alle kanter.

Docker er overprisa. Betalte også mye for SP4 cover, men synes det har bedre taster, bedre nyttedesign (magnetsystem etc), pluss god trackpad og fingeravtrykkleser (som riktignok er unødvendig på ipad der det er innebygd). Kunne godt betalt mindre for begge, med det til iPad Pro kan de regelrett få igjen. 

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at Apple mister fotfeste?

Og hva får deg til å tro at det er negativ PR av betydning? At noen få har sterke meninger om Apple har da aldri påvirket dem før.

Det har en stor betydning i dette tilfellet. Apple handicapper sitt neste produkt uten å rettferdiggjøre avgjørelsene sine på en fornuftig måte. Det er ikke bare snakk om sterke meninger, Apple har tatt designavgjørelser som har betydelige negative konsekvenser for kundene. Da snakker vi ikke lenger om at folk har sterke meninger om Apple, da snakker vi rett og slett om at Apple har gjort valg som gjør deres neste produkt mindre attraktivt, selv for deres egne tilhengere.

Når jeg sa at jeg mener at Apple mister fotfeste så tenkte jeg hovedsakelig på at Apple ikke lenger har den eventyrlige veksten, og at salgstallene har gått ned stort sett over hele linjen. Apple kan ikke lenger surfe på bølgen som har basert seg på null konkurranse i toppsjiktet lenger ettersom at de i stor grad har blitt tatt igjen på alle kanter teknologimessig. 

Jeg sier ikke at alt er over for dem, men det vil være dumt å påstå noe annet enn at Apple ikke lenger har den store fordelen over konkurrentene som de en gang hadde, og at de har mistet stadig mer og mer terreng, spesielt det siste året.

Lenke til kommentar

Utenfor forum som dette tipper jeg den manglende hodetelefonutgangen blir møtt med total likegyldighet.

Husk også at Apple har gode data på akkurat hvor mye den blir brukt, og av hvilke typer brukere. De vet hva de gjør. Selv om det er kjipt og unødvendig tror jeg ikke nødvendigvis det er dumt for Apple.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at Apple mister fotfeste?

Og hva får deg til å tro at det er negativ PR av betydning? At noen få har sterke meninger om Apple har da aldri påvirket dem før.

Apple handicapper sitt neste produkt uten å rettferdiggjøre avgjørelsene sine på en fornuftig måte.

Apple har tatt designavgjørelser som har betydelige negative konsekvenser for kundene.

Jeg er veldig fornøyd med Apple for tiden, og mange andre med meg! Så dette er ikke nødvendigvis noe som alle er enig med deg i.

Jeg husker bråket når computerbransjen prøvde å gå vekk fra PS/2 pluggene på mus og tastatur, og over til USB....

Kanske du var en av dem? Savner du fremdeles PS/2 og synes den "er overlegen teknologi"?

Noen som savner den blå analoge skjermkontakten?

Apple gjør det eneste rette. Heldigvis finnes ingen Riksantikvar i IKT bransjen; ellers hadde vi aldri kommet videre.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med Apple for tiden, og mange andre med meg! Så dette er ikke nødvendigvis noe som alle er enig med deg i.

Jeg husker bråket når computerbransjen prøvde å gå vekk fra PS/2 pluggene på mus og tastatur, og over til USB....

Kanske du var en av dem? Savner du fremdeles PS/2 og synes den "er overlegen teknologi"?

Noen som savner den blå analoge skjermkontakten?

Apple gjør det eneste rette. Heldigvis finnes ingen Riksantikvar i IKT bransjen; ellers hadde vi aldri kommet videre.

Du kommer med et helt tullete eksempel, og jeg tror ikke at du har forstått helt hvorfor det er skuffende for mange at Apple går i den retningen som de har valgt. For det første så var det gode grunner til å gå fra PS/2 til USB, mens overgangen fra 3.5mm jack til Lightning har tilsynelatende færre fordeler. Sannsynligvis er det for å kutte kostnader.

Jeg har absolutt ingenting mot at vi beveger oss fremover, og at Apple gikk over til Lightning-inngangen for noen år siden er helt forståelig. At USB-C også blir mer og mer utbredt er selvfølgelig kjempeflott, og jeg savner absolutt ikke VGA. 

Jeg tror du har misforstått. Folk klager ikke over at Apple ønsker å bevege seg fremover ved å eliminere 3.5mm inngangen. Spørsmålet er heller hvorfor de gjør det. Hva er fordelen med å gå over til Lightning bortsett fra færre produksjonskostnader?

Lenke til kommentar

Utenfor forum som dette tipper jeg den manglende hodetelefonutgangen blir møtt med total likegyldighet.

Husk også at Apple har gode data på akkurat hvor mye den blir brukt, og av hvilke typer brukere. De vet hva de gjør. Selv om det er kjipt og unødvendig tror jeg ikke nødvendigvis det er dumt for Apple.

Veldig mange brukar medfølgjande pluggar eller nokre til 200,- kroner, så det er nok ikkje utenkeleg. Kjem Koss Porta Pro og Beats Something i tillegg med lightning-versjon så famnar dei brått om ein veldig stor markedsandel.

Lenke til kommentar

Total likegyldighet blir en overdrivelse. Selv om ingen bryr seg om at de må kjøpe nytt utstyr, eller andre som vil bruke 3.5 mm utstyr på mobilen ikke fungerer (si du glemte headset, men noen andre hadde med), så kan de umulig være totalt likegyldige. Bare folk som bruker bluetooth headset, eller på andre måter ikke bruker 3.5 mm pluggen kan være likegyldige.

Kommer det il å ha noen veldig effekt på salget av telefonen? Sannsynligvis ikke. Det kan jeg være enig i, men det er ikke det samme som likegyldig.

Selv om folk som kjøper iPhone aksepterer det, betyr det ikke at det er en fordel å gjøre dette på nåværende tidspunkt. 

Samsung tok jo tilbake minnekortstøtte på sine telefoner, til tross for at dette er en "gammel" teknologi på samme måte som 3.5 mm og er dårligere enn bare intern lagring, på samme måte som bluetooth er bedre. Sannsynligvis en minoritet som bruker minnekort, og for folk som har iPhone så er det jo ingen som bruker det (åpenbart). Så folk som har iPhone er likegyldige til dette. Likevel er det sannsynlig at minnekortstøtten har økt salget. Langt ifra en hovedfaktor for salg, og det er i høy grad "folk på forumene" som har etterspurt minnekort. Det er ingen stor ulempe å ha en 3.5 mm plugg, mye mindre enn minnekort. Selv om majoriteten synes det er greit, og vi går mot ingen 3.5 mm og trådløst, er det virkelig verdt å kutte det for de som faktisk bruker det?

Men er vel sånt sett ikke noe å klage over heller da. Det er jo slike valg Apple pleier å ta. Liker en ikke valgene Apple tar med produktene sine, så er det så enkelt som å bare kjøpe noe annet.  Muligens derfor det ikke kommer til å påvirke noe særlig på salget og. De som vil ha muligheten for 3.5 mm og argumenterer for at dette bør bli i iPhone 7 har gjerne en Android telefon allerede, og planlegger ikke å kjøpe iPhone heller. 

Lenke til kommentar

Gir dem et år, så har de nok fulgt etter.

Slik som apple har gjort? (Fulgt etter andre som heller ikke har) :p Men men det teller vel ikke?  :sleep2:

Nå går ihvertfall ikke Apple ut slik og gjør narr av noen, for så å komme etter selv. Samsung er og forblir noen nisser.

Neivel? "If you see a stylus they blew it"?

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.gsmarena.com/lightningto35mm_adapter_cables_spotted_at_computex_may_confirm_iphone_7_ditching_the_headphone_jack-blog-

De som er opptatt av lydkvalitet står fritt til å velge egen dac etter eget behov/preferanser , og er ikke lenger låst til den som iPhone versjon X til enhver tid er utstyrt med. De vil da ha samme lyd (egenskaper) uansett hva de lytter på hvor mobil dac kan brukes.

Samtidig overføres kostnader bort fra Apple (for høy kvalitets dac internt.

Den muligheten hadde man hatt selv om telefonen hadde hatt en minijack.

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke så sikker på det, jeg tror en god del vil være misfornøyd med at de overprisede beats-hodetelefonene ikke akn brukes lenger.

AtW

Lenke til kommentar

Total likegyldighet blir en overdrivelse. Selv om ingen bryr seg om at de må kjøpe nytt utstyr, eller andre som vil bruke 3.5 mm utstyr på mobilen ikke fungerer (si du glemte headset, men noen andre hadde med), så kan de umulig være totalt likegyldige. Bare folk som bruker bluetooth headset, eller på andre måter ikke bruker 3.5 mm pluggen kan være likegyldige.

Kommer det il å ha noen veldig effekt på salget av telefonen? Sannsynligvis ikke. Det kan jeg være enig i, men det er ikke det samme som likegyldig.

Selv om folk som kjøper iPhone aksepterer det, betyr det ikke at det er en fordel å gjøre dette på nåværende tidspunkt. 

Samsung tok jo tilbake minnekortstøtte på sine telefoner, til tross for at dette er en "gammel" teknologi på samme måte som 3.5 mm og er dårligere enn bare intern lagring, på samme måte som bluetooth er bedre. Sannsynligvis en minoritet som bruker minnekort, og for folk som har iPhone så er det jo ingen som bruker det (åpenbart). Så folk som har iPhone er likegyldige til dette. Likevel er det sannsynlig at minnekortstøtten har økt salget. Langt ifra en hovedfaktor for salg, og det er i høy grad "folk på forumene" som har etterspurt minnekort. Det er ingen stor ulempe å ha en 3.5 mm plugg, mye mindre enn minnekort. Selv om majoriteten synes det er greit, og vi går mot ingen 3.5 mm og trådløst, er det virkelig verdt å kutte det for de som faktisk bruker det?

Men er vel sånt sett ikke noe å klage over heller da. Det er jo slike valg Apple pleier å ta. Liker en ikke valgene Apple tar med produktene sine, så er det så enkelt som å bare kjøpe noe annet.  Muligens derfor det ikke kommer til å påvirke noe særlig på salget og. De som vil ha muligheten for 3.5 mm og argumenterer for at dette bør bli i iPhone 7 har gjerne en Android telefon allerede, og planlegger ikke å kjøpe iPhone heller. 

Minnekort har to fordeler,

1 det gir godt med lagringsplass som ikke er brukt opp av preinstalert crapware

2 det gir billig lagringsplass, spesielt i starten brukte Apple lagringsplass for å prisdifensiere iphones siden de kun hadde en versjon, du betalte mye mer for lagringsplassen en det den koster siden du kjøper en luksus versjon av iphone.

Samsung har en haug av ulike telefoner i ulike prisklasser så de trenger ikke forlange overpris for minne,

Lenke til kommentar

En annen fordel med minnekort som vi drar nytte av stadig vekk, er at hver gang kona eller barna ødelegger telfonen, er det bare å flytte minnekortet over i den nye! Alle bilder og alt annet som er styrt mot minnekortet blir da med  :)

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at minnekort ikke hadde noen fordeler. Jeg sier bare at intern lagring er bedre av mange grunner. Xiaomi er jo et selskap som nekter å bruke minnekort pga ulempene. 

Når de tar så mye ekstra for mer intern lagring derimot, så skjønner jeg godt at folk vil ha minnekort. Det er dyrt nok å kjøpe en S7 i seg selv. Skal en kjøpe en versjon med mye internlagring blir det fort veeeldig dyrt. Da er det mye billigere med minnekort.

Du kan jo alltids bare synce alt mot en eller annen skyløsning. Så kan du synce data på nytt til den nye mobilen :) Selvfølgelig går minnekort raskere, men minnekort kan og knuses. (Sånn sett så kan data i skyløsninger forsvinne og, så en bør egentlig ha begge deler + en HDD liggende et annet sted for å være helt sikker).

Har faktisk minnekort selv, på hele 2 GB (!). Det er filer på kortet, men jeg trenger det egentlig ikke (bruker nesten aldri de filene, og har plass i internalgring til filene og). Forstår godt at folk som har mer lokalt lagret på mobilen sin en jeg ønsker minnekortstøtte.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...